Layered Medium: We Are in Open Circuits is de eerste tentoonstelling, gezamenlijk geproduceerd door de Abu Dhabi Music & Arts Foundation (ADMAF) en het Seoul Museum of Art (SeMA).
Layered Medium toont 48 werken van 29 kunstenaars, vanaf de jaren 1960. De titel komt van Nam June Paik (1932-2006), die deze “Layered Medium” zag als gestapelde media, en met “Open Circuits” een verbonden wereld voorzag.
In die tijd weerspiegelden media en technologie de transformatie van de sterk hiërarchische Koreaanse samenleving en diens illusies. “De sociale druk richtte zich volledig op efficiëntie, door technologie. Deze kunstenaars braken met de regels van artistieke creatie – schilderkunst, kalligrafie, enzovoort – en vroegen zich af wat het verleden, heden en toekomst onderscheidt, door traditie en moderniteit te verbinden”, benadrukt de co-curator, Kyung-hwan Yeo, conservator bij SeMA sinds 2013.

De intro (Ope(ning) Circuits) bevat onder meer Space Structure 69 van Kim Kulim: water en olie circuleren bij verschillende temperaturen wat verschillende kleuren oplevert. De sectie Lichaam als medium biedt de vreemde beelden van Hyejoo Jun, The Birth of New Flower, een bloemcreatie op de markten van Amsterdam. In de sectie Maatschappij als medium, met Early Arrival of Future, nodigt Sojung Jun de Noord-Koreaanse overloperpianist Cheol-woong Kim en Zuid-Koreaanse Eun-kyung Uhm uit om de ideologische kloof door muziek te verkennen. Tot slot, in Ruimte als medium, verandert Byungjun Kwon zijn dansende ladders (Dancing Ladders), een symbool van sociale vooruitgang, in een kritiek op concurrerende systemen die de zwaksten marginaliseren. Zijn robots, voorheen vrij in beweging, zijn gevangen op rails.
De tweede tentoonstelling, Intense Proximities, in SeMA eind 2025-begin 2026, zal drie generaties kunstenaars uit de Emiraten samenbrengen, van de jaren 1980 tot 2020.