Ondernemen op Ibiza klinkt als een droom. Zon, zee, een internationaal publiek en een constante stroom van toeristen die willen genieten van het goede leven. Maar wie het eiland beter kent, weet ook: in Spanje verlopen afspraken vaak ‘mañana, mañana’. En dat geldt ook zeker bij het opzetten van een onderneming, zo hebben Dorine Terland en Bart Canini ondervonden met het populaire Roca House, dat vorig jaar het levenslicht zag.
De Belgische ondernemers, bekend van het internationaal gerenommeerde designbureau Creneau International en meerdere horecazaken in België en Dubai, besloten in 2023 hun langgekoesterde droom waar te maken: een eigen hospitalityconcept op Ibiza. Bart Canini is bouwkundig ingenieur en al sinds zijn afstuderen actief binnen Creneau International. Het bureau ontwikkelde wereldwijd tientallen horecaconcepten en staat onder meer bekend voor de Belgian Beer Cafés. Daarnaast baten Bart en zijn partners in België vier restaurants uit, en beheren ze vijf horecazaken in Dubai. Dorine Terland heeft een achtergrond in communicatie en PR, en is vier jaar geleden overgestapt naar hospitality om aan de slag te gaan bij het horecaconcept Terland, waar ze nauw samenwerkte met dezelfde ondernemersgroep.
Investeringen
Het idee voor Roca House kwam niet toevallig. Bart komt al sinds zijn vijftiende op Ibiza en koesterde al jaren de droom om op het eiland een horecazaak te starten. Samen met Dirk van de Haar en Bart Thoele, twee partners die ze leerden kennen via ondernemingen in Dubai, begonnen ze de zoektocht naar een geschikte locatie. Toen ze het voormalige clubhuis in Roca Llisa ontdekten, vielen alle puzzelstukken op hun plaats. Het pand had geschiedenis, karakter en bovenal: potentieel. Samen met de partners werd besloten om erin te investeren. De investering voor Roca House bedroeg 2,5 miljoen euro, deels gefinancierd via een lokale Spaanse bank, deels via eigen middelen van de aandeelhouders.
In gesprek
Roca House groeide in een jaar tijd uit tot een plek waar locals en toeristen samenkomen voor brunch, diner, events of gewoon een namiddag aan het zwembad. Maar achter de schermen was het geen vlekkeloos parcours. Nadat ik plaatsneem in de ruimte tussen de perfect gecureerde Belgische items, vertellen Dorine en Bart over de balans tussen droom en realiteit, het belang van lokale connecties en wordt het duidelijk hoe stevig de ruggengraat moet zijn als je als Belgische ondernemer op het eiland wilt overleven.
‘We hebben het allemaal zelf gedaan’, begint Bart Canini. ‘Samen met Spaanse aannemers. Maar als we alleen met Spaanse aannemers hadden gewerkt, dan hadden we het nooit op tijd afgekregen. En enkel met Belgische aannemers is onmogelijk omdat hier een groot belang van een sterk netwerk geldt.’ De verbouwing van het voormalige clubhuis in de residentiële wijk Roca Llisa was intensief. Het pand, ooit de uitvalsbasis van de lokale hockeyclub, had weliswaar een bestaande horecavergunning (een zeldzaamheid op het eiland) maar was bouwkundig en esthetisch aan een volledige transformatie toe. De renovatie nam vier maanden in beslag. Samen met de ontwerpers van het Belgische Creneau International werd de site herontwikkeld tot een eclectisch huis met een ziel: ruwe pleister op de muren, gerecupereerde terracotta vloeren, handgemaakt meubilair, apparatuur in de keuken dat onder de Rolls-Royce-categorie valt en zorgvuldig gecureerde kunst en boeken.
Ook in de winter
‘Het is een plek waar mensen zich thuis voelen. Waar ze kunnen verdwalen in details, en tegelijk zichzelf kunnen zijn’, zegt Dorine Terland. Die sfeer, dat gevoel van warmte en authenticiteit, blijkt ook de aantrekkingskracht van Roca House te zijn. Gasten komen voor de zondagsbrunch en blijven hangen voor het zwembad, de gesprekken, de muziek. Of zoals de tagline luidt: ‘Our house is not a home without you.’ In de wintermaanden blijft Roca House open, een bewuste keuze die afwijkt van de meeste horecazaken op het eiland. ‘Slechts vijftien procent van de restaurants blijft open in de winter’, vertelt Dorine. ‘Maar we zagen dat er wel degelijk vraag was. Expats, digital nomads, Belgen en Nederlanders die de winterzon opzoeken… En het voordeel is: als je openblijft, kan je je personeel behouden. Anders moet je elk seizoen van nul herbeginnen.’
Geen rozengeur
Toch verliep de start moeizaam. De initiële strategie om met medewerkers uit hun Belgische en Dubai-netwerk te werken, bleek minder succesvol dan gehoopt. ‘We zijn misschien wat te eigenwijs begonnen’, geeft Bart toe. ‘De mensen die we meebrachten, hadden moeite met de mentaliteit op het eiland. Het tempo ligt lager, de structuur is anders en vooral: het is moeilijk om te starten zonder netwerk.’ De realiteit was dat zonder lokale verankering zelfs ervaren ondernemers vastliepen. Het gevolg: achter de schermen ging veel mis. Leveranciers die niet kwamen opdagen, administratieve processen die bleven hangen, en personeelsleden die zich niet konden aanpassen aan het eilandritme.
