Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Dit bedrag geeft de Belgische festivalganger uit deze zomer (en wat dat over ons zegt)

De modderige weides van Dour, de feeërieke podia van Tomorrowland of de bossen van Voodoo Village: Belgen zijn trouwe festivalliefhebbers. Maar hoeveel geven ze daar nu écht aan uit? En wat zegt dat over ons vrijetijdsgedrag en betaalgedrag anno 2025?

De Belgische zomer mag dan wel bekendstaan om zijn grillige weer, op één constante kunnen we rekenen: festivals. Volgens een representatief iVOX-onderzoek in opdracht van Bancontact Payconiq Company plant in ieder geval één op drie Belgen deze zomer een of meerdere festivals mee te pikken.

€426 per persoon, per zomer

Volgens datzelfde onderzoek spenderen spenderen zij zo’n drie dagen op een festivalterrein, goed voor een totaalbudget van €426 per persoon. Dat betekent dat er deze zomer voor honderden miljoenen euro’s aan eten, drank, tickets, vervoer en outfits de weide op gaan. Opvallend: mannen, Franstaligen en hogeropgeleiden geven significant meer uit dan hun tegenhangers. De grootste spenders? Mannen tussen 35 en 54 jaar uit Wallonië. Hun gemiddelde festivalbudget schiet richting de €600.

Wat kost het meeste?

Eten en drank. Uiteraard. De grootste uitgaven, los van tickets en eventueel camping, zijn klassiekers: eten (24% top 3), gevolgd door drank (24%). Vervoer komt op de derde plaats, al geven Franstalige festivalgangers ook opvallend vaak geld uit aan kledij en outfits en nemen ze vaker het openbaar vervoer. De Belg investeert dus niet alleen in muziek, maar ook in de beleving zoals festivalfood en festivalfashion.

Cash blijft koning (maar niet voor iedereen)

Hoewel veel festivals inzetten op cashless betalen, blijkt uit de studie dat de Belg daar niet altijd warm voor loopt. 1 op 6 geeft aan liever te betalen of terug te betalen met kaart of cash. Slechts 25% vindt cashless systemen (zoals QR-codes of polsbandjes) handiger. Jongeren vinden het gebruiksgemak soms groter, maar hebben tegelijk moeite om hun uitgaven op te volgen. Transparantie en controle blijven dus belangrijke waarden. Dat is geen verrassing, stelt consumentenpsycholoog Bart De Langhe (Vlerick): ‘Mensen hebben meer het gevoel dat ze grip houden op hun uitgaven als ze cash of kaart gebruiken. Digitale wallets maken de drempel lager om geld uit te geven, wat niet altijd gewenst is.’

Technologie moet nog overtuigen

Ondanks de opkomst van apps als Payconiq, kiest de meerderheid van de Belgen nog steeds voor traditionele betaalmethodes, zelfs wanneer ze kosten delen. Alleen bij jongeren stijgt het gebruik van digitale tools. Ook voor het terugbetalen van uitgaven onder vrienden winnen digitale betaaloplossingen terrein. Meer dan één op de vijf Belgen (22%) heeft al eens een app gebruikt om kosten te vereffenen. Bij jongeren onder de 34 jaar is Payconiq by Bancontact het populairst (29%), gevolgd door terugbetalingen via de bankapp (27%).

Aanschuiven… De grote frustratie

Een ander opvallend gegeven uit het onderzoek: het grootste pijnpunt op festivals is niet de prijs of het weer, maar het wachten. Herkenbaar? Aanschuiven aan de toiletten, eetstandjes of bars zorgt voor de meeste ergernis. Betalen an sich bengelt onderaan de frustratielijst. Franstalige Belgen storen zich wel meer aan het opladen van geld of het opvolgen van hun uitgaven.

Hoeveel was dat een paar jaar geleden?

Is €117 per dag op een festival veel? Volgens een analyse van ING Belgium was het gemiddelde budget voor een festivaldag in 2019 nog €90. We zijn dus in vijf jaar tijd bijna 30% meer gaan uitgeven. Dat kan deels verklaard worden door inflatie, maar ook door het toenemende belang van festivals als ‘total experience’, zoals speciale gastronomische eetstandjes en exclusieve VIP-zones. De festivalervaring wordt meer dan ooit een luxeproduct. Volgens sectorfederatie Febelux is dat geen toeval: ‘We zien dat festivalorganisatoren bewust inspelen op de behoefte aan comfort en beleving, wat het gemiddelde bestedingsbedrag opdrijft. De massa kiest nog steeds voor low budget, maar de middenklasse en hogere inkomens zijn bereid om meer te betalen voor comfort.’

Conclusie: festivals zijn een economische kracht

De Belgische festivalzomer is goed voor een flinke injectie in de economie. Volgens Toerisme Vlaanderen bezoeken jaarlijks meer dan 8 miljoen mensen een muziekfestival. Als we dat combineren met het gemiddelde bestedingsbedrag van €426, spreken we over een markt van ruim 3 miljard euro. Een bedrag dat vergelijkbaar is met de jaaromzet van de Belgische mode-industrie.

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article