Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Belfius Private: digital, expertise en Belgische verankering om de NextGen te verleiden

De bankverzekeraar koestert nieuwe ambities in de private banksector. Met de lancering van zijn nieuwe merk, Belfius Private, wil het binnen vijf jaar de grens van 100 miljard euro beheerd vermogen overschrijden en tegen 2030 de eerste Belgische private bank worden. Dat stelt Olivier Onclin, vicevoorzitter van het directiecomité van Belfius en aangewezen opvolger van Marc Raisière aan het hoofd van de groep.

Een te ambitieuze doelstelling? “Het volstaat om de groei van de afgelopen vijf jaar te herhalen om de doelstelling te bereiken“, verzekert Olivier Onclin. “We willen dat onze klanten begeleid worden door fulltime specialisten die een hoge kwaliteit van dienstverlening en een unieke private bankervaring kunnen bieden, en dat alles in alle transparantie.”

Olivier Onclin, vicevoorzitter van het directiecomité van Belfius: “We willen de eerste Belgische private bank worden tegen 2030.” © Belfius Private/DR

Een “private” die alle diensten van de groep samenbrengt

De afgelopen jaren hebben meer dan 145.000 Private en Wealth-klanten Belfius een totaal van meer dan 60 miljard euro aan middelen toevertrouwd, inclusief sparen en investeren. Met Belfius Private wil de bank samenbrengen wat normaal gescheiden is: investeringen, kredieten, successieplanning, verzekeringen en toegang tot de handelszaal.

We willen onze klanten niet alleen begeleiden in het beheren van hun vermogen“, legt Dirk Gyselinck, Executive Director Private, Wealth en Retail Banking, uit. “We willen een complete begeleiding bieden, waar elk aspect – kredieten, private, pensioenplannen, verzekeringen en nalatenschap – verbonden is. We zijn de enigen die dit op de Belgische markt aanbieden.”

Dirk Gyselinck: “We bieden een holistische benadering aan, die zowel het bedrijf als het privévermogen van de ondernemer begeleidt.” © Belfius Private/DR

Belfius Private is geen aparte juridische entiteit: “We creëren een bank binnen de bank, met een eigen organisatie en middelen, maar geïntegreerd in de Belfius-groep“, benadrukt Olivier Onclin. Klanten hebben dus toegang tot alle competenties van de groep: kredieten, verzekeringen, estate planning, toegang tot de Belgische handelszalen, naast een samenwerking met Kepler Cheuvreux voor advies bij fusies en overnames. “We bieden een holistische benadering aan, die zowel het bedrijf als het privévermogen van de ondernemer begeleidt,” beklemtoont Dirk Gyselinck.

Belgitude en lokale verankering

De strategie is gebaseerd op nabijheid en nationale verankering, de “Belgiditeit”, zoals Olivier Goerens, de nieuwe algemeen directeur van Belfius Private, het noemt. Ter plaatse beschikt Belfius Private momenteel over 47 fysieke Private Houses (minimaal 5 per provincie) en streeft naar 77 vestigingen tegen eind 2026 voor een volledige dekking. In Brussel zal de prestigieuze Villa Lobar, het voormalige hoofdkantoor van Etex dat in 2021 door Belfius werd verworven, het uithangbord van Private worden. Veertig bankiers zullen een eigentijdse ruimte innemen die deel uitmaakt van de Belfius Art Collection.

Verleiden van de NextGen

Het aantrekken van nieuwe generaties is een prioriteit: 81% van de erfgenamen overweegt om binnen twee jaar na een erfenis van financiële instelling te veranderen. “Deze nieuwe generatie beoordeelt hun bankpartner niet meer op prestige, maar op maatschappelijke impact en kansen“, legt Olivier Goerens uit. “Maar zij verwachten ook inspiratie, ontmoetingen en uitwisselingen met mensen die dezelfde zorgen en ambities delen.

Olivier Goerens, algemeen directeur Belfius Private: “De nieuwe generatie verwacht ook inspiratie, ontmoetingen en uitwisselingen met mensen die dezelfde zorgen en ambities delen.” © Belfius Private/DR

Een “toegangsticket” van 500.000 euro

Digitalisering is een belangrijk onderdeel van de strategie: een nieuwe Belfius-app, voorzien voor 2026, zal functies bevatten gewijd aan Private. “We mikken op een hybride ontwerp: onze klanten willen nog steeds fysiek contact, maar ook digitaal. Het moet intuïtief zijn, duidelijke informatie bieden en de resultaten uitleggen.” benadrukt Olivier Onclin.

Momenteel heeft Belfius Private 380 medewerkers en is van plan om de komende maanden 60 nieuwe profielen aan te werven. Toegang tot het aanbod is voorbehouden aan klanten met een portefeuille van minimaal 500.000 euro, wat een op maat gemaakte en consistente service garandeert volgens de ambities van de bank. De membership fee zal 75 euro per maand bedragen en nog meer gepersonaliseerde diensten zullen beschikbaar zijn voor klanten met 2,5 miljoen activa.

Naast cijfers en digitalisering wil Belfius Private een betrokken en maatschappelijk verankerde bank zijn, wat zijn openbare aandeelhouderschap ook voorschrijft: “We zijn toegewijd aan het vooruit helpen van onze klanten, maar ook aan de Belgische economie en samenleving,” sluit Olivier Goerens af. Met Belfius Private wil de bank de private banking heruitvinden: globaal, transparant, digitaal en menselijk, geschikt om aan de behoeften van huidige en toekomstige generaties te voldoen.

Latest article