BNP Paribas is naar verluidt in vergevorderde onderhandelingen om Athlon, de leasingdochteronderneming van Mercedes-Benz, over te nemen voor een bedrag van bijna een miljard euro.
Als de deal doorgaat, zou dit de machtsverhoudingen op een reeds consoliderende Europese markt opnieuw definiëren. Met een vloot van ongeveer 400.000 voertuigen in een twintigtal landen zou Athlon de rangen van Arval (de mobiliteitstak van BNP Paribas) versterken, die al meer dan 1,7 miljoen voertuigen beheert. Samen zouden ze de grens van 2 miljoen voertuigen overschrijden, waarmee ze dichter bij Ayvens (de nieuwe entiteit na de overname van LeasePlan door ALD Automotive) komen, met ongeveer 3,2 miljoen contracten.
In België beheert Arval een vloot van zo’n 110.000 voertuigen en Athlon bijna 30.000, tegenover 153.000 voor Ayvens.
Een bijna volledige geografische dekking
Naast volume biedt de fusie van Arval–Athlon strategische complementariteit: Athlon domineert in Noord- en Midden-Europa, terwijl Arval sterk is in het westen en zuiden. Dit maakt het mogelijk om vrijwel het hele continent te dekken en multinationals een meer uniforme en competitieve aanbieding te doen. Een gecombineerde vloot van deze omvang zou ook de onderhandelingspositie tegenover fabrikanten versterken, wat de weg vrijmaakt voor geoptimaliseerde inkoopvoorwaarden en uitgebreide diensten.
Waarom Mercedes afsluit
Voor Mercedes-Benz past de verkoop van Athlon in een herpositioneringsstrategie. De fabrikant ondervindt een lastige omgeving: afnemende vraag in China, zwakke groei in Europa en toenemende druk van Amerikaanse invoertarieven. In dit licht streeft het merk met de ster ernaar middelen vrij te maken en de winstgevendheid te waarborgen. Athlon, in 2016 voor ongeveer 1,1 miljard euro van Rabobank overgenomen, is nu een waardevol actief in een rendabele maar snel veranderende sector.
Een groeiende markt… onder druk
In Europa vertegenwoordigt leasing al meer dan de helft van de nieuwe registraties en zou het tegen 2030 70% kunnen bereiken. De grote spelers hebben hun winsten in vijf jaar tijd met bijna 60% zien stijgen tot bijna 16 miljard euro, zelfs terwijl hun wagenparken minder snel zijn gegroeid. Als BNP Paribas deze deal bezegelt, zou de markt zich consolideren rond drie reuzen: Arval–Athlon, Ayvens en Alphabet (BMW Financial Services). Dit zou de strategische herstructurering van de sector versnellen, waar winstgevendheid, continentale dekking en een geloofwaardige milieutransitie de sleutels zullen zijn voor het komende decennium.