Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Donderslag: China negeert Boeing en staat op het punt Airbus een megadeal te gunnen

De spanningen in het handelsconflict tussen China en de VS zijn recentelijk aanzienlijk toegenomen. Door deze voortdurende handelsruzie overweegt China nu een grote bestelling bij de Europese vliegtuigfabrikant Airbus. Deze potentiële deal zou niet alleen tot een van de grootste bestellingen ooit kunnen behoren, maar ook belangrijke geopolitieke gevolgen met zich mee kunnen brengen, zoals veranderingen in de machtsverhoudingen.

Orderdetails

China overweegt een bestelling van tussen de 200 en 500 vliegtuigen, waaronder zowel smal- als breedrompvliegtuigen. Dit zou een grote impuls voor Airbus betekenen, vooral nadat China zijn luchtvaartmaatschappijen eerder dit jaar had aangeraden geen nieuwe Boeing-vliegtuigen meer aan te schaffen vanwege Amerikaanse invoerheffingen. Deze substantiële order toont aan dat China zich steeds meer richt op Europese vliegtuigtechnologie, te midden van de voortdurende spanningen met de VS en de technologische zelfredzaamheid van China.

Timing en diplomatiek belang

Er wordt verwacht dat de deal binnen een maand rond zal zijn, precies op tijd voor de viering van 50 jaar diplomatieke betrekkingen tussen China en de Europese Unie. De onderhandelingen begonnen tijdens het bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Parijs in april 2024; een strategisch moment dat economische en diplomatieke banden onderstreept.

Politieke betekenis en betrokken partijen

Een aankondiging van zo’n megabestelling zou een duidelijk signaal naar de VS sturen, met name richting de voormalige Amerikaanse president Donald Trump, in het licht van de recente handelsgeschillen. Hoewel Airbus en de Chinese burgerluchtvaartautoriteiten nog niet officieel hebben gereageerd op het nieuws, is het waarschijnlijk dat Europese leiders zoals Emmanuel Macron en Friedrich Merz binnenkort naar Peking reizen om de details te bespreken en mogelijk een officiële overeenkomst te sluiten.

Relatie met Boeing

De relaties tussen China en Boeing zijn de laatste tijd gespannen. In april adviseerde China zijn luchtvaartmaatschappijen om geen nieuwe Boeing-vliegtuigen te accepteren vanwege Amerikaanse invoerheffingen. Drie Boeings waren gepland voor levering aan China; twee zijn al teruggestuurd naar de VS, en de derde wordt momenteel opgehaald. De laatste grote Boeing-order vanuit China dateert uit 2017. Bovendien was China het eerste land dat de 737 MAX aan de grond hield na de ongelukken in 2018 en 2019 waarbij 346 mensen omkwamen. Sinds januari 2023 mag dit vliegtuig pas weer vliegen in China, twee jaar na goedkeuring in Europa.

Geopolitieke verschuivingen

De mogelijke order bij Airbus komt op een moment dat landen wereldwijd hun handelsrelaties heroverwegen. Sinds Boeing in december 2023 weer leveringen aan China hervatte, is het nog onduidelijk hoe dit zich verder ontwikkelt. De verschuiving naar Airbus lijkt echter een slimme strategische zet van China te zijn: het vermindert de afhankelijkheid van Amerikaanse technologie en versterkt tegelijkertijd de band met Europa, een interessante keuze in de huidige situatie.

Deze ontwikkelingen illustreren hoe politieke spanningen directe gevolgen kunnen hebben voor zakelijke beslissingen, vergelijkbaar met de groei van de Chinese auto-industrie. Ze benadrukken dat veranderingen in het internationale handelsbeleid invloed hebben op de wereldeconomie en de commerciële luchtvaartsector. Het blijft daarom fascinerend om deze trends te volgen terwijl ze zich verder ontwikkelen in een steeds complexere wereld.

Elise Van den Berg
Elise Van den Berg
Ik ben Elise Van den Berg, redactrice bij Forbes.be. Dagelijks breng ik het laatste nieuws, diepgaande bedrijfsanalyses en inspirerende verhalen. Met een passie voor journalistiek en een scherp oog voor economische trends, volg ik de belangrijkste ontwikkelingen in België en daarbuiten op de voet.

Latest article