Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

ING België wil de referentie worden voor welvarende ondernemers

De concurrentie neemt toe op de Belgische private bankingmarkt, die diensten aanbiedt aan welgestelde klanten! Ongeveer een maand voor Belfius aankondigde haar dochteronderneming Belfius Private op te richten, had ING België ook haar duidelijke intentie uitgesproken om eveneens marktaandeel te verwerven en een belangrijke speler in België te worden. Dit is de boodschap die het management van de bank eind juli had overgebracht tijdens de presentatie van de halfjaarlijkse financiële resultaten, en die ze sindsdien herhaaldelijk verkondigt. De ambitie is helder: van dit segment een van de pijlers maken en dé private bank bij uitstek worden, met name dankzij haar sterke positie bij ondernemers.

De markt wordt momenteel gedomineerd door KBC/CBC en Belfius heeft openlijk verklaard dat zij deze koppositie tegen 2030 wil veroveren.

Om deze nieuwe “meer coherente en ambitieuzere” strategie te realiseren, heeft ING op haar beurt private banking als prioriteit gesteld. Dit vertaalt zich in een aparte commerciële lijn en de aanwerving van in één jaar tijd vijftig private bankers, gespecialiseerd volgens het profiel van de klant, die worden toegevoegd aan een kleine honderd anderen die al aanwezig zijn. In totaal zijn er 140 “private bankers” die duo’s vormen met de business bankers van ondernemers om geïntegreerde en gepersonaliseerde oplossingen te bieden. ING rekent ook op veertig portefeuillebeheerders en 15 “wealth planners”.

“Dit is een bewijs van onze groei en onze wil om ons verder te ontwikkelen”, legt Jan Van Sande, Head of Private Banking & Wealth Management, uit aan Forbes België. “En we zijn natuurlijk niet van plan om daar te stoppen! We gaan ook investeren in het aanbod voor de klant, in digitale tools en in het fysieke netwerk. We hebben nu al een dozijn “private banking huizen” en we gaan er meer openen, in oktober bijvoorbeeld in Knokke, een symbolische plek voor onze klantenkring.” De recente samenwerking tussen ING en de Zoute Grand Prix elegance wedstrijd, die op hetzelfde moment zal plaatsvinden, is uiteraard niet vreemd aan deze strategie.

Jan Van Sande, Head of Private Banking & Wealth Management bij ING

De bank is ook van plan om te blijven investeren in plaatsen en regio’s waar private banking zich kan ontwikkelen, zoals in Waterloo, Luik, Antwerpen, Doornik, Brussel, Gent of Kortrijk, om er maar een paar te noemen. Het doel is om het onafhankelijke beleggingshuis bij uitstek in ons land te worden.

ING’s visie op deze markt is eenvoudig. “We hebben een marktaandeel van meer dan 20% bij ondernemers voor hun zakelijk vermogen. Maar als het gaat om persoonlijk vermogen, ligt ons marktaandeel helaas veel lager”, illustreert Jan Van Sande. De privé- en professionele belangen overlappen vaak voor deze klantenkring, die behoefte heeft aan expertise om hen te begeleiden. “Ik ben ervan overtuigd dat het potentieel momenteel onderbenut is.”

De directeur wil dus uit de schaduw stappen en is vastbesloten om te profiteren van de twee grote sterke punten van ING België, waarin hij “diep gelooft”, om dit te bereiken: een universele private bank zijn die kan voldoen aan de behoeften van ondernemers en de belangrijkste onafhankelijke private beleggingsbank zijn. Hij herinnert eraan dat de bankinstelling in totaal meer dan 40 miljard euro aan beheerde activa heeft.

De private banking diensten zijn gericht op klanten met een geïnvesteerd vermogen van minimaal een half miljoen euro.

Latest article