Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Hoe vlieg je privé?

en
Tom Cassauwers

Privé vliegen is vandaag populairder dan ooit. Tijdens corona leerden heel wat mensen privévluchten kennen, wat voor een boom in de sector zorgde. Maar hoe gaat zoiets in zijn werk? En wat met de milieu-kritiek? “Luxe is belangrijk, maar tijdswinst is uiteindelijk het doorslaggevende argument.”

Het is vandaag druk op de privéjet terminals van de Belgische luchthavens. Steeds meer, vooral vermogende, reizigers kiezen voor een privévlucht boven een lijnvlucht. Daar kan Arshad Bajwa van mee getuigen. Arshad Bajwa is medeoprichter van Jetters, een recent opgericht bedrijfje dat werkt als broker voor privéjets. “Klanten weten niet altijd het verschil tussen een operator of broker”, begint Arshad Bajwa. “Maar dat is een fundamenteel verschil in de markt. Operatoren bieden de vliegtuigen aan. Brokers werken daarentegen als tussenpersoon. Wij zoeken dus vliegtuigen voor onze klanten. Beide partijen hebben elkaar nodig in deze markt.”

©Textron, Bombardier, Falcon

“Op vijf minuten kan er een vlucht geboekt zijn”

Een privéjet bestellen hoeft niet moeilijk te zijn volgens Arshad Bajwa. “Het werkt eigenlijk heel simpel”, stelt hij. “Je stuurt een Whatsapp-berichtje, je mailt of je belt. Een klant vertelt ons dan waar ze naartoe willen, en wij bieden verschillende opties aan. Daarna komt er een contract en een factuur. Op vijf minuten kan er een vlucht geboekt zijn.

Afhankelijk van de opties die je kiest en het bedrijf waarmee je boekt, krijg je verschillende niveaus van luxe aangeboden. Een wagen komt je eventueel thuis ophalen. Vandaar ga je naar een eigen terminal, heel wat luchthavens hebben zo aparte terminals voor privévluchten. Daar staan er mogelijke versnaperingen, drankjes en soms ook meetingrooms ter beschikking. Daarnaast is er eventueel entertainment of een menu op de vlucht. Soms is het zelfs mogelijk om een helikopter te voorzien eens je landt, om je nog dichter bij je bestemming te brengen.

Onze klanten zijn heel uiteenlopend”, vertelt Arshad Bajwa. “Er zitten natuurlijk erg veel zakenmensen tussen. Voor hen is privévliegen soms cruciaal. Een CEO moet misschien enkele meetings doen op verschillende plekken, die niet te combineren vallen met lijnvluchten. Op één dag kan je met ons daarentegen makkelijk drie landen bezoeken.”

Daarnaast zie je ook veel topsporters, media-figuren en ook vakantiegangers die op zoek zijn naar een luxe-ervaring. Een connectie naar de Alpen voor een snelle ski-reis is bijvoorbeeld veel makkelijker met een privé-vlucht, die op kleinere luchthavens kan landen.

©Textron, Bombardier, Falcon

“Het is niet zo ongelooflijk duur als mensen soms denken”

Zo’n vlucht is duur, maar alles hangt af van wat er gevraagd wordt. “De prijs schommelt hevig afhankelijk van de jet, afstand en luchthavens”, vertelt Arshad Bajwa. “Als je bijvoorbeeld heen en terug van Antwerpen naar Londen wil vliegen voor één nacht met vier personen, pakweg om een voetbalmatch te zien, dan moet je rekenen op 6000 euro. Dat betekent 1500 euro per persoon. Dat is niet goedkoop, maar het is ook niet zo ongelooflijk duur als mensen soms denken.”

Een andere broker met een stevige inplanting in de Benelux is het Nederlandse Global Aviation. “We zijn geen nieuwkomer op de markt, vorig jaar bestonden we al dertig jaar”, lacht Stephan van den Hurk, medeoprichter en directeur van Global Aviation. “We zijn groot geworden met het brokeren van vliegtuigen. Initieel ging dat over grote vliegtuigen, denk maar aan Boeings en Airbussen. Maar we zagen al snel een grote groei in de privéjets, en dat is nu waar we ons op focussen. Zowel qua verhuur als verkoop.”

Volgens Stephan van den Hurk is luxe belangrijk, maar blijft het de praktische kant die mensen aantrekt in privé vliegen. “Het biedt ontzettend veel tijdswinst”, vertelt hij. “Uiteraard kiezen mensen het voor de luxe en het comfort. Daarom zetten we ook in op zaken als catering of entertainment aan boord. Maar het grootste voordeel is dat het veel sneller gaat. Je kan bijna direct opstijgen nadat je op de luchthaven aankomt, en ook onmiddellijk weer vertrekken wanneer je klaar bent. De luchthavens liggen vaak dichter bij de bestemming. En het vliegtuig wacht ook op je, enorm belangrijk wanneer een meeting uitloopt.

