Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Een geur van luxe

Van nichehuizen tot de meest exclusieve parfumeurs: elk parfum is een teken van zeldzame stijl en unieke allure. Heeft de exclusiviteit een prijs? Geïnspireerde geuren hebben in elk geval een kostprijs.

Een parfum spreekt tot ons meest primitieve geheugen. De keuze voor een geur, of hij nu niche, exclusief of zelfs op maat gemaakt is, heeft een onbewuste invloed op de mensen om ons heen. Sylviane Lust heeft de afgelopen tien jaar samengewerkt met Johanna Kroonen, die in 2010 het chique cosmeticahuis Beauty by Kroonen heeft opgericht aan de Brusselse Zavel. Zij vindt dat “kwalitatieve nicheparfummerken in België bijna niet bestaan. Er zijn wel merken die zich positioneren als luxemerk via marketing, en merken die kiezen voor een meer discrete, authentieke luxe.” 

Alles wat niche is, wordt duurder 

Rijke en weelderige composities 

Sylviane Lust is altijd op de hoogte van de meest fascinerende olfactorische avonturen. Ze prijst de creaties van het huis Amouage, gelanceerd door de sultan van Oman in de jaren 80. “Het is een synthese van alle kwaliteiten die we zoeken in luxe: een zeer exclusieve positionering en opulente parfums met een groot aantal hoogwaardige ingrediënten.” Gold, de eerste geur van het merk, is vernieuwd maar “blijft een toonbeeld van luxe in termen van intenties, ingrediënten, samenstelling en zelfs de verpakking.” Bij de lancering was Gold een van de duurste parfums ter wereld (momenteel 365 euro voor 100 ml). Sylviane: “alles wat niche is, wordt duurder, ook al is de prijs van sommige merken in dit segment niet altijd te verantwoorden. Voor ons is een hoge prijs aanvaardbaar als de geur subliem is: met een uitzonderlijke houdbaarheid en een buitengewone diffusie. 

Investeren in een verhaal 

Bij Beauty by Kroonen kost het duurste flesje parfum 550 euro voor slechts 50 ml. Het is een creatie van het Engelse merk Clive Christian, opgericht in 1840 en hofleverancier voor koningin Victoria. “De originele formules zijn aangepast aan de moderne normen maar hebben nog altijd hun oorspronkelijke naam. Ze volgen de grote traditie van de Engelse parfumerie, met een frisse, heldere barbershopstijl.” Een ander opmerkelijk parfum is het Nederlandse merk Puredistance, opgericht in 2002 als een ideaal van verfijnde parfumerie. Jan Ewoud Vos lanceerde het merk met één geur en biedt nu een collectie van twaalf parfums, de Magnificent XII. “Telkens als er een nieuwe geur uitkomt, verdwijnt een oudere uit de collectie. De parfums zijn sterk geconcentreerd, met een uitzonderlijke staying power. Ze zijn tijdloos, los van mode en leeftijd. Luxe zit voor mij in een geur die betovert.” Voor een verstuiver van 17,5 ml betaal je 175 euro en voor 100 ml 490 euro. 

Senteurs d’Ailleurs – © DR

Een geur van exclusiviteit 

Sinds 1997 biedt Senteurs d’Ailleurs op de Louizalaan in Brussel buitengewone innovaties, geschikt voor elke levensstijl. De iconische parfumerie is een van de oudste en grootste in het luxesegment. Quentin Mathieu, een ervaren parfumadviseur met een neus voor innovatie, merkt op dat de markt voor nicheparfums de laatste jaren “overbevolkt is geraakt, met tientallen nieuwe merken per jaar. Voor ons moet een parfum een sterk onderscheidend karakter hebben. Alleen zeer exclusieve of hoogwaardige merken krijgen een plek bij Senteurs d’Ailleurs.” Zoals Parfum d’Empire, gecreëerd in 2003 door een professor van het prestigieuze ISIPCA* in Versailles, dat Quentin waardeert voor zijn uitzonderlijke ingrediënten en gunstige prijs: gemiddeld 175 euro voor 100 ml. The Night van Dominique Ropion voor Frédéric Malle, gemaakt met echte oudh, Turkse roos, sandelhout en wierook, kost 1430 euro per 100 ml. 

