Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Kaart Blanche laat zien hoe branding en community een nicheproduct groot maken

Nu verjaardagswensen tegenwoordig zijn gereduceerd tot een emoji of WhatsApp-bericht, zou je denken dat de klassieke ansichtkaart passé is. En toch bewijzen Timo Delorge en Lars Lagaisse het tegendeel.

Met een startkapitaal van amper 500 euro per persoon en weinig ondernemerservaring startten de twee jonge Belgen Kaart Blanche: een creatief kaartenmerk dat vandaag in meer dan 800 winkels wereldwijd ligt, samenwerkt met merken als Uniqlo en Victoria Beckham en sinds kort zelfs een eigen winkel in Antwerpen heeft. In 2025 draaide het merk een omzet van zo’n 625.000 euro. Een indrukwekkende groei voor een idee dat aan de keukentafel begon Ze bewijzen: wanneer branding, community en authenticiteit goed zit, kan een merk razend populair worden.

Een grapje dat een bedrijf werd

Het begon tien jaar geleden met een grap. ‘Ik maakte een kaart met het gezicht van een vriendin erop’, vertelt Lars. ‘Ze vond het hilarisch, en ik dacht: waarom bestaan zulke kaarten eigenlijk niet?’ Met hulp van zijn partner Timo, die toen bij Deutsche Bank werkte als business process manager, begon hij kaarten te ontwerpen. Eerst voor vrienden, dan voor lokale winkels. ‘We hadden niet eens een btw-nummer’, lacht Lars. ‘Tot iemand ernaar vroeg, en we dachten: oei, misschien moeten we dat toch regelen.’

De sprong in het onbekende

Hun taken zijn duidelijk verdeeld: Lars is creatief directeur en stuurt alles aan wat met ontwerp en visuele identiteit te maken heeft, Timo beheert als commercieel directeur de zakelijke kant, zoals financiën, boekhouding, sales, strategie en dagelijkse organisatie. In het begin combineerde Lars Kaart Blanche nog met een fulltime job als grafisch ontwerper bij een online modemagazine. ‘Tot Timo zei: je moet meer creëren’, vertelt Lars. ‘Maar ik was gewoon moe.’ Timo herinnert het zich goed: ‘Ik zei hem: op een bepaald moment moet je springen. Ik zegde mijn job op en stelde voor om tijdelijk als barista en in een plantenwinkel te gaan werken om wat zekerheid te houden. Zo kon Lars zich volledig op Kaart Blanche focussen.’

De coronaboost

Toen de pandemie in 2020 uitbrak, stond de retail stil. Maar Kaart Blanche maakte van crisis een kans. ‘We ontwierpen kaarten als ‘hug from social distance’ en ‘je quarant’aime’, vertelt Timo. ‘Mensen hadden nood aan verbinding.’ De webshop explodeerde en hun community groeide razendsnel. Vandaag zijn hun kaarten vertegenwoordigd in een groot deel van Europa en de Verenigde Staten, maar vooral in België en Nederland.

© Robin Joris Dullers

Een winkel met ansichtkaarten

Om hun groei van de laatste jaren te verwerken, zochten ze aanvankelijk enkel een kantoor in Antwerpen. Tot Timo op een groot, leegstaand pand aan de Nationalestraat 160 stuitte. ‘Ik dacht: waarom maken we er niet meteen een winkel én kantoor van?’ In mei 2025 startten de verbouwingen. Dat werd tegelijkertijd onderdeel van hun storytelling online: ‘We maakten een peephole in de gevel zodat voorbijgangers konden meekijken’, zegt Lars. ‘Het filmpje daarover ging viraal. Nog voor de opening was de buzz er.’

Op 30 september 2025 was het zover: Kaart Blanche opende zijn eerste winkel in Antwerpen. En dat alleen al is uitzonderlijk. Een fysieke winkel, in 2025, met uitsluitend wenskaarten: het klinkt riskant, maar de uitvoering is briljant. De winkel is opgezet als een ervaring. Bezoekers kunnen er het volledige assortiment ontdekken: kaarten, posters, geschenken en accessoires en ter plekke hun kaart schrijven, frankeren en in de brievenbus stoppen. Midden in de winkel staat een authentieke vintage photobooth, een knipoog naar de nostalgie waar ze zo van houden. ‘We wilden dat mensen iets beleven’, klinkt het. Ook commercieel gezien lijkt de winkel voorlopig een slimme zet: de eerste maand leverde 12.000 euro omzet op. ‘We hebben de eerste vier weken al het dubbele van onze huur binnengehaald’, aldus Timo. Toch draait het hen niet enkel om cijfers. ‘De winkel is ook een goed contactmoment met onze klanten’, zegt Lars. ‘Je hoort wat ze zoeken, wat ze missen. Dat inspireert meteen nieuwe collecties. Online krijg je die feedback niet op dezelfde manier.’

© Robin Joris Dullers

Groei

Kaart Blanche blijft bewust onafhankelijk. ‘We hebben nooit investeerders gehad’, zegt Timo. ‘We groeien met eigen middelen. De winkel is ons eerste project waarvoor we een lening hebben genomen, maar verder herinvesteren we elk jaar.’ Die autonomie geeft hen vrijheid. ‘We beslissen alles zelf’, vult Lars aan. ‘Misschien als we ooit voor een franchise-imperium willen gaan, verandert dat nog. Maar voorlopig is dat niet aan de orde.’

Toch stellen ze zich één vraag: hoe ver willen we nog groeien? ‘Er is altijd meer mogelijk’, zegt Timo. ‘Maar we willen niet groter worden ten koste van onszelf. We houden van wat we doen, maar willen ook tijd om te leven.’ Ze noemen dit jaar een scharniermoment: de onderneming is volwassen, maar de richting voor de toekomst wordt nu bepaald. ‘Er komt meer op ons af dan ooit’, zegt Lars. ‘Dat is geweldig, maar het dwingt ons om keuzes te maken: wat past bij ons, en wat niet?’

En nu?

Op hun wensenlijst staan in ieder geval nog genoeg dromen. ‘Naar Amerika gaan, iemand aanwerven, een winkel openen: dat hebben we allemaal afgevinkt’, zegt Timo. ‘Volgend jaar bestaan we tien jaar en dan hopen we de kaap van 1000 B2B-klanten te behalen. Ook willen we graag een samenwerking met een grote naam aangaan. Stel je voor: Kaart Blanche met Kim Kardashian!’

© Robin Joris Dullers

Die creatieve drive vertaalt zich ook in nieuwe plannen waar ze al het een en andera vroegtijdig over willen loslaten bij ons. Onder de naam Art Blanche werken ze aan een platform voor betaalbare kunst. ‘We willen limited art pieces uitbrengen in onze herkenbare stijl’, zegt Lars. ‘Er zijn zoveel talentvolle kunstenaars die niet weten hoe ze hun werk kunnen produceren. Daar willen wij bij helpen.’ Daarnaast breiden ze hun assortiment stap voor stap uit, waaronder ondertussen ook kaarsen, kerstballen, stationery en textiel. ‘Onze illustraties kunnen op alles’, legt Timo uit. ‘We kunnen dus nog alle kanten op.’ Lars glimlacht: ‘We hebben een merk gebouwd dat mensen laat lachen. Als we dat kunnen blijven doen, in welke vorm dan ook, dan zijn we goed bezig. De rest komt vanzelf.’

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article