Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Met de Audas wil Val-Dieu de pilsmarkt revolutioneren

In een tijd waarin speciaalbieren verleiden door hun diversiteit, kiest de Brouwerij van de Abdij van Val-Dieu een andere koers door… een pils te lanceren. Maar deze pils speelt de kaart van originaliteit. Gedoopt ‘Audas’, staat deze nieuwe blonde trots op haar eenvoud, frisheid en een bepaalde vorm van omarmd minimalisme, binnen een markt waar authenticiteit vaak wordt gezocht bij IPA’s of sterk gehopte dubbels. We wisten dat de Luikenaars hartstochtelijk zijn, nu tonen ze ook nog lef…

In 2025 beginnen met de productie van een pils is een gewaagde zet voor de Brouwerij van de Abdij van Val Dieu. Inderdaad, als de biermarkt in België en wereldwijd flink terugloopt, komt dat vooral door de daling van de consumptie van de pils. “In de afgelopen 15 jaar is er in België 20% minder bier verkocht, een daling die samenvalt met de dalende verkoop van pils,” benadrukt Lionel Delbart, commercieel directeur bij Val-Dieu. “Tot 2020 werd het verlies op de Belgische markt gecompenseerd door de groei van de verkoop van Belgische bieren in het buitenland, maar sinds COVID is de daling overal te zien door de terugloop van de pils. De Belgen drinken minder bier, maar van betere kwaliteit, door over te schakelen naar speciale bieren.”

Onderscheiden zonder de ziel te verliezen

Opmerkelijk, in deze context, om Val-Dieu, een brouwer die historisch gericht is op speciale bieren, te zien binnenstappen in een onbekend en sterk concurrerend universum: de pils. “Men moet weten dat de pils toch goed is voor 70% van de totale bierverkoop,” vervolgt Lionel Delbart.

Voor Val-Dieu betekent dit dat ze een uiterst belangrijk marktsegment bezetten, zonder hun ziel als ambachtelijke abbey bierproducent van kwaliteit te verliezen. “Het is daarom dat onze pils, de Audas, niets weg heeft van een gewone pils; we wilden een kwaliteitsproduct maken, gedurfd, modern, gezellig, dat in lijn is met de nieuwe generaties,” vervolgt Vincent Brossel, marketingdirecteur van de groep, terwijl hij een merk, een visuele identiteit en een origineel karakter presenteert, tussen vintage en moderniteit.
Veel minder suiker dan andere pils

Vincent Brossel, Alain Pinckaers en Lionel Delbart © DR

“We wilden een pils aanbieden die heel anders is dan de industriële merken, de Audas heeft karakter, bitterheid maar vooral, bevat ze veel minder suiker (red. tussen 10 en 20% minder dan gemiddeld bij andere pils) wat haar lichter maakt, 4,5° tegen 5,5° gemiddeld, verfrissender en beter verteerbaar,” verzekert Alain Pinckaers, verantwoordelijk voor de brouwerij en het maken van de bieren. “We gebruiken zorgvuldig geselecteerde producten, hop en pilsener en natuurlijk het water van de Gileppe, bekend om zijn zuiverheid en stabiliteit.”

Innovatie en risiconeming

Met deze Belgian Craft Pils van 4,5% alcohol, gebrouwen bij lage fermentatie gedurende vier weken, wil Val-Dieu een stijl herontdekken die soms als te klassiek wordt beschouwd. Hier is de bitterheid uitgesproken, de smaak puur en de belofte duidelijk: een ambachtelijk alternatief bieden voor de alledaagse industriële pils. De brouwerij zet in op een positie die zowel toegankelijk (10 cent duurder dan een industriële pils, red.) als identitaire is.

Deze lancering past binnen een vernieuwingsdynamiek die vorig jaar door Val-Dieu is ingezet met de “Excellence”-lijn. Tot dusver heeft deze strategie zich bewezen als succesvol. Want hoewel de Belgische biermarkt zwak is, blijft Val-Dieu jaar na jaar groeien. “Van 2016 tot nu hebben we onze verkoop bijna verdrievoudigd, van 8.000 naar 30.000 hectoliter,” preciseert Lionel Delbart. De sleutel van dit succes? Innovatie en risiconeming. “We zijn onderdeel van een grote groep, Unibox, die middelen heeft en ons in staat stelt om nieuwe projecten te lanceren,” verheugt Vincent Brossel zich. Bovendien zou deze pils wel eens een andere kunnen verbergen; de brouwerij verbergt haar ambitie niet om een alcoholvrij bier te lanceren.

© Vlad VDK

Audas richt zich in de eerste plaats op de regionale Horeca, met name de provincie Luik, alvorens zich breder uit te rollen naar supermarkten. Het doel voor het eerste jaar: 1.000 hectoliter, en tegen eind 2026 de 3.000 hectoliter bereiken. Het bier zal ook aanwezig zijn op festivals en grote evenementen, zoals de Francofolies van Spa, om zijn plaats te veroveren in een segment dat nog steeds 70% van de Belgische markt vertegenwoordigt.

Unibox, van een garage in Lambermont naar een regionale multicarte-groep

Achter deze repositionering van de brouwerij staat een discrete maar actieve economische speler: de groep Unibox, gevestigd in Chaineux (Luik). Historisch verbonden met caféspelletjes en vrijetijdsapparaten, heeft de groep zo’n tien jaar geleden een strategische draai gemaakt om een gediversifieerde structuur te worden, actief in horeca, vrije tijd, vastgoed en IT-diensten.

Vandaag de dag overziet Unibox meer dan 50 bedrijven en heeft het ongeveer 450 medewerkers in dienst. Het is verantwoordelijk voor, onder andere, de brouwerij van Val-Dieu, de amusementscentra S’pace, de hotels MyHotel, en de tuincentra Univert. Onder leiding van Victor Léopold Bosquin en Jean-Marc Corteil, volgt het een logica van regionale ontwikkeling met een sterke verankering in de provincie Luik.

De strategie is gebaseerd op diversificatie, maar ook op lokale impact. Het meest recente voorbeeld is het fonds So Impact Invest, dat tot doel heeft projecten te ondersteunen op het gebied van gezondheid, energie of collaboratieve economie. Wat de brouwerij betreft, die blijft zich ontwikkelen tussen traditie (de abdijbieren) en recentere experimenten, zoals een huisgemaakte gin of, nu, deze nieuwe pils.

Latest article