Zwaar getroffen door een verminderde vraag in China, blijft de crisis in de luxesector sinds enkele jaren aanhouden, extra aangewakkerd door de invoerrechten opgelegd door de Amerikaanse president Donald Trump. Zelfs Burberry en zijn iconische ruitpatronen ontsnappen hier niet aan en zullen 18% van hun personeel moeten ontslaan. Dit betekent dat maximaal 1.700 van de 9.300 banen zullen verdwijnen, voornamelijk op het hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in de winkels.
Deze aankondiging is een gevolg van de daling van de verkoop van het Britse merk, die met 12% is gedaald, vooral in Azië (-16%) gedurende
het gebroken boekjaar 2024-2025.
Burberry zal daarom extra
bezuinigingen moeten doorvoeren van ongeveer 71 miljoen euro tegen eind 2027, bovenop een lopend kostenbesparingsplan van 47,5 miljoen. In totaal komt dit bijna op 120 miljoen euro!
Klanten hebben het merk de afgelopen jaren de rug toegekeerd door de stijgende inflatie die sinds Covid aanhoudt, wat het voor het bedrijf moeilijk maakt om deze verloren klanten terug te winnen. De economische omstandigheden in China, waar de vraag naar luxeproducten momenteel laag is, en de invoerrechten opgelegd door president Trump bemoeilijken de situatie nog verder.
Onder leiding van zijn nieuwe CEO Joshua Schulman heeft Burberry vorig jaar een nieuwe strategie geïmplementeerd, “Burberry Forward”, die voorzag in kostenreducties van 47,5 miljoen euro. Het doel was ook om zich te concentreren op de kernproducten zoals outdoorkleding, waaronder jassen en sjaals, die nu bijvoorbeeld in de winkels voorzien zijn van “sjaalbarren”.
“Ook al opereren we in een moeilijke macro-economische omgeving en zijn we slechts in de beginfase van ons herstel, ik ben optimistischer dan ooit dat de beste dagen van Burberry nog moeten komen en dat we op termijn voor duurzame en winstgevende groei zullen zorgen,” aldus de hoopvolle CEO.