Het festivalseizoen is recent geopend in België en afgelopen weekend verwelkomde de vlakte van Boom, nabij Antwerpen, een ware golf van festivalgangers van over de hele wereld voor het eerste van de twee weekenden van Tomorrowland. Bijna 400.000 mensen (!) worden er verwacht over de twee weekenden heen, voor een evenement dat meer dan ooit uitverkocht is. Het succes van het merk Tomorrowland is zodanig dat het zich blijft exporteren naar het buitenland, binnen een expliciete internationalisatiestrategie. Laatste stops: de inmiddels beroemde The Sphere in Las Vegas en Shanghai.
Aanvankelijk waren er drie data gepland eind augustus in The Sphere, een ongelooflijke evenementenlocatie, in de vorm van een bol en met een buitenwand die als gigantisch scherm fungeert, waarvoor het totale bouwbudget 2,1 miljard euro bedroeg! Maar de audiovisuele show “Unity”, ontwikkeld in samenwerking met de Amerikaanse festivalorganisator Insomniac, lijkt een massa mensen getrokken te hebben. Het duurde slechts enkele dagen om de voorverkooptickets uit te verkopen. Daarom zijn er zes extra data toegevoegd in september en oktober.
Voor nog meer? “De afspraak met The Sphere is dat als mensen willen komen, we data kunnen toevoegen”, zegt Debby Wilmsen, woordvoerster van Tomorrowland. De zes extra data zijn echter nog niet (helemaal) uitverkocht. Het is moeilijk te zeggen of Unity dus in december of januari verlengd zou kunnen worden, bijvoorbeeld tijdens de CES, de grote wereldwijde elektronica-expositie.
Deze show is niet de eerste ervaring van Tomorrowland op Amerikaanse bodem. Want er waren in 2013, 2014 en 2015 al drie edities van het festival TomorrowWorld in Atlanta, Georgia. Daar ook was de vlakte zwart van de mensen en stond er een gigantische hoofdpodium.
Maar de Amerikaanse partner van het Belgische bedrijf ging failliet, waardoor deze mooie avontuur stopte… en dat in Las Vegas weer wordt hervat op 29 augustus. Waarom hebben ze gekozen voor de gokhoofdstad van de wereld? “We ontvangen veel aanvragen uit andere landen”, vertrouwt Debby Wilmsen toe om de internationalisatiestrategie van Tomorrowland uit te leggen. Het was op dezelfde manier dat Tomorrowland Winter in Alpe d’Huez in 2019 ontstond. “En de Amerikaanse organisator met wie we samenwerkten wilde ook een evenement in zijn eigen land organiseren.”
Het was meer bepaald een persoon die werkt bij The Sphere die contact opnam met Tomorrowland. “Maar het project was niet eenvoudig. De locatie is prachtig en het moest iets heel bijzonders zijn. We hebben verschillende richtingen verkend. We wilden ook beelden gebruiken die eigen zijn aan ons festivaluniversum”, vertelt de woordvoerster verder.
“Maar konden we dat alleen?”, vroegen de organisatoren zich af, die uiteindelijk besloten samen te werken met hun concurrent Insomniac, die al in Las Vegas het EDC organiseert, het belangrijkste elektronische muziekfestival in de Verenigde Staten.
Begin juli werd een nieuwe aankondiging gedaan, namelijk die van een eerste indoor dansfestival in Shanghai, “The Magic of Tomorrowland“. Op 22 november zal de magie van Tomorrowland de HERO DOME in Shanghai omtoveren tot een volledig meeslepende binnenwereld waar muziek, licht en verbeelding onder één dak samenkomen.
Tomorrowland is ook een festival in een skioord in maart (Tomorrowland Winter) en een ander in Brazilië in oktober (Tomorrowland Brasil), alsmede een veelheid aan evenementen over de hele wereld, waaronder Core, een tweedaags muziekevenement in Medellin, Colombia, en Terra Solis, dat zich zes maanden lang nestelt in een glamping resort in de woestijn, 45 minuten van Dubai.
En dan is Tomorrowland natuurlijk het gigantische electrodance festival nabij Antwerpen, nu uitgebreid over twee opeenvolgende weekends (18-20 en 25-27 juli). Dit stelt hen in staat de grootste DJ�s ter wereld aan te trekken en de niet onaanzienlijke 400.000 mensen die hen komen bekijken, waardoor het het grootste publieksevenement van het jaar in België is. Een festival dat in amper vijftien minuten uitverkocht was, de waanzinnige populariteit indachtig!
Nog meer indrukwekkende cijfers zijn die van het gigantische hoofdpodium, dat vorig jaar 36 meter hoog en 160 meter breed was, met 230 luidsprekers, 4 watervallen, 43 fonteinen en 1.600 vierkante meter aan videomuur.