Helloprint is momenteel de grootste online drukkerij van België, maar om dit te bereiken heeft de onderneming veel werk moeten verzetten. Want naast het continu opleveren van kwaliteitsdrukwerk, is dit niet voldoende om marktleider te worden in een zeer competitieve sector.
Hoe is Helloprint ooit begonnen?
Helloprint is begonnen onder een andere naam in België en Nederland, namelijk onder de merknaam DrukZo. Een naam die ze echter nog steeds gebruiken, vanwege de grote bekendheid die hiermee gepaard gaat. Het printplatform dat momenteel actief is in meerdere Europese landen, is in 11 jaar tijd ontzettend hard gegroeid. De oorsprong ligt in Nederland, waardoor de uitbreiding naar België een behoorlijk logische keuze is geweest. HelloPrint is echter ook actief in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en zelfs in Spanje.
Het succes van Helloprint is niet zomaar ontstaan, maar voortgekomen uit heel veel passie, hard werken en uiteraard ook geluk. Oprichter en CEO Hans Scheffer droomt graag groots en is zelf gestart in de evenementenbranche. Hij heeft de onderneming dus vanaf de grond opgebouwd, waarbij het allemaal is begonnen met een goed idee. Namelijk, het drukken van goedkope grote hoeveelheden flyers voor evenementen, in een tijd dat social media nog geen grote rol speelde.
Deze innovatieve aanpak heeft Helloprint weten door te zetten en inmiddels doet Scheffer dit met meer dan 170 werknemers. HelloPrint is inmiddels een miljoenenbedrijf waar we in België niet omheen kunnen. Veel bedrijven vertrouwen al op deze drukkerij als het aankomt op drukwerk, het personaliseren van promotieartikelen, en nog veel meer.
Hoe is Helloprint groot geworden?
De harde werkethiek en de constante drang om te blijven verbeteren zijn belangrijke redenen achter het succes van Helloprint. Zo is de onderneming sinds kort B Corp-gecertificeerd en dit is een certificering die je niet zomaar ontvangt. Om dit certificaat te ontvangen moet er namelijk een strenge assessment worden doorlopen, waarin een bedrijf onder meer moet aantonen dat de ecologische voetafdruk verkleind wordt, de klantervaring de verwachtingen overtreft en er een positieve werkcultuur is. Het is een certificering waar HelloPrint drie jaar voor heeft gewerkt en waarbij het team een totaalscore heeft behaald van 87 (in tegenstelling tot de gemiddelde score van 50.9).
Helloprint en duurzaamheid
Een ander belangrijk onderdeel van de certificering is dat iedere drie jaar een herbeoordeling plaatsvindt, wat betekent dat HelloPrint zal moeten blijven streven naar het verbeteren van de bedrijfsvoering (voor de werknemers, het milieu, de gemeenschap en de klanten). Iets dat onder andere te merken is aan het alsmaar groeiende duurzame assortiment van drukwerk en overige reclame artikelen. Vrijwel voor ieder product is er een duurzame keuze en veel producten worden standaard gemaakt van ecologische materialen.
Hoeveel is HelloPrint waard?
We sluiten af met een vraag waar velen nieuwsgierig naar zijn, namelijk de waarde van Helloprint. In 2024 behaalde de onderneming in zijn geheel een omzet van ongeveer 70 miljoen (waarbij je kunt denken aan meer dan 700.000 bestellingen), maar het streefdoel voor de nabije toekomst is 100 miljoen. CEO Scheffer geeft tevens aan dat de onderneming winstgevend is, wat deels wordt geïnvesteerd om te blijven groeien. Wellicht dat dit een van de geheimen is van dit zeer succesvolle bedrijf?
Dit artikel is opgesteld in nauwe samenwerking met HelloPrint.