©Textron, Bombardier, Falcon

Vertrouwen

Aan de andere kant van de markt vind je bedrijven als Luxaviation. Zij zijn één van de grootste operatoren van de lage landen. De internationale groep beheert zo’n 250 vliegtuigen. “Wij bezitten zelf geen privéjets, maar we doen wel het volledige beheer voor mensen die zo’n jet bezitten”, legt Nicolas Kroll uit, Head of Business Development & Sales bij Luxaviation Belgium. “Dat begint bij het begeleiden van de klant bij de aanschaf. Daarna certificeren we het vliegtuig, en doen we de gehele opvolging. Wij trainen de piloten, we doen onderhoud en verhuren het ook als de eigenaar dat wenst.”

Luxaviation werkt met brokers om de vliegtuigen te verhuren, maar bedient voornamelijk rechtstreeks klanten. Dat levert een iets andere ervaring op dan wanneer je via een broker gaat. “Een broker is een tussenpersoon”, vertelt Nicolas Kroll. “Die is onpartijdig en zal de markt afzoeken naar de goedkoopste of beste oplossing. Het voordeel van een operator is dan weer dat de klant rechtstreeks contact heeft met de organisatie die de vlucht uitvoert. De keuze tussen de twee is uiteindelijk een persoonlijke, en hangt af van de behoeften en voorkeuren van een klant.

Zo zijn het vaak grotere organisaties, zoals bedrijven, die bij Luxaviation komen aankloppen, gezien zij andere noden hebben dan individuen. Toch benadrukt Nicolas Kroll dat het vooral moet gaan over vertrouwen in de sector. “Persoonlijk contact is erg belangrijk, of je nu een operator of broker bent”, vertelt hij. “Mensen zijn vaak erg trouw aan hun operator of broker. Dat is volgens mij het doorslaggevende argument, of je de persoon met wie je praat vertrouwt. Zo maak je best een keuze tussen bedrijven.Naast ze te verhuren begeleidt Luxaviation ook personen die zo’n privéjet willen kopen. Hoeveel kost dat? “Er zijn grote verschillen”, reageert Nicolas Kroll. “Het begint, zeker voor tweedehandstoestellen, rond zo’n 2 miljoen dollar. De prijzen gaan tot boven de 80 miljoen dollar voor grotere vliegtuigen. België is trouwens een land dat proportioneel veel eigenaren heeft. Wij hebben bijvoorbeeld een 20-tal Belgische toestellen in beheer staan.” Het is echter niet altijd nodig om een geheel toestel alleen te kopen. Je kan de kost ook delen met verschillende andere partijen. “We hebben een zogenaamd fractional ownership programma”, vertelt Nicolas Kroll. “Daarmee kan je een aandeel in een vliegtuig kopen. Dat is ontzettend populair. Sinds 2022 hebben we op die manier vijf nieuwe Belgische toestellen toegevoegd aan onze vloot. Het maakt een vliegtuig aankopen veel laagdrempeliger.”

©Textron, Bombardier, Falcon

Pioniers

Ondanks het succes van privéjets ligt de sector onder vuur. De uitstoot van deze vliegtuigen ligt namelijk relatief hoog. Privé vliegen wordt steeds meer gezien als een frivole uitgave van een elite met een al hoge voetafdruk. Hoe gaat de sector daarmee om?

“We zouden het liefst van al morgen elektrisch vliegen, maar de technologie is er simpelweg nog niet

De milieu-impact is er inderdaad, daar mogen we niet blind voor zijn”, vertelt Stephan van den Hurk van Global Aviation. “Maar men vergeet vaak dat onze branche daar al enorm op inzet. We zouden het liefst van al morgen elektrisch vliegen, maar de technologie is er simpelweg nog niet. Toch zijn we pioniers. Een maatschappij als Brussels Airlines zal niet de eerste zijn die elektrisch, op waterstof of op duurzame brandstoffen vliegt. Doordat we kleinere vliegtuigen hebben, kunnen we makkelijker met nieuwe technologie experimenteren. Over een vijftal jaar zullen we bijvoorbeeld al elektrisch vliegen. Wat op zijn minst tien jaar zal duren voor de lijnvluchten.” De sector gebruikt nu al steeds meer duurzame biobrandstoffen. “De prijs van die bio-kerosine is nog vrij hoog vergeleken met gewone kerosine”, vertelt Nicolas Kroll van Luxaviation. “Maar we verwachten dat een hogere vraag voor lagere prijzen zal zorgen. We proberen alleszins onze impact zoveel mogelijk te beperken.”

Ongeacht de milieu-impact blijkt privé vliegen vandaag populairder dan ooit. Bedrijven in de sector zien hun toekomst rooskleurig in. “Tot 2014 beleefde de sector een moeilijke periode, in de nasleep van de financiële crisis”, vertelt van den Hurk. “Maar daarna heeft ons product een enorme vlucht genomen, letterlijk en figuurlijk. Corona heeft dat gek genoeg versterkt. Mensen konden niet meer via lijnvluchten vliegen, terwijl wij gewoon bleven opereren. Heel wat mensen ontdekten daardoor ons product. We draaien sindsdien alleen maar beter. We hebben geen glazen bol, maar ik zie de toekomst positief in.” 

Latest article