Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Jean-Christophe Goethals: ‘In Monaco kunnen we niet falen’

Na 25 jaar in België te hebben gewoond, vestigde Jean-Christophe Goethals zich in Monaco waar hij JustUnlimited oprichtte, een evenementenbureau dat zich heeft gevestigd in een veeleisende en zeer concurrerende markt. Belgische methode, lokale aanpassing en relationele strategie… Hij blikt terug op zijn carrière, zijn vestiging in de Prinsdom en de specificiteiten van de Monegaskische markt.

Forbes.be – Wat was uw professionele achtergrond voor de oprichting van JustUnlimited?Jean-Christophe Goethals – Ik ben opgegroeid in België en heb er 25 jaar doorgebracht. Ik heb communicatie gestudeerd aan het ISFSC in Brussel. Ik hield altijd van feesten, dus in 2009 ben ik bij EventAttitude gaan werken, een nu ter ziele gegane onderneming die vooropliep bij het creëren van foto- en video-entertainment op evenementen. Een van hun belangrijkste klanten was de Nationale Loterij, zeer actief op Belgische festivals. Ik was verantwoordelijk voor het coördineren van de activaties tijdens de zomerevenementen en werd later fulltime aangenomen. Destijds was ik de dertiende medewerker van het bedrijf; bij mijn vertrek eind 2011 waren we met 35. Ik verliet België om de vrouw te volgen die mijn echtgenote werd in Monaco, zelf een Belgische die opgroeide in de Prinsdom. Ik had geen gedefinieerd beroepsproject, maar ik werd snel ingehuurd door een lokaal evenementenbedrijf. Deze ervaring, die ongeveer anderhalf jaar duurde, stelde me in staat om de specificiteiten van de lokale markt te begrijpen voordat ik JustUnlimited oprichtte.

© JustUnlimited

– Welke verschillen hebt u waargenomen tussen de Belgische evenementensector en die van Monaco? Bij mijn aankomst merkte ik een echt contrast. In België zijn de processen over het algemeen gestructureerd, duidelijk en de zakelijke relaties redelijk transparant. In Monaco zag ik bij sommige spelers een meer opportunistische benadering, met een logica van snelle margeoptimalisatie, soms ten koste van klanttevredenheid. Deze werkwijze leek me in strijd met hoe ik zakelijke relaties beschouwde. Mijn doel is om langdurige partnerschappen op te bouwen, gebaseerd op vertrouwen en kwaliteit. Deze aanpak heeft bijgedragen aan de duurzaamheid van JustUnlimited, dat dit jaar zijn tienjarig jubileum viert. In 2024 hebben we 54 evenementen georganiseerd, wat voor onze omvang een fantastische prestatie is waar ik trots op ben.– Hoe vond u uw eerste klanten in Monaco? Mijn eerste contract was voor een vereniging die backgammon-toernooien organiseerde. Dit was mijn entree in het lokale netwerk. En aangezien Monaco een plaats is waar relatievorming gedijt, begon ik mijn netwerk op te bouwen. In de loop der jaren heb ik vanuit Monaco dingen gedaan die ik nooit had durven dromen: evenementen in heel Europa, tot het leiden van de volledige rebranding van een bank in Azerbeidzjan: naming, logo… we hebben zelfs een geur- en geluidsidentiteit gecreëerd voor het merk. Het lanceringsevent was spectaculair. Ze wilden hun oude imago van de voormalige Sovjetunie afschudden. Het was een samenwerking van tweeënhalf jaar. Nu is het de derde bank van het land. Deze projecten dank ik enkel aan het vertrouwen en de relaties met mijn klanten. Ons werkgebied strekt zich nu uit van privé-diners voor zes personen, bereid door een sterrenchef, tot de inhuldiging van Mareterra afgelopen december, het gigantische landwinningproject van Monaco, het grootste particuliere vastgoedproject in Europa van de afgelopen jaren.

