15.6 C
België

Onderneemster Magalie Aerts van Les Jumelles: “Our customer is our influencer”

Het modebedrijf Les Jumelles uit Antwerpen is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke webshops in het land. De opvallendste strategieën van oprichtster Magalie Aerts? Pop-ups en social media.

Op Instagram telt Les Jumelles – op dit moment van schrijven – 285.000 volgers. En dat is best veel voor een merkaccount in België. Maar ook fysiek creëert ze steeds opnieuw buzz: kondigt Les Jumelles een nieuwe pop-up aan, dan staan de klanten in de rij. “Ik vond het geweldig om te zien hoe enthousiast mijn klanten steeds reageerden op de nieuwe locaties en concepten”, aldus Magalie aan Forbes. Maar de onderneemster realiseerde zich dat inzetten op permanente aanwezigheid ook belangrijk zou zijn. Daarom opende ze in 2023 twee vaste winkels in Antwerpen en Knokke als stabiele basis. “En mét succes blijkt achteraf.”

Inpakken en verzenden vanuit een garage

Toch begon Magalie Aerts ooit bescheiden: op 25-jarige leeftijd startte ze haar onderneming vanuit haar garage in Antwerpen. Geïnspireerd door de zelfverzekerde vrouwen die ze ontmoette tijdens haar studie Global Management in India en haar tijd in New York, was ze vastberaden om haar webshop met kleurrijke kleding en onverwachte combinaties een succes te maken. Ze werkte op haar vrije dagen aan Les Jumelles, met een fulltime bijbaan ernaast. Een doorzetter is ze altijd al geweest. “Om een succesvol bedrijf te hebben moet je niet enkel hard kunnen werken, maar ook de ballen aan je lijf hebben, 300% goesting hebben en gezond verstand gebruiken”, vertelt ze.

In de jaren die volgden steeg de omzet van Les Jumelles exponentieel. “Vandaag de dag groeien we nog steeds sterk, maar doen we dit aan een bewust iets gematigder tempo. In het begin hadden we heel veel groeipijnen. Het was geen walk in the park: customer service liep achter waardoor teams van marketing moesten inspringen. En dan raakten zij weer op hun beurt achterop. Het was een vicieuze cirkel waar we uit moesten stappen. Het aanwerven van nieuwe mensen vergt tijd en inzet voordat ze 100% kunnen meewerken aan de goed geoliede machine.”

Het succes van pop-ups

Magalie: ”Ook al vinden mensen online shoppen leuk, ze willen ook de mogelijkheid hebben om kleding te kunnen passen voordat ze het kopen. Het organiseren van pop-ups en andere fysieke evenementen helpt om het imago van je merk te verstevigen”. Daarom vind je Les Jumelles regelmatig op tijdelijke hippe locaties. Meerdere jaren op rij behoorde ze tot het rijtje populaire pop-ups op de Zeedijk in Knokke, in Antwerpen opende ze eerst een pop-up voordat dit in haar permanente winkel veranderde, er wordt tweemaal per jaar een “Factory Sale” gehouden in Antwerpen, Kontich en Wijnegem én ze opende al een pop-up over de Belgische landsgrenzen, in Amsterdam. “Die keuze was geen toeval, maar een doordachte stap om ons merk te positioneren in een van de meest bruisende en diverse steden van Europa.”

Naast B2C richt Les Jumelles zich na herhaaldelijke vraag ook op B2B. “In 2021 begon ik met het aanbieden van mijn eigen ‘Les Jumelles The Label’ aan verkooppunten. Door samen te werken met andere bedrijven konden we ons bereik nog meer vergroten en nieuwe kansen creëren voor groei en succes.”

Online aanwezigheid

Als je van Belgische en betaalbare mode houdt en veel tijd spendeert aan Instagram en Tiktok, dan heb je vast en zeker het kleurrijke merk van Magalie al eens voorbij zien komen. “Instagram speelt een cruciale rol in onze strategie. Met zijn enorme bereik en visuele focus is het platform een ideale plek om onze kleding te tonen aan een breed publiek. Dagelijks delen we hier een eerste glimp van onze nieuwe collectie, waardoor onze volgers een constante stroom van inspiratie en fear of missing out krijgen.”

“Maar we gaan verder dan alleen Instagram. We zijn ook actief op TikTok, waar we nieuwe manieren verkennen om onze kleding te laten zien. Met zijn snelgroeiende gebruikersbasis en nadruk op creativiteit, biedt TikTok ons een leuke manier om op een dynamische manier te communiceren met ons publiek. ‘Our customer is our influencer’ is een zin die je vaak bij Les Jumelles voorbij ziet komen. We raken zo geïnspireerd door onze eigen klanten en zij zijn op hun beurt ons grootste uithangbord. We hechten enorm veel belang aan hun feedback en mijn customer service team doet er dagelijks alles aan om klanten bij te staan bij vragen en opmerkingen.”

De content die hun klanten op dat moment maken met hun Les Jumelles aankopen, zijn vormen van User Generated Content. En dat is iets waar je volgens Magalie op in zou moeten zetten “Zo werd onze community de afgelopen jaren alleen maar groter. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de millennials hun aankoopbeslissingen baseert op aanbevelingen van vrienden en familie.” En dat zal in de toekomst volgens haar alleen nog maar verdergaan: “Er komt een meer bewuste consument aan en die gaat bepalen wie er nog toe doet of niet.”

De komende tijd zal het succesvolle Belgische merk zich nog meer toespitsen op de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden, zoals de Metaverse. “En natuurlijk houden we ons constant bezig met het heruitvinden van het merk. En is geen ruimte om in te dutten. We kijken ernaar uit om nog meer hoogtes te bereiken in de toekomst.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article