Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Niemand had dit zien aankomen: dit Chinese merk stoot Tesla van de Europese troon

In april bracht JATO Dynamics een rapport uit over de verkoop van personenauto’s in 28 Europese landen. Het document onthult een opvallende verschuiving in de markt van elektrische voertuigen: Tesla, voorheen de onbetwiste marktleider, is ingehaald door de Chinese concurrent BYD, wat kan wijzen op een verandering in de machtsverhoudingen op de markt.

Marktgegevens en Positie

In april presteerde Tesla minder goed met een daling van 49% op jaarbasis en slechts 7.165 verkochte voertuigen in Europa. BYD daarentegen noteerde een stevige groei met 7.231 nieuw geregistreerde elektrische voertuigen, wat neerkomt op een stijging van 169% ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen blijft aan kop met 23.514 nieuw geregistreerde elektrische voertuigen, waarmee zij hun marktpositie verder versterken.

Opvallend is dat het bestverkochte model niet van Tesla of BYD kwam, maar van de Skoda Elroq, met maar liefst 7.998 verkochte eenheden, wat benadrukt dat consumenten tegenwoordig uit diverse opties kunnen kiezen.

Andere Merken en Modellen

Naast Volkswagen behalen ook bekende namen als BMW, Skoda, Audi, Renault en Kia sterke resultaten in de wereld van elektrische auto’s. Modellen van Volkswagen, zoals de ID.3, ID.7 en ID.4, staan op de tweede, derde en vierde plaats in populariteit bij consumenten.

De Kia EV3 behaalt de vijfde plek, terwijl de populaire Renault 5 op de zesde plaats staat, wat aangeeft dat er een breed aanbod is voor iedereen die de overstap naar elektrisch rijden overweegt.

Chinese Invloeden en EU-regels

Opvallend is de opkomst van Chinese merken op de Europese markt, ondanks de EU-heffingen op geïmporteerde elektrische voertuigen uit China. In april bestond maar liefst 26% van alle nieuwe registraties in Europa uit zuivere elektrische voertuigen (BEV) en plug-in hybride voertuigen (PHEV) – een hoogtepunt dat wijst op een voorspelde stijging van elektrische auto’s.

Chinese fabrikanten richten zich sterk op diverse aandrijftechnologieën, waaronder plug-in hybrides als reactie op de EU-heffingen. Er blijft nog enige onduidelijkheid bestaan over de eventuele invoering van extra invoerrechten door de EU voor in China vervaardigde plug-in hybride modellen.

Reacties op de EU-heffingen

Felipe Munoz, wereldwijde analist bij JATO Dynamics, stelt: “Hoewel het verschil tussen de maandelijkse verkoopcijfers van beide merken klein lijkt, kunnen de gevolgen zeer groot zijn.” Hij benadrukt dat zelfs kleine verschillen de markt aanzienlijk kunnen beïnvloeden en ziet dit als een keerpunt voor de Europese autosector, vooral gezien Tesla’s vroegere dominantie.

Munoz voegt daaraan toe: “We zullen moeten afwachten of de EU zal reageren op de opkomst van uit China vervaardigde plug-in hybride voertuigen door hiervoor ook invoerrechten te heffen.” Deze mogelijke stap kan de strategieën van zowel Europese als Chinese autofabrikanten beïnvloeden.

Er dreigen duidelijke veranderingen op de Europese markt voor elektrische auto’s. Met Tesla’s slechtste jaarbegin en de indrukwekkende groei van BYD ontstaan er nieuwe verhoudingen die mogelijk langdurige gevolgen hebben. Voor consumenten betekent dit dat er meer keuzemogelijkheden komen en dat de prijzen mogelijk competitief worden naarmate er meer spelers op de markt verschijnen.

Elise Van den Berg
Elise Van den Berg
Ik ben Elise Van den Berg, redactrice bij Forbes.be. Dagelijks breng ik het laatste nieuws, diepgaande bedrijfsanalyses en inspirerende verhalen. Met een passie voor journalistiek en een scherp oog voor economische trends, volg ik de belangrijkste ontwikkelingen in België en daarbuiten op de voet.

Latest article