Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Hybride werken in België: “Het kantoor van de toekomst is geen adres, maar een netwerk”

Hybride werken is geen trend meer. Bedrijven herdenken hun kantoorstrategie, werknemers eisen meer flexibiliteit en steden zien een herverdeling van werkplekken over de hele kaart. In België, waar hoge vastgoedkosten en dagelijkse files al jaren de productiviteit onder druk zetten, is de ook omslag bijzonder voelbaar.

Weinig mensen hebben die evolutie van zo dichtbij meegemaakt als Mark Dixon, oprichter en CEO van International Workplace Group (IWG), het moederbedrijf van onder andere Regus, Spaces, HQ en Signature. Op 4 november publiceerde het bedrijf zijn resultaten over het derde kwartaal van 2025: een omzetgroei van 4% op jaarbasis en een sterke stijging in het aantal nieuwe vestigingen wereldwijd. Die groei past binnen IWG’s ‘capital-light strategy’, een model dat focust op partnerschappen en franchising in plaats van dure eigen investeringen. In totaal telt het netwerk nu meer dan 4.400 locaties in 120 landen, waarvan een vijftigtal in België, waardoor IWG een belangrijke speler blijft in de wereldwijde verschuiving naar hybride werken. ‘Belgische bedrijven hebben hybride werken altijd omarmd, maar vandaag meer dan ooit’, vertelt oprichter en CEO Mark Dixon aan Forbes België. Dixon richtte de eerste locatie op in Brussel in 1989 en is vandaag een van de meest invloedrijke stemmen in de internationale werkplekindustrie. ‘Technologie maakt het makkelijker, werknemers willen meer vrijheid, en het verkeer, vooral rond Brussel en Antwerpen, blijft een groot probleem. Tegelijk staan veel bedrijven onder druk: de economie groeit traag, inflatie blijft hoog, en organisaties zoeken manieren om productief te blijven tegen lagere kosten. Een model met flexibele werkplekken helpt hen die kosten halveren, zonder kapitaalinvestering, met maximale flexibiliteit.’

Kosten drukken, talent aantrekken

Volgens Dixon is het voordeel van hybride werken de combinatie van efficiëntie en aantrekkingskracht. ‘Het probleem in België is niet alleen de hoge huur, maar ook het verkeer. Openbaar vervoer is er, maar niet overal, en de meeste mensen rijden nog steeds met de auto. Dat kost tijd én geld’, zegt hij. ‘België is geografisch vrij verspreid. Mensen werken niet enkel in Brussel, maar ook in Antwerpen, Leuven, Charleroi en ga zo maar door. Dankzij hybride werkmodellen kunnen bedrijven talent aantrekken waar het zich bevindt en hen een kantoor aanbieden dicht bij huis. Zo hoeven werknemers niet meer allemaal naar één centraal hoofdkantoor.’

Kmo’s als voorbeeld

Hoewel veel internationale bedrijven de omschakeling naar hybride werken pas recent maken, waren Belgische kmo’s volgens Dixon de voorlopers. ‘Kleine bedrijven deden dit altijd al, nu volgen de grote. Voor kmo’s draait alles om cashflow. Het duurste wat er is, is kapitaal vastzetten in een langdurig huurcontract. Flexibele werkplekken nemen die last weg: geen negenjarige verbintenissen, geen hoge investeringen, enkel betalen voor wat je gebruikt.’

Flexibel maar verbonden

Maar betekent flexibiliteit niet dat verbondenheid verdwijnt? Volgens Dixon niet: ‘Inderdaad, zelfs als mensen lokaal of thuis werken, blijft er nood om elkaar regelmatig te ontmoeten. Maar we zien dat bedrijven steeds vaker maandelijkse of kwartaalmomenten organiseren, bijvoorbeeld in onze meetingrooms of op externe locaties. Dat is cruciaal voor samenwerking en cultuur. Managers moeten ook tijd blijven nemen om hun mensen te leren kennen.’

Een netwerk in plaats van één kantoor

In België telt IWG vandaag een vijftigtal locaties, maar dat aantal zal de komende jaren snel stijgen. Recent kwamen er nieuwe HQ-centers in Brussel bij (Meiser en Rue de la Loi), Spaces-locaties nabij Brussels Airport, en uitbreidingen in Namur, Nijvel en Charleroi. ‘We breiden niet alleen uit in Brussel en Antwerpen, maar ook in kleinere steden’, vertelt Dixon. ‘De toekomst draait niet meer om één hoofdkantoor, maar om een netwerk van werkplekken.’

2040: werken als platform

Daardoor verandert het Belgische kantoorlandschap in hoog tempo. ‘Tegen 2030 zal het kantoor geen fysiek adres meer zijn, maar een platform’, legt hij uit. ‘Je zegt niet langer ‘ik ga naar mijn kantoor in Brussel’, maar ‘ik werk vandaag vanuit een kantoor van ons netwerk’. Je enige vaste werkplek is online. De rol van kantoren verschuift: ze worden plekken om te focussen, niet om te pendelen.’ Die visie sluit aan bij een nieuw IWG-onderzoek onder Generation Alpha (de 11- tot 17-jarigen van vandaag). Daaruit blijkt dat 81% van hen verwacht dat hybride werken tegen 2040 de norm is, 88% verwacht samen te werken met AI of robots, en slechts 29% nog meer dan een halfuur wil pendelen. ‘De nieuwe generatie wil niet leven zoals hun ouders: elke dag in de file staan, tijd en energie verspillen. Ze zijn digitaal, mobiel en verwachten flexibiliteit. Dat is geen optie meer, dat is een must.’

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article