Brian Morris, oprichter en CEO van de Aspria-groep, onthult ambitieuze groeiplannen voor de Belgische en Europese markt.
Brian Morris gaf altijd de voorkeur aan “onroerend goed met een betekenis eerder dan onroerend goed op zichzelf”. Tijdens zijn eerste baan bij Whitbread Plc in de jaren 80 ontwikkelde hij interesse in de ervaring die mensen hebben met gebouwen, veel meer dan enkel in het bouwproces.
Het was dit besef dat hem ertoe aanzette om zich te concentreren op de exploitatie in plaats van op de bouw – hoewel hij een vastgoeduitdaging nooit uit de weg gaat. Eerst in Londen met de iconische Riverside en Espree clubs, en daarna in Europa, maakte Morris het zijn missie om gezondheids- en wellnessclubs te creëren en te managen “die de grenzen verleggen en het beter doen dan de rest”.
Vandaag vormt deze visie nog steeds de kern van de unieke projecten die hij selecteert en ontwikkelt voor de Aspria-groep, die hij in 2000 oprichtte: een groep wellness- en lifestyleclubs die op Europese schaal actief zijn.
“Onze projecten hebben vaak een complexiteit die de meeste ondernemers ontmoedigend zouden vinden, maar wij houden wel van een uitdaging: monumentale gebouwen, ingewikkelde grond, complexe bouwvergunningen”, geeft hij toe.
Het resultaat is het meer dan waard: een unieke portefeuille van acht luxueuze Aspria-clubs en drie “voor iedereen toegankelijke” Aspresso-clubs, waarvan velen hebben bijgedragen aan de heruitvinding, heroriëntatie en het nieuw leven inblazen van bestaande clubs of historische gebouwen.

Een pionier in welzijn
Aspria Roosevelt is een perfect voorbeeld. Deze negende Aspria club, momenteel in aanbouw in Brussel, is gevestigd in een voormalig kasteel van de familie Solvay. Morris werkt al 24 jaar aan dit project. Hij is dan ook zeer enthousiast om eindelijk dit Belgische paradepaardje van 14.000 m², gelegen in 4 hectare groen, te onthullen. De opening is gepland voor 2026-2027.
Het wordt de vierde club van Aspria in Brussel, naast Aspria Kunst-Wet (2001), Aspria Louizalaan (2005) en Aspria Royal La Rasante (2005). De groep is ook aanwezig in Milaan, Hamburg, Berlijn en Hannover, met clubs die allemaal de Live Life Well filosofie belichamen, via een 360° benadering van welzijn: sport en fitness, spa, gezonde catering, gezinsactiviteiten en een actief sociaal leven.
“Wij geloven dat dit alles bijdraagt aan het welzijn en we meten de impact ervan met onze kenmerkende beoordeling, de AspriaPro”, legt de CEO uit. “Maar welzijn is vooral een kwestie van hoe je je voelt. De factoren verschillen per individu. Voor sommige van onze oudere leden heeft ‘welzijn’ misschien niets te maken met fysieke fitheid, maar met je beter voelen dankzij de club, de activiteit, de mensen die ze ontmoeten. En voor ons werkt dat. Dat is onze visie op welzijn: praktisch en gericht op echte mensen.”
Het is een visie die nu breed wordt omarmd, in een post-pandemische context waarin consumenten massaal kiezen voor zelfzorg. Waar Aspria ooit een pionier was – wellness, herstel, gezondheid, gastvrijheid, eersteklas leefruimtes – geven deze trends nu vorm aan de hele fitnessclubsector.
“Imitatie is de oprechtste vorm van vleierij”, lacht Brian Morris, vol vertrouwen in de expertise van zijn teams en gesterkt door de komst van bekende rekruten van David Lloyd. “Sommige bedrijven kunnen bepaalde elementen van ons model overnemen, maar voor de complete ervaring gaat er niets boven wat wij onze leden en gasten bieden.”
Een “familiebudget” model voor België
Morris is al even enthousiast over Aspresso, het betaalbare concept van de Groep dat in 2023 werd gelanceerd. Deze ruime clubs – waarvan er al drie zijn in Spanje en Italië – bevinden zich in een “weinig ontwikkeld segment van het ‘familiebudget’-aanbod” en beschikken over grote sporthallen, zwembaden, buitenactiviteiten, catering en diensten voor kinderen.
“Het is onze manier om iets terug te geven aan de maatschappij, de toegang tot gezondheid en welzijn te verbreden en de aantrekkingskracht van de groep te vergroten. Het is niet helemaal altruïstisch – Aspresso blijft een commerciële activiteit, net als Aspria – maar het is een project met een sterk sociaal bewustzijn en verantwoordelijkheid.”

En het is inderdaad een bedrijf, met een duidelijk groeitraject: gesteund door Fortress Investment Group als financiële partner, vooziet de Groep een solide groei in zijn portfolio en prestaties.
Brian Morris relativeert de indrukwekkende stijging van de EBITDA met 297% in 2022-2023, die het vooral ziet als een teken van het noodzakelijke post-COVID herstel. Hij is meer geïnteresseerd in de groeidoelstelling van 70% voor 2025 en de waardering van de Groep, die wordt geschat op 150 miljoen euro tegen het einde van 2025 en 200 miljoen euro tegen het einde van 2026.
“Na grote investeringen in onze Brusselse clubs in 2024, en met jonge clubs op een mooie traject, verwachten we een goede groei van onze bestaande faciliteiten. We hebben ook negen nieuwe locaties in ontwikkeling, die binnen twee tot vier jaar zullen opengaan, in huidige markten en in drie nieuwe landen.”
Dit artikel werd geschreven in nauwe samenwerking met Aspria.