Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Chant d’Éole, een Belgisch voorbeeld van geslaagde diversificatie

In Quévy, Henegouwen, illustreert Domaine du Chant d’Éole meesterlijk wat een familiebedrijf kan bereiken als het innovatie en langetermijnvisie combineert. In minder dan vijftien jaar is dit nu voor 100% Belgische en familiale wijnhuis (geleid door Inès, Louis en Hubert Ewbank de Wespin) uitgegroeid tot het grootste familiebedrijf van het land met 54 hectare aan wijngaarden en bijna 300.000 geproduceerde flessen per jaar. En dit is nog maar het begin!

Een internationale uitbreiding die volop in bloei staat

Vanaf 2010 zag de eerste cuvée van het domein het levenslicht. Vijftien jaar later komen er niet alleen Belgische bubbels uit voort, maar een echt multisectorieel bedrijfsmodel met een team van 85 mensen verdeeld over de domeinen wijnbouw, productie, evenementenorganisatie en gastronomie.

Hubert Ewbank de Wespin © Domaine du Chant d’Éole/Michel Verpoorten

De nu uitgesproken ambitie is gericht op het internationale: met name rijpe en high-end markten zoals Noorwegen en Japan. “Dit zijn landen waar men een sterke gevoeligheid voelt voor terroir, vakmanschap en authenticiteit”, legt men uit op het domein. De aanwezigheid van Chant d’Éole op de Wereldtentoonstelling van Osaka 2025 is een strategische stap: een wereldwijde etalage die de vraag ter plaatse zal testen en op termijn de productieniveaus kan aanpassen (het domein is van plan de productie binnen drie jaar te verdubbelen tot 600.000 flessen, wat neerkomt op 4500 hectoliter per jaar tegen 2028).

Veelvuldig bekroonde bubbels

De kernactiviteit blijft de mousserende wijn, gevinifieerd volgens de traditionele champenois-methode. Met een bijna exclusieve aanplant van chardonnay (98%) en een vleugje pinot noir (2%) uitsluitend in de rosé cuvée, biedt het domein nu een samenhangend assortiment: Brut Blanc de Blancs, Rosé, Millésimé, de likeur Élixir Saint-Georges en een aperitief: de Éole Belgian Spritz.

© Domaine du Chant d’Éole

De kwaliteit van de wijn wordt internationaal regelmatig geprezen: meer dan 100 medailles werden behaald in de meest prestigieuze wedstrijden, waaronder op het Concours Mondial de Bruxelles en de Citadelles du Vin in 2024, waar de drie voorgestelde cuvées elk een gouden medaille in de wacht sleepten. Recentelijk werd het domein ook driemaal beloond op de London Wine Competition.

Beheerde diversificatie en premium wijntoerisme

Chant d’Éole beperkt zich niet tot het produceren van wijn, het creëert ervaringen. Het domein heeft zich snel gericht op een beheerste diversificatie, gestructureerd rond drie grote pijlers:

  • Gastronomie: met twee restaurants, waaronder L’Impératif d’Éole, bekroond met een Michelinster in 2023. Sinds begin 2025 sloot chef Olivier De Vriendt zich aan bij het project als “creatieve uitvoeringschef”, samen met Benoît Neusy, en bood een nieuwe gastronomische beleving in het hart van Henegouwen aan. Veelbelovend maar moeilijk leesbaar, is deze samenwerking al beëindigd.
Chef Benoit Neusy van l’Impératif d’Éole © Domaine du Chant d’Éole
  • Evenementen: het domein biedt zeven modulaire zalen voor 8 tot 800 mensen voor het organiseren van bedrijfs- (conferenties, seminars, …) en privé-evenementen (huwelijken of feesten) aangevuld met een origineel programma (brunches, “d-stress” avonden, concerten, …). Met bijna 1000 parkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische voertuigen.
  • Wijntoerisme: naast de rondleidingen gaat deze tak een nieuwe fase in. Tegen eind 2025-begin 2026 zou er een gastenverblijf geopend moeten worden, wat een nieuwe boog aan de boog van het domein zal toevoegen en de lokale verankering van deze uitzonderlijke plek zal versterken.
© Domaine du Chant d’Éole

Maison Éole: schoonheid door wijnstok

Hoewel Maison Éole (lijn van premium natuurlijke cosmetica op basis van druivenpitten en wijnbladeren) een uitbreiding van het project vormt, is het wel een afzonderlijk bedrijf, opgericht in 2021 door Anne-Sophie Charle, de vrouw van Hubert Hewbank, maar het is sterk verbonden met de wereld van het domein. Het past binnen een cirkelvormige economie en de valorisatie van wijnbijproducten.

© Maison Éole

De producten (gezicht, lichaam, serums …) combineren wetenschappelijke innovatie met duurzaamheid. Een manier om de wijnbeleving voort te zetten, met een sterke Belgische identiteit.

Op weg naar een geïntegreerd en exporteerbaar model

Van wijn tot welzijn, van gastronomie tot evenementen, Chant d’Éole laat zien dat een Belgisch familiebedrijf wereldmarkten kan veroveren door in te zetten op samenhang en kwaliteit. Het domein belichaamt deze nieuwe generatie van duurzame luxe actoren, die in staat zijn bruggen te slaan tussen vakmanschap en strategie, terroir en ambitie. Een inspirerend voorbeeld van beheerde diversificatie om nauwlettend in de gaten te houden in de komende jaren.

De verschillende merken van de Éole-groep versterken elkaar © Domaine du Chant d’Éole/Maison Éole

Latest article