Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Insentials: wetenschap, groei en overtuiging

In een markt vol loze beloften en promotiecapsules wilde Amandine De Paepe geen spelletjes spelen. Ze veranderde de spelregels. “Ik wilde een love brand creëren”, zegt ze, een concept dat de farmaceutische nauwkeurigheid combineert met ondernemende intuïtie. Het resultaat? Winstgevende groei, een eigenzinnig merk en een Belgisch concept dat naar het buitenland vertrekt.

“Ik wilde in het begin geen fondsen werven. Voor internationalisatie was het echter noodzakelijk,” legt ze uit. Deze aanvankelijke behoedzaamheid stelde haar in staat om vanaf de eerste jaren winstgevendheid te bereiken. In 2023 haalt Insentials een omzet van 4 miljoen euro, in 2024 is dat 8 miljoen euro – een groei van 100%. Het doel voor 2025? 13 miljoen. Zonder Meta-budget. De EBITDA ligt boven het sectorgemiddelde, geschat tussen 10 en 20% voor onafhankelijke structuren.

Geen Medimarket, noch grote ketens. “Onze plek is bij de artsen, privéklinieken, apothekers die zichzelf opnieuw willen uitvinden.” Insentials weigert mee te doen aan de prijsoorlog: “Onze klanten zoeken naar een precieze dosering, optimale biologische beschikbaarheid, een chemische vorm bedoeld voor absorptie en een eerlijke boodschap.”

Amandine De Paepe © Insentials

De soberheid en het doorzettingsvermogen worden ook belichaamd in de verpakking. Amberkleurige glazen flessen, eenvoudige etiketten, strakke lijnen: het lijkt meer een discrete apotheek dan een schoonheidsafdeling. Geen opzichtige marketing of flitsende ontwerpen: alles is bedacht om het imago van expertise en sérieux te versterken, om vertrouwen te wekken bij de eerste aanblik. De wil om een beeld van klinische bekwaamheid op te bouwen, zonder praal, is voelbaar. Deze nauwkeurigheid dankt ze aan de farmaceutische industrie. “Ik heb gezien wat er fout kan gaan. Ik wilde een merk dat de waarheid spreekt, dat taboe-onderwerpen durft aan te pakken: de menopauze, niet-alcoholische leververvetting.” Twee boeken, een wetenschappelijke podcast genaamd Insentials Academy, en trainingen voor artsen belichamen deze deskundige verschuiving.

De eerste investeerders, waaronder Mario De Bel, trekken zich terug wanneer het merk een concurrent wordt van een bedrijf binnen het Coucke-portfolio. Het kapitaal is nu verdeeld tussen de oprichter en de fondsen Eutopia en FG Bros (ongeveer 50%). Doel: versnellen in het buitenland. Parijs, Amsterdam, en dan New York. “We richten ons op medische hubs, hoofdsteden waar advies telt.”

© Insentials

Met 29 medewerkers, een geinternaliseerde e-commerce keten en een positieve cashflow, kan Insentials stabiliteit veroorloven. “Ik neem geen juniors aan. Ik huur mensen in die intelligenter zijn dan ik, zodat ik hen niet bij de hand hoef te houden.” De helft van de tijd van Amandine De Paepe is nog steeds toegewijd aan R&D. “Daar ben ik het meest van nut. De productkwaliteit is niet onderhandelbaar, zelfs als het meer kost.”

Insentials gaat net zo nauwkeurig te werk als haar formules: een geïntegreerd merk, deskundig, zonder wonderlijke beloftes.

insentials.com

Latest article