Voor mij voelt Nuit de Bakélite aan alsof ik binnenstap in een Victoriaanse broeikas gevuld met vleesetende planten 

Een geur met een signatuur 

Onder de jongere merken springt het Franse Head Space eruit, “dat zeer originele geuren creëert met atypische composities. Tubéreuse (195 euro voor 100 ml) is een unieke vegetale interpretatie van groen hout.” Bij de ambachtelijke parfummerken valt ook een Belgisch merk op: Unomismo, opgericht in Brussel door Antonio Caraz, een man met een passie voor parfums, verhalen en legendes. Geïnspireerd door een fantasiewereld creëerde hij onder andere Soul of Pirates, een parfum op basis van amberachtig patchoeli en tonen van rum. Derkomaï is dan weer geïnspireerd op mythologie en draken, met tonen van leer, pruim en pikante kruiden (180 euro voor 100 ml). Voor de liefhebbers van ultra-niche is er de geurlijn van de Australische ontwerpster Naomi Goodsir, voor wie echt houdt van een olfactorische beleving. “Het iconische Nuit de Bakélite, op basis van groene tuberoos, is een parfum dat je nog nooit hebt ervaren. Het is een explosie vegetaliteit. Je kunt het sap van de plant bijna inademen.” Voor 150 euro per 50 ml kun je deze krachtige geur ervaren. “Voor mij voelt Nuit de Bakélite aan alsof ik binnenstap in een Victoriaanse broeikas gevuld met vleesetende planten.” Een geurervaring voor een kennerspubliek. 

Een geur van mode 

Een geur kan ook een persoonlijkheid kleden. Daarom heeft Ann Demeulemeester A gecreëerd, een parfum met hoofdletter P. Het is een gedurfd en verfijnd parfum dat zijn uniek modevocabularium in geur vertaalt. De intense, verfijnde geur kost 330 euro voor 100 ml en is verkrijgbaar in haar winkel in Antwerpen of bij Stijl in Brussel. De Belgische ontwerper Mathieu Blazy is dan weer creatief directeur van Bottega Veneta. Hij lanceerde deze herfst voor het Italiaanse modehuis een collectie parfums die geïnspireerd zijn door de Venetiaanse roots van het merk. Vijf geuren die worden voorgesteld als een ontmoeting van ingrediënten en continenten, een olfactorisch vlechtwerk dat essences van 100% natuurlijke oorsprong uit verschillende hoeken van de wereld harmoniseert. Elke fles is uniek, hervulbaar en plasticvrij, en doet denken aan de esthetiek van mondgeblazen Murano-glas. De fles staat op een groene marmeren voet en wordt afgesloten met een sculpturale houten dop die knipoogt naar de fundamenten van de Venetiaanse palazzi. De duurzame creatie kost 390 euro voor 100 ml. 

Bottega Veneta – © DR

De verschillende dimensies van maatwerk 

Voor de liefhebbers van een radicaal gepersonaliseerde geuridentiteit biedt l’Antichambre op het Brugmannplein in Brussel een unieke parfumervaring. In 1,5 uur tijd creëert Anne Pascale Mathy-Devalck, grafisch ontwerper en fotografe van opleiding, een gepersonaliseerde geur. Ze begon in 2009 met l’Antichambre uit frustratie omdat ze geen parfum vond dat volledig bij haar paste. Ze volgde een ondernemerschapsopleiding aan Solvay en werkt samen met gerenommeerde parfumeurs uit Zuid-Frankrijk. “Ik werk samen met hen aan de grondstoffen, daarna stemmen zij de formules af.” Het concept van l’Antichambre is gebaseerd op een selectie van vijftig basisingrediënten, waaronder iris, roze peper, osmanthus, palissander en cederhout. Tijdens een persoonlijk gesprek worden de componenten gecombineerd en afgestemd op de wensen van de klant. Een flesje van 50 ml kost 215 euro, voor 100 ml betaal je 265 euro. “De basis heeft een concentratie van 20-35%, wat hoog is in de parfumerie, en de ingrediënten zijn zo natuurlijk mogelijk. 

Anne Pascale Mathy-Devalck, oprichtster van l’Antichambre – © DR

In de exclusieve wereld van maatwerk kun je ook genieten van het ultieme luxeparfum. Sinds 2006 biedt Maison Guerlain een creatieservice aan die vergelijkbaar is met de haute couture en de sector van de luxejuwelen. De service onder leiding van meesterparfumeur Thierry Wasser belichaamt de essentie van de Haute Parfumerie. Slechts vijf tot tien personen per jaar – ware parfumliefhebbers – kunnen het proces doorlopen. De geur wordt gecreëerd op basis van een reeks diepgaande gesprekken in de privésalons van Guerlain in Parijs of op een locatie naar keuze van de klant. De geur, waarvan de formule exclusief voor de eigenaar is gereserveerd, wordt bewaard in het legendarische bijenkorf-flacon van het huis Guerlain, verpakt in een kostbare kist van Moynat, bedrukt met de initialen van de klant. Die ontvangt een literfles parfum, zes flesjes van 100 ml en vier flesjes van 30 ml. De prijs is 120.000 euro, voor een persoonlijk parfum met een onvergelijkbare signatuur. 

L’Antichambre – © DR

*Het Institut supérieur international du parfum, de la cosmétique et de l’aromatique alimentaire. 

Latest article