De Stockholm Art Week verenigt diverse instellingen zoals de Stockholm School of Economics en het Spritmuseum, de tempel van Zweedse alcohol.
In 2011 richtte Joanna Sundström met haar bureau Part Projects, de Stockholm Art Week (SAW) op. Ze kent de kunstlocaties van haar stad door en door: “In Djurgården vind je een evenwicht van cultuur, kunst en natuur bij Liljevachs, Thielska Galleriet, het Princess Estelle Sculpture Park en het Spritmuseum. Dit museum van drank en Zweedse tradities, naast het beroemde Vasa-schip, herbergt de 800 werken van de Absolut-collectie (het vodkamerk). Een Warhol-tentoonstelling, The Money on the Wall, toont hier Business Art, het hoogste stadium van kunst volgens de Amerikaanse popartgoeroe. Over Absolut-vodka zei Warhol: ‘Ik hou van deze fles, ik wil er iets mee doen'”. Twee jaar voor zijn dood werd dit Absolut Warhol in 1985, het werk dat de basis vormde van de Absolut-collectie, zo benadrukken Mia Sundberg, artistiek directeur, en Blake Gopnik, curator.
Naar het centrum toe wemelt de wijk Östermalm van hoogstaande galerijen: Saskia Neuman, de Zweeds-Parijse Andréhn-Schiptjenko, Nordenhake…” Björn Wetterling, de oudste van allen, exposeert zijn vriend Ed Ruscha (Figure It), na Rosenquist, Stella, Wesselmann, Rauschenberg (“Hij was complex : in Florida schonk hij me Absolut bij het ontbijt.”). Hij exposeert ook de Krimse Natalia Edenmont (Out of Body). Haar foto’s van naakten en eieren betoveren hem: “om deze kleur te krijgen, kookt ze ze in urine, breekt ze tussen haar vingers, neemt ze mee naar Carrara en beeldhouwt ze in marmer”. Een andere oude, Nordenhake, opgericht in 1976, is ook in Berlijn en Mexico gevestigd.
Economieles
Eén per jaar vestigt de Stockholm Art Week de aandacht op een netwerk van instellingen. Zo ook de Stockholm School of Economics, die acht van haar klaslokalen aan kunstenaars wijdt, waaronder Clout van Jens Fänge, een klarinet met een pijp van Magritte in het mondstuk, een parabel voor de economische onderzoeker die de realiteit “ontstopt”. In dezelfde geest exposeert een ander lokaal White Noise, een stuk van de Belg Emmanuel van der Auwera: een optische lens leest een wit scherm en onthult de verborgen realiteit. De directeur van de school, Lars Strannegård, geadviseerd door Joanna Sundström, is niet weinig trots op de permanente installatie van de werken van Jan Håfström, de “grootvader” van de Zweedse moderne kunst, viermaal geëxposeerd op de Biënnale van Venetië.
Dit jaar investeert Market Art Fair (MAF), een boetiekbeurs opgericht in 2006 door galerijen uit Finland, IJsland, Noorwegen, Denemarken en Zweden, als epicentrum van de Stockholm Art Week, de oude en moderne vleugels van het historische museum van Liljevachs. Sara Berner Bengtsson, directeur van de MAF, voltooit de door Andy Warhol begonnen economieles: ‘We zijn lokaal en internationaal, met 51 deelnemers, 60% Scandinavisch, bescheiden vergeleken met Art Basel, maar sommigen verkopen hier beter dan in Bazel….’.
Stockholm Art Week is nauw verbonden met België via het Spider-netwerk, dat de Europese Art Weeks verbindt, waaronder die van Brussel, opgericht door de galeristen Laure Decock en Evelyn Simons, en van Antwerpen, geleid door Frederick Keteleer (galerie Keteleer) en Bart van den Biese (galerie Base-Alpha).