Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Design als hooggelegen terrein

Hij lijkt niet op het beeld dat men van een CEO heeft. Lars Lyse Hansen houdt van bochten. Of het nu gaat om de kronkelige paden, de houseplaten die hij samen met vrienden draait of de carrièrepaden die hij instinctief opnieuw tekent. Al twintig jaar staat hij aan het hoofd van BOLIA, een Deens merk van Scandinavisch design met een gestage maar duurzame groei. Zijn management? Een mix van intuïtie, het durven nemen van risico’s en een radicaal vertrouwen in creativiteit.

Wanneer je naar hem luistert, wordt al snel duidelijk dat een rechte lijn voor hem nooit een optie is geweest. En misschien is dat wel zijn geheim: twijfel als motor gebruiken, en onzekerheid als kompas.

Durf anders te leiden

Opgeleid bij Dansk Supermarked en vervolgens opgemerkt door IKEA, wordt hij op 29-jarige leeftijd directeur van de winkel in Brussel. Hij spreekt geen woord Nederlands en de vestiging verkeert in een crisis. Een jaar later zijn de resultaten spectaculair. Zozeer zelfs dat Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA, persoonlijk langs komt. Maar Hansen laat zich niet imponeren. “Wat mij dreef, was niet het succes, maar het idee dat het anders kon.”

Dit perspectief behoudt hij wanneer hij in 2005 bij BOLIA als CEO komt. Hij transformeert het merk tot een laboratorium van Noord-Europees design: korte collecties, internationale ontwerpers, duurzame inkoop, verregaande digitalisering. De Scandinavische stijl is overal, maar BOLIA claimt zijn eigen stijl. Meer conceptueel, persoonlijker, altijd emotioneel.

Tussen instinct en discipline

Om Lars Lyse Hansen te begrijpen, moet je buiten het professionele kader treden. Hij spreekt eerder van ritme, evenwicht, de noodzaak van ruimte. “Ik heb projecten nodig die me uitdagen. Wanneer alles voorspelbaar wordt, trek ik de bergen in.”

Sinds de beklimming van de Kilimanjaro in 2009 maakt bergbeklimmen deel uit van zijn leven. Op grote hoogten vindt hij terug wat hij ook in het bedrijf toepast: anticiperen, letten op subtiele signalen, soms opgeven. En vooral, vertrouwen. “In de bergen, net als in management, ga je vooruit met anderen. En val je alleen.”

De toekomst als horizon, niet als eindbestemming

Tegenwoordig is BOLIA aanwezig in 30 landen en blijft de groei beheerst. In tegenstelling tot de verhalen over hyperuitbreiding, pleit Hansen voor een meer kwalitatieve visie: “Duurzame objecten creëren, binnen een duurzame structuur.” Geen spectaculaire kapitaalverhogingen, weinig buzz, maar wel een trouwe gemeenschap en een sterke identiteit.

Lars Lyse Hansen blijft mixen, filosofie lezen, citaten verzamelen en met tedere terughoudendheid over zijn kinderen praten. Hij beweert niet alle antwoorden te hebben. Maar hij weet de juiste vragen te stellen. En misschien maakt dat hem tot een unieke leider: een man die met dezelfde nieuwsgierigheid als toen hij 20 was vooruitgang boekt, zonder ooit het gevoel van duizelingwekkendheid te verliezen.

Cosima Sofa from BOLIA
Designed by kaschkasch

Dit artikel is in nauwe samenwerking met BOLIA tot stand gekomen.

Latest article