Soms zijn de slimste ideeën ook de meest voor de hand liggende. Water, bijvoorbeeld: het meest verkochte én meest noodzakelijke drankje ter wereld. Toch bleef de watersector jarenlang opvallend stil, terwijl energy drinks, softdrinks en alcoholmerken elkaar verdrongen met nieuwe smaken, campagnes en lifestylepositioneringen. Maar soms zijn het de juiste mensen die op het juiste moment het juiste gat in de markt zien.
Dat is precies wat er gebeurde bij het Belgische Super Wet, het rebelse watermerk in 100% aluminium blikjes dat in een razend tempo terrein verovert op festivals in binnen- en buitenland. Achter het merk staan twee jonge Belgische ondernemers die elkaar al meer dan tien jaar kennen: Thibaut Ickx en Maxime Moïens. Hun professionele paden liepen uiteen (Maxime bouwde een carrière in marketing bij Leffe en Douwe Egberts, Thibaut specialiseerde zich in sales en uiteindelijk festivalorganisatie) maar net die verschillen bleken hun grootste troef.
Keuze voor festivals
Super Wet lanceerde in 2025 met één duidelijke ambitie: een watermerk bouwen dat inspeelt op veranderend consumptiegedrag. En volgens de oprichters begin je daarvoor op de plek waar die veranderingen het eerst zichtbaar zijn: de festivalweide. Als mede-oprichter van Hangar Festival zag Thibaut de shift al jaren geleden: jongeren drinken minder alcohol, kiezen bewuster en grijpen steeds vaker naar water. Tegelijk is er een harde commerciële realiteit: water is het meest verkochte drankje op festivals. Toch had geen enkel traditioneel watermerk werkelijk ingezet op die omgeving.
Voor Super Wet vormden festivals daardoor het ideale lanceerplatform. Door het hoge volume, maar vooral door context. Een festival is namelijk een gesloten ecosysteem: bezoekers kiezen niet uit vijftig merken zoals in retail. Ze drinken wat er wordt aangeboden. Die exclusiviteit biedt een unieke kans om een nieuw merk met de juiste branding in één keer zichtbaar, relevant en ‘cool’ te maken. ‘We kunnen onze doelgroep doen realiseren dat water de bron van het leven is. Eigenlijk is er niets cooler dan dat’, zegt Thibaut. Bovendien is de brand imprint uitzonderlijk hoog: consumptie gebeurt in een emotioneel geladen setting (muziek, vrienden, zon) en bouwt zo een sterke positieve associatie die je in geen enkele traditionele omgeving kan repliceren. Pas wanneer Super Wet een solide merkpositie op festivals heeft, wil het duo de stap zetten naar retail en horeca.

Waarom een blikje?
Hoewel aluminium bijna drie keer duurder is dan plastic, kozen de oprichters er bewust voor. Niet uit idealisme, maar uit systeemdenken: wat werkt écht binnen de Europese recyclagerealiteit? Op Thibauts eigen festival bleken plastic flessen nog het laatste hardnekkige obstakel om volledig afvalbewuste evenementen te organiseren. Bij kartonwater is het nog ingewikkelder: de aluminimumlaag binnenin een kartonnen beker of flesje kan in Europa nergens efficiënt gescheiden worden. Daardoor belanden deze verpakkingen vaak alsnog in de verbrandingsoven. ‘Een aluminium can was hét antwoord om eindelijk van die plasticstroom af te raken, en dat geldt voor veel festivals. Het is vandaag de meest circulaire optie’, zeggen ze. ‘Een blikje kan eindeloos worden gerecycleerd. Het past bovendien perfect in het Belgische recyclagesysteem, dat bij de beste van Europa hoort.’ De hogere kostprijs wordt gecompenseerd door de bereidheid van zowel consumenten als festivalorganisatoren om te kiezen voor een écht duurzame oplossing. ‘Dat bewustzijn groeit sneller dan we dachten’, klinkt het.

400.000 blikjes in het eerste jaar
Super Wet werd opvallend lean gelanceerd: met een initiële investering van slechts enkele tienduizenden euro’s, volledig afkomstig uit de persoonlijke spaargelden van Maxime en Thibaut. Die keuze om zonder investeerders te starten was volgens hen essentieel om eerst marktvalidatie op te bouwen en de waardering van hun merk niet te vroeg uit handen te geven. ‘We wilden eerst bewijzen dat het werkte, tractie tonen en zelf de waarde creëren’, zegt Thibaut. ‘Nu we die hebben, kunnen we op onze voorwaarden groeien.’ Ze sluiten investeringen niet meer uit: ‘De juiste partner kan versnellen, vooral richting internationale expansie’, klinkt het. En dat beginnetje lijkt te zijn gemaakt: in zijn eerste jaar verkocht Super Wet in België en Frankrijk al meer dan 400.000 blikjes, goed voor 8 ton vermeden plastic. ‘Het is een drup in de oceaan, maar het toont het potentieel’, zegt Maxime. Ondertussen kijken ze voorzichtig naar Nederland, Duitsland en X. Hun ambitie blijft hetzelfde: ’We willen een herkenbaar Europees watermerk bouwen dat water cultureel relevant maakt. Cool, duurzaam en modern.’
