Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Luxecruises zijn weer in trek

Luxecruises zijn weer in trek in België, net als de cruisewereld in het algemeen. De cijfers spreken voor zich: bijna 93.000 Belgen gingen in 2024 de zee of rivier op, vergeleken met 83.000 in het jaar na Covid in 2023 en niet ver van het dubbele van de 51.000 in 2019, voor de coronapandemie.

Multigenerationeel

De cruise trekt dus steeds meer aan, en over generaties heen, volgens cijfers van de Internationale Vereniging van Cruisemaatschappijen (Clia).

En de luxesector ontsnapt niet aan deze trend. “We hebben inderdaad een zeer sterke heropleving waargenomen na Covid”, bevestigt Hervé Gastinel, CEO van Ponant Explorations Group. Deze Franse groep, behorend tot de familie Pinault, is gespecialiseerd in hoogstaande cruises. Met 19 “menselijke” schepen in zijn vloot, is het wereldwijd leider in schepen die maximaal 500 passagiers vervoeren. “De activiteiten hebben hun vaart hervat en de vraag is sindsdien erg sterk van klanten die graag weer de wereld over willen reizen en de meest ongewone plaatsen van de planeet willen ontdekken,” aldus de Franse directeur.

In België leunt Ponant op een “relatief beperkt aantal klanten”, namelijk tussen 1.500 en 2.000 per jaar. Onder hen zijn “actieve en ongehinderde” gepensioneerden en vrije beroepen. Terwijl het meestal koppels of vrienden zijn die samen aan boord gaan, merkt de Franse cruiserederij steeds vaker de komst van gezinnen voor multigenerationele reizen.

Middellandse Zee, nu meer dan ooit

Deze Belgische klanten mikken op het zeer hoge segment en zijn bijzonder dol op expeditiecruises naar het noord- of zuidpoolgebied, legt Hervé Gastinel uit. Aan de kant van jacht- en ontdekkingsreizen geven ze eerder de voorkeur aan de Middellandse Zee, zowel in de lente als in de zomer. Hun gemiddelde budget is 7.000 tot 8.000 euro per persoon voor een reis van 9 tot 10 dagen.

Bij MSC Cruises, de grootste cruisemaatschappij in de Benelux, nummer één in Europa en nummer drie wereldwijd, zeggen ze hetzelfde: nooit eerder vertrokken er zoveel Belgen op cruise als vorig jaar, de opwaartse trend zet zich voort in 2025 en de Middellandse Zee is DE favoriete bestemming.

Duizenden Belgen reisden vorig jaar met de cruiserederij, met een stijging van 13% in het aantal passagiers vergeleken met het recordjaar 2023.

“De ultieme vakantie-ervaring en competitieve prijzen zijn de belangrijkste troeven die steeds meer reizigers ertoe aanzetten om voor deze vakantieformule te kiezen,” analyseert men bij MSC Cruises, waar men ook een verjonging van de klantenkring opmerkt, met meer gezinnen (+14%) en jongeren.

Meer luxe

Het bedrijf ziet bovendien een groeiende vraag naar comfort en luxe. “Belgische reizigers zijn, meer dan andere nationaliteiten, bereid meer te betalen voor vakanties die verder gaan dan standaardcomfort,” geeft Frank Van den Steen, Country Manager Benelux bij MSC Cruises, aan. Volgens hem verklaart deze trend het succes van de “MSC Yacht Club“, een “schip in een schip” concept, met een exclusief gereserveerde zone, een soort oase van rust en comfort met een eigen exclusief restaurant, een zonnedek en een zwembad, en zelfs een 24-uurs butlerservice, terwijl men toegang behoudt tot alle faciliteiten van een groot schip.

Sinds 2021 heeft de MSC-groep ook de maatschappij Explora Journeys, die alleen hoogstaande cruises aanbiedt en “veel succes” heeft.

Ten slotte, een andere speler in de sector, de Australische Scenic Group, exploiteert de merken Scenic Cruises en Emerald Cruises. De helft van de Belgische klanten, gemiddeld 62 tot 64 jaar oud, kiest voor een zeecruise (50%), de andere voor een riviercruise (48%). Het zijn de reizen op de Rijn, de Main en de Donau die het meest succesvol zijn (28%), ver voor Azië (15%), de Middellandse Zee (13%) en het Noordpoolgebied (11%).

Latest article