Met de Spectre slaat Rolls-Royce een nieuwe bladzijde om in zijn geschiedenis. Als eerste 100% elektrische super coupé symboliseert het de elektrische ambitie van het merk op een Belgische markt waar ultra-luxe volop in beweging is. Maar de overgang, voor een fabrikant van dit kaliber, blijft vol vragen. Sinds de overname door BMW in 2003 heeft Rolls-Royce Motor Cars zijn imago als referentie in de ultra-luxe auto’s geconsolideerd. In 2024, ondanks een daling van 5% in wereldwijde verkoop (5.712 voertuigen tegen 6.032 in 2023), behoudt het merk zijn winstgevendheid. Dit behoud is te danken aan een strategie van omzetoptimalisatie per voertuig: de personalisatie via het Bespoke programma is met 10% gestegen, en de ultra-exclusieve creaties van het Coachbuild programma bereiken recordniveaus.

Tegelijkertijd zet Rolls-Royce een belangrijke industriële koerswijziging in: volledig elektrisch worden tegen 2030, zonder hybride fase. Een ambitieuze inzet ondersteund door investeringen van 357 miljoen euro in de uitbreiding van de Goodwood-fabriek, de training van gespecialiseerde teams en de ontwikkeling van speciale elektrische platforms. Het doel: de hele waardeketen van elektrische ultra-luxe beheersen, van ontwerp tot levering, en zijn leiderschap versterken tegenover de opkomst van nieuwe spelers in dit veeleisende segment.
Spectre in België: een testlancering voor de toekomst van Rolls-Royce
België, een discrete maar receptive markt voor luxe-auto’s, wordt een laboratorium voor Rolls-Royce. Met 20 verkochte eenheden in 2024 (tegen 9 in 2023) kunnen de cijfers doen glimlachen, maar men mag niet vergeten dat het merk hier een opmerkelijke prestatie neerzet op een markt van onze omvang. De Spectre vertegenwoordigt op zichzelf 40% van deze verkoop, wat bewijst dat er lokaal zeer gunstig gereageerd wordt.

De showroom in Waterloo, onder de naam Louyet, vestigt zich als een sleutelfiguur, met de nadruk op personalisatie en ultra-premium service om een koopkrachtig klantenbestand aan te trekken. Maar de relatieve succes van de Spectre in België roept vragen op: is er sprake van een echte inzet voor de elektrificatie van luxe of gaat het om het nieuwigheidseffect van een uiterst exclusief product?
Onovertroffen luxe of ongekende compromis?
Gebouwd op een volledig elektrische architectuur, belichaamt de Spectre technische uitmuntendheid: verhoogde stijfheid, absolute stilte, een actieradius van 530 km en snelladen in 34 minuten. Het design en de elektrische prestaties (0-100 km/u in 4,5 seconden) plaatsen hem aan de top van het segment.

Zal het technische succes van de Spectre erin slagen om de klachten inherent aan elektrische technologie te doen vergeten? Het ontbreken van motorgeluid, het gewicht door de 700 kg batterijen, en de extreme elektronische verfijning zouden uiteindelijk een deel van het traditionele klantenbestand, dat erg gehecht is aan de zintuiglijke uitstraling van verbrandingsmodellen en de emotie die ze opwekken, kunnen vervreemden.
Test transformeren
Op commercieel niveau luidt de Spectre een veelbelovend nieuw tijdperk in voor Rolls-Royce: hij vertegenwoordigt nu al 38% van de wereldwijde verkoop van het merk in het eerste kwartaal van 2024, een cijfer dat des te opmerkelijker is aangezien hij pas enkele maanden op de markt is. Deze dynamiek benadrukt de groeiende vraag naar ultra-luxe elektrische voertuigen bij een jonger klantenbestand — de gemiddelde leeftijd van Rolls-Royce kopers is in enkele jaren gedaald van 56 naar 42 jaar — dat een combinatie zoekt van prestaties, technologische innovatie en milieuvriendelijke verantwoordelijkheid.

Deze doorbraak legt echter ook nieuwe risico’s bloot voor het merk: een extreme vraag naar ingebouwde technologie, een groeiende concurrentiestrijd met spelers als Lucid Motors (geassocieerd met Aston Martin sinds 2023), Genesis (opgericht door Hyundai), Rimac of de eerste geëlektrificeerde Bentley (waarvan de lancering dit jaar is uitgesteld tot 2026), evenals een verschuiving in klantverwachtingen richting meer connectiviteit en technologische personalisatie. In België is het initiële enthousiasme voor de Spectre tastbaar, ondersteund door een verkooptoename van meer dan 120% op jaarbasis. Maar de duurzaamheid van dit succes zal afhangen van het vermogen van Rolls-Royce om zijn niveau van uitmuntendheid te handhaven, terwijl het discreet zijn historische DNA aanpast aan het nieuwe elektrische paradigma, zonder de essentie daarvan die zijn legende vormt te verwateren. De fabrikant van Goodwood wordt op de voet gevolgd.