Concept op de schop
De eerste winter werd een leerperiode. Het team herstructureerde grondig. Lokale medewerkers werden aangenomen, waaronder chef-kok José Luis Jimenez Bernal, geboren en getogen op het Spaanse vasteland, en restaurantmanager Antoni Torres Goded. Deze keuze bleek essentieel: het nieuwe team bracht niet alleen ervaring en vakkennis, maar ook de broodnodige connecties met lokale leveranciers, inzicht in de seizoensgebonden werking van het eiland en kennis van de Spaanse wetgeving. Begin dit jaar gingen ze drie maanden dicht en in april 2024 heropende Roca House met een volledig nieuwe operationele structuur. Met succes: ‘We staan nu veel verder dan vorig jaar’, zegt Bart. ‘En we weten: een nieuwe zaak heeft twee tot drie jaar nodig om echt goed te draaien. Maar de fundamenten zijn gelegd.’

Onderdeel van de Roca Llisa-community
De visie achter Roca House is ambitieus. Met 200 zitplaatsen in het restaurant, een verwarmd zwembad, een pop-up bakkerij en lifestyleboetiek in wording en een uitgebreide eventkalender mikt het concept op een breed publiek. Zoals rustige ontbijtvergaderingen, avondfeesten, maar ook families en bedrijfsboekingen. Tegelijk is toegankelijkheid een bewuste keuze. ‘We willen geen exclusieve club zijn. Het moet aanvoelen als een plek waar iedereen welkom is. Dat hoort ook bij ons doel om deel te worden van de community’, zegt Dorine. ‘We organiseren events voor de buurt, houden onze lunchformules betaalbaar en zorgen dat zowel locals als toeristen zich thuis voelen.’
Veel Belgen door marketinginvesteringen
‘We hebben ook veel geleerd over het belang van een vibe’, zegt Dorine. ‘Mensen zoeken niet alleen eten, ze willen een beleving. Daarom organiseren we zelf events: live muziek, wijnproeverijen, themadiners. En dat werkt ook voor onze zichtbaarheid op social media.’ Die zichtbaarheid is cruciaal. De marketingcampagne voorafgaand aan de opening werd dan ook strategisch aangepakt. Fotografe Valerie Haesen legde het eiland vast in maart 2024, nog voor de eerste gasten arriveerden. De beelden, gecombineerd met content van lokale creators zoals Elevator Beat, maakten van Roca House al voor de opening een gespreksonderwerp voor in België. Daarom ligt het aantal Belgische bezoekers hoog: gemiddeld bestaat 30% van het cliënteel uit Belgen in de zomer, met pieken tijdens het bouwverlof. Nederlanders vormen een stabiele tweede groep. In de wintermaanden trekken vooral expats en eilandbewoners naar Roca House.
Belgisch of Spaans restaurant?
Ook de Belgische identiteit blijft subtiel aanwezig, zoals het meubilair, de kunst aan de muur en Belgisch bier op de kaart. ‘We willen geen Belgisch restaurant zijn, maar het mag er wel inzitten. Het is ook bekend dat we Belgische ondernemers zijn, dus dat hoeven we niet te verstoppen’, zegt Bart. ‘Voor Belgen en Nederlanders voelt het herkenbaar, terwijl internationale gasten het net als charmant ervaren.’
De moeilijkheden van het ondernemen
Maar ondernemen op Ibiza blijft een uitdaging. De administratie is traag, de wetgeving strikt, en de arbeidsstructuur weinig flexibel. ‘Je hebt hier geen studentenjobs of flexi-jobs zoals in België’, zegt Bart. ‘Elk contract is formeel en moet in het Spaans. Zelfs onze arbeidsovereenkomsten mogen wettelijk niet in het Engels. Daarbovenop is het opstellen van contracten een traag en omslachtig proces.’ Barts grote tip: ‘werk samen met een goede ingenieur en advocaat om alles goed te controleren voor je iets koopt of een business start.’ Bovendien is er het probleem van huisvesting. ‘Als je personeel van het vasteland wil laten overkomen, bots je op het woningprobleem. Betaalbare huisvesting voor personeel is schaars en vaak onbetaalbaar zonder tussenkomst.’
Hard werken wordt beloond
Toch zijn er ook voordelen. ‘De sfeer, de warmte, de connecties die je opbouwt… Als je het ritme van het eiland begrijpt en erin meegaat, dan is het echt een fijne plek om te ondernemen’, zegt Bart. Dorine: ‘De mensen zijn warm, oprecht, ze tonen waardering. Dat is anders dan in België.’ Die positieve energie vertaalt zich ook naar hun toekomstvisie. Bart en Dorine willen Roca House de komende jaren stevig verankeren op het eiland. Maar er zijn plannen voor meer. ‘Als deze locatie volledig op punt staat, dan kijken we naar uitbreiding. Een tweede zaak, of een ander type concept. We bouwen hier kennis op die we elders kunnen inzetten.’ Bart vult aan: ‘We denken dat een volgende locatie veel sneller zal gaan. De leercurve hebben we nu achter de rug. We weten waar we op moeten letten, kennen de leveranciers en hebben de structuur klaarstaan. Bovendien kunnen we dan ook efficiënter werken: personeel kan verdeeld worden over locaties, en zaken zoals marketing kunnen we centraliseren. Dorien: ‘We zijn hier niet voor een seizoen. We willen echt deel worden van de community. Dat betekent lokaal verankerd zijn, maar ook bijdragen aan het economische en culturele leven op het eiland.’
