Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Angel Fievez (Turismo): “Onze ambitie? Alle auto’s ter wereld toegankelijk in enkele klikken”

Met slechts 30 jaar vertegenwoordigt Angel Fievez deze generatie Belgische ondernemers die in staat zijn om een intuïtie om te zetten in een ontwrichtend businessmodel. Zijn project, Turismo, vaak omschreven als ‘de Airbnb van de auto-industrie’, doorbreekt de normen van een markt die lange tijd in zijn gewoontes bleef steken. Met auto’s die vaak ook bijzonder zijn!

Forbes.be – U presenteert Turismo als de Airbnb van de auto-industrie…Angel Fievez – Ik vind dat het de essentie goed weergeeft. We digitaliseren een zeer fysieke markt. Met Turismo, wordt de toegang tot de auto-industrie eenvoudig, flexibel en volledig digitaal. U hoeft geen eigenaar meer te zijn, u kiest het voertuig op basis van uw behoeften en kunt wisselen wanneer u maar wilt.

– Wat is het principe?
We bieden twee hoofdformules aan: Turismo Multi, waarmee u van voertuig kunt “switchen” afhankelijk van het seizoen of de wens, en Turismo Single, een meer klassiek abonnement van 6 tot 60 maanden, met levering aan huis. Verzekering, onderhoud, banden, belastingen en vooral de afschrijving van het voertuig zijn inbegrepen in een unieke en transparante prijs.

© Turismo

– Maar we hebben het hier niet over gewone auto’s…
Het betreft bijvoorbeeld auto’s zoals een Porsche 911, een Lamborghini Huracan, een McLaren 600LT of een Aventador SVJ.

– Zak je nu iets lager in de prijsklasse?
Ja, we hebben meer toegankelijke modellen geïntroduceerd, maar blijven nog steeds in het premiumsegment. Zo hebben we bijvoorbeeld modellen als Mercedes-Benz GLC, GLE… Dit zijn voertuigen van hoge categorie, toegankelijker dan een Porsche Macan, maar nog steeds premium. Het idee is om ons aanbod te vergroten en trouw te blijven aan ons concept: flexibiliteit, eenvoud en digitalisatie.

– Hoe kwam je op het idee om Turismo te creëren?
Alles begon met mijn achtergrond. Na de middelbare school ben ik enkele maanden handelsingenieurswetenschappen gaan studeren, maar ben ik gestopt. Ik heb als arbeider gewerkt. Vervolgens was ik stagiair bij een vastgoedbedrijf dat ik uiteindelijk overnam toen het niet goed ging. Ik was 20 jaar oud. Ik verkocht een deel van de aandelen zes maanden later en daarna de rest. Deze ervaringen hebben me enorm veel geleerd over bedrijfsbeheer en me het vertrouwen gegeven om te ondernemen.

© Turismo

– Tijdens uw vastgoedactiviteiten heeft een ontmoeting alles veranderd.
Dat is wanneer alles echt betekenis kreeg. Een klant uit Luik had een cabriolet voor de zomer en een ander voertuig voor de winter. Hij klaagde dat zijn auto’s de helft van het jaar in zijn garage stonden. Hij had voor bepaalde situaties een specifiek voertuig nodig. Ik dacht: waarom geen oplossing creëren waarmee je een auto kunt huren op basis van je werkelijke behoeften, zonder alles te bezitten? In 2015 was de markt oud, heel ouderwets. Er was niets digitaals. Deze ontmoeting was de trigger. Maar het was pas in 2022 dat Turismo officieel werd opgericht.

– Was u altijd al gepassioneerd door auto’s?
Ja, altijd al. De lijnen, het geluid, de mechaniek… Maar wat mijn passie omzette in een ondernemersproject, was die concrete behoefte.

– Wat is de huidige waardering van Turismo en de omvang van uw wagenpark?
Eind 2024 werd het bedrijf gewaardeerd op 31 miljoen euro. We hebben ongeveer 170 auto’s in vier markten: België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland. De vloot groeit met 20 voertuigen per maand.

– Uw massale aanwezigheid op sociale media heeft bijgedragen aan deze groei, nietwaar?
Het is waar dat we bijna 500.000 volgers hebben. In het begin postten we alleen video’s van auto’s, maar we ontdekten dat ons verhaal vertellen veel meer mensen aansprak. Deze gemeenschap hielp ons zelfs bij onze fondsenwerving. Toch beschouw ik mezelf niet als een influencer, maar eerder als een bekende ondernemer.

@angel.fievez #angelfievez #turismo #porsche #macan #cayenne ♬ son original – Angel Fievez

– Hoe beheert u de levenscycli en de afschrijving van voertuigen?
Veel mensen kennen de werkelijke kosten van hun auto niet. De verzekering, het onderhoud, dat weten ze wel, maar de afschrijving is onzichtbaar. We hebben twee levenscycli: de eerste voor voertuigen die bijna nieuw zijn, en de tweede voor auto’s die al wat meer kilometers hebben. Dit stelt ons in staat om de tarieven voor klanten te verlagen en transparant te blijven over de werkelijke waarde. Klanten weten precies hoeveel elk voertuig kost.

– Waarom bent u niet sterk aanwezig op de fleet markt?
De meeste van onze klanten zijn bedrijfsleiders. Maar voor hun vloot willen ze de gemiddelde kosten per voertuig verlagen. Laten we duidelijk zijn: we krijgen fleet aanvragen, maar maatwerk is old school. Wij willen dat alles digitaal, schaalbaar en functioneel is. Gestandaardiseerd dus. We beginnen echter met een Duitse klant voor 200 voertuigen, dat wordt onze eerste fleet experiment. We zullen zien hoe het gaat.

– Wat zijn uw ambities voor Turismo?
Mijn doel is simpel: alle auto’s ter wereld overal beschikbaar op één simpele en flexibele site. Elke stap telt: het wagenpark verdubbelen, de technologie verbeteren, het fleet aanbod geleidelijk ontwikkelen. En vooral, transparant en begrijpelijk blijven voor klanten.

Latest article