Waymo plant om volgend jaar betaalde robotaxiritten in Londen aan te bieden, zonder menselijke back-up chauffeur, terwijl de Alphabet-eenheid zich wil vestigen als de wereldleider in autonoom rijden.
Het bedrijf uit Mountain View, Californië, zal vanaf 2026 een vloot van elektrische Jaguar I-PACE SUV’s in de Britse hoofdstad gaan inzetten, die pendelaars kunnen aanroepen via de Waymo-app. Moove.io, een Afrikaanse mobiliteitsfintech, zal het vlootonderhoud en de service in Londen verzorgen, net zoals het dat doet in Phoenix en binnenkort in Miami, aldus Waymo.
Dit nieuws komt op het moment dat de robotaxi-leider zijn dienst wil uitbreiden voorbij Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Austin en Atlanta naar Miami, Washington, D.C., Dallas, Denver, Nashville en New York. Waymo, dat wekelijks honderdduizenden betaalde ritten levert, heeft ook getest in Tokyo, maar heeft daar nog geen lanceringsdatum aangekondigd.
In een blogpost benadrukte mede-CEO Tekedra Mawakana Waymo’s veiligheidsrecord, gebaseerd op jaren van testen en dienstverlening op Amerikaanse wegen. Het bedrijf zegt dat zijn robotaxi’s betrokken zijn bij “vijf keer minder ongevallen met letsel” en veel minder botsingen met voetgangers die letsel veroorzaken in vergelijking met menselijke chauffeurs. “We hebben aangetoond hoe je verantwoord volledig autonome ritdiensten kunt opschalen,” zei ze.
Waymo bevindt zich op een keerpunt nadat het 16 jaar technische ontwikkeling heeft doorgemaakt en wil zijn dienst sterk opschalen. De uitbreiding naar Londen kan ook een grote ontwikkeling betekenen voor Moove. Gevestigd in Lagos, Nigeria, exploiteert het 36.000 voertuigen voor ritdiensten in 19 steden wereldwijd. Het bedrijf, gedeeltelijk eigendom van Uber, begon met het leveren van voertuigen aan chauffeurs die deze financierden met inkomsten uit ritten. Nu wil het een van ’s werelds grootste rideshare-vloten opbouwen, inclusief robotaxi’s. Bloomberg meldde in juli dat Moove 1,2 miljard dollar aan het inzamelen was, deels om een Waymo-vloot aan te schaffen voor uitbreiding in de VS.
“We zijn verheugd over een toekomst waarin Waymo’s veilige en betrouwbare autonome technologie beschikbaar is in Londen, en daarmee de manier waarop de hoofdstad zich voortbeweegt transformeert,” zei Ladi Delano, medeoprichter en mede-CEO van Moove, via e-mail. “Deze samenwerking vertegenwoordigt een grote stap voorwaarts voor stedelijke mobiliteit door wereldklasse innovatie naar een van ’s werelds grootste steden te brengen.”
De lancering van Waymo in Londen is niet geheel verrassend. Afgelopen maand zeiden mediaberichten dat het bedrijf begonnen was met het aannemen van lokaal personeel daar. In juni gaf de Britse overheid toestemming voor het testen van autonome voertuigen zonder veiligheidschauffeurs. Wayve, een Londense concurrent van Waymo, test zijn bestuurderloze voertuigen daar in een samenwerking met Uber.
Dit artikel is geschreven door Alan Ohnsman en vertaald door Forbes.be.