Pluxee, voorheen een dochteronderneming van Sodexo gespecialiseerd in werknemersvoordelen, kondigde woensdag de overname aan van 100% van Skipr, een Belgisch bedrijf dat mobiliteitsoplossingen aan ondernemingen biedt. Het bedrag van de transactie is niet bekendgemaakt.
Van Lab Box naar Pluxee
Skipr werd in 2019 opgericht in de schoot van D’Ieteren, binnen diens start-up incubator Lab Box. Aanvankelijk ontworpen als een applicatie zoals Citymapper, ontwikkelde het zich snel tot een platform voor mobiliteitsbeheer in bedrijven. Deze evolutie plaatste het in concurrentie met Mbrella, een andere spin-off van D’Ieteren. Voor de verkoop was het kapitaal in handen van D’Ieteren (50,4%), Belfius (27,2%), Ayvens (17,97%) en verschillende minderheidsaandeelhouders, waaronder medeoprichter Mathieu de Lophem (2,2%). Pluxee distribueerde al de Skipr-oplossing via het HR-kanaal, wat de integratie logisch maakte.
Twee benaderingen van de markt
“Bedrijven kunnen op twee manieren worden benaderd voor het aanbieden van mobiliteitsoplossingen”, legt Martin Rückert, CEO van Skipr, uit. “Ofwel via het HR-kanaal, door mobiliteit te integreren in het pakket voordelen voor werknemers; ofwel via een meer verticale benadering, gerelateerd aan de mobiliteitsafdeling en autolease.” Volgens hem ligt de bijzonderheid van de Belgische markt in de centrale rol van de bedrijfswagen. In de meeste landen zijn mobiliteitsvoordelen meer gerelateerd aan HR dan aan vlootbeheer.
Groei vooruitzichten
Skipr heeft 32 werknemers, waarvan 25 in Brussel, en claimt meer dan 300 zakelijke klanten, gelijk verdeeld over België en Frankrijk. In 2024 registreerde het bedrijf voor het eerst een positieve EBITDA. De groeivooruitzichten worden als belangrijk beschouwd. Vanaf 2026 zullen alle Belgische bedrijven een mobiliteitsbudget moeten aanbieden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. Dit staat althans in het programma van de regering-De Wever.
Strategie van Pluxee
Voor Pluxee markeert deze overname “een nieuwe stap in de uitrol van haar strategisch plan voor externe groei op het Europese vasteland,” aldus de groep in een verklaring. De integratie moet het mogelijk maken de klantenbasis uit te breiden, kansen voor kruisverkoop te creëren en een uitbreiding naar andere landen voor te bereiden. De groep, actief in meer dan 30 landen, voorspelt een positief effect op haar organische groei en recurrente EBITDA vanaf 2026. De operatie wordt gefinancierd uit eigen middelen, met een beperkte impact op de schuldenlast.
Lees ook: Éric Cortois (D’Ieteren Luxury Performance): “In luxe is te weinig beter dan te veel”