© JustUnlimited

– Hoe scale-up je in Monaco tussen een backgammon-toernooi en Azerbeidzjan? Ik denk dat het belangrijkste is om jezelf te blijven. Monaco is 2,08 km² groot. Daarom kent iedereen elkaar vrij snel. Bij de backgammon-toernooien waren Pierre, Paul, Jacques en Jean die Antoine, Erik en nog wat anderen kenden… als je een sociale aanleg hebt, graag oprecht praat met anderen en zakelijk geloofwaardig bent, dan worden de deuren geopend. Eerst kleine, dan steeds grotere. Sinds 2017 hebben wij het voorrecht om alle grote evenementen van de Prinses Charlène Stichting te organiseren. Ze klopten bij ons aan omdat een nachtclubportier met wie ik goed kon opschieten me had aanbevolen aan iemand die verantwoordelijk was voor de Stichting. Ik ontmoette hen, er was een klik. Bij dit eerste evenement voor hen verdiende ik geen euro, maar bouwde ik een vertrouwensrelatie op die een solide en duurzaam partnerschap werd. Ik heb nooit reclame gemaakt of iemand direct benaderd. Maar ik heb wel altijd de moeite genomen om zaadjes te planten waar ik ook ging en heb geprobeerd de vruchten ervan te plukken door zo hard mogelijk te werken. Een ander belangrijk aspect in Monaco is om met beide benen op de grond te blijven: het feest, het geld, de alcohol, de beroemdheden. Dat kan naar je hoofd stijgen. Er zijn mensen die daardoor uiteindelijk doordraaien.

© JustUnlimited

– Beperkt het kleine oppervlak van Monaco uw groeipotentieel niet? Het is inderdaad een kleine, zeer dichte en concurrerende markt. Maar de kwaliteit en frequentie van evenementen zijn zodanig dat er echte kansen zijn voor dienstverleners met een zeer hoogwaardig en kwalitatief aanbod. Onze filosofie, zeer Belgisch, die ons in staat stelt om zowel verfijnde als informele evenementen te organiseren, wordt hier zeer gewaardeerd. Sommige van onze concurrenten hebben voornamelijk een Russiswothkende clientèle die zeer opvallende en opzichtigie diensten vereist… dat is niet wat wij bieden.

© JustUnlimited

– Wilt u zeggen dat uw Belgische gevoeligheid u helpt om op deze markt te gedijen? Ja, precies. Ons ‘Belgische’ label valt hier goed in de smaak. We hebben een imago van bekwaamheid, betrouwbaarheid, bescheidenheid en eenvoud, ver verwijderd van de soms wat pretentieuze of arrogante aanpak van de Angelsaksen. We respecteren iedereen: zowel gasten als personeel. De etablissementen waarmee we werken weten dit en waarderen het. Het komt voor dat we als tussenpersoon optreden tussen een concurrent en hun klant omdat het algemeen bekend is dat wij gladde kanten weten glad te strijken en altijd oplossingen vinden. Het is een kwestie van opvoeding, respect. Wanneer deze waarden je acties leiden, kun je geweldige dingen bereiken!

– Wat maakt Monaco zo strategisch voor dit soort zaken? In Monaco is er een concentratie van mensen met aanzienlijke middelen. Het is een publiek dat noodzakelijkerwijs gebruikmaakt van bureaus wanneer ze iets willen organiseren. Geografisch gezien is het ook interessant: we zijn 20 minuten van de luchthaven van Nice, het HoReCa-aanbod is rijk en gevarieerd. Stel je voor dat het Grimaldi Forum gemiddeld vijf zakelijke evenementen per week organiseert, het hele jaar door. Op hetzelfde weekend kan er een padeltoernooi zijn, opera en een vakbeurs tegelijk. Monaco is ook een bestemming die tot de verbeelding spreekt omdat het een geschiedenis heeft: de traditie van het circus, tennis, de autosport (F1, rally…), nautiek, het casino… dat deze mythologie elk jaar in stand houdt. Veiligheid is ook een troef van de prinsdom, vooral in een wereld die zo onzeker is. De levenskwaliteit is buitengewoon.

© JustUnlimited

– Welke lessen kunt u van uw Belgische ervaring overbrengen naar uw Monegaskische activiteiten? Ik heb snel begrepen dat, net als in België, reputatie langzaam wordt opgebouwd maar snel kan worden afgebroken. Er is een constante prestatiedruk. Je kunt je geen fouten veroorloven. We werken vaak met zeer krappe deadlines. De dag ervoor voor twee dagen later haast. In deze zeer spannende omstandigheden is goede omgang met je klanten maar ook je partners en onderaannemers cruciaal. Zo krijg je iets bijzonders dat anderen misschien niet hebben. Uit onze comfortzone stappen, dat is wat ons inspireert en dagelijks drijft, absoluut!

– Hoe heeft u de lockdownperiode in Monaco ervaren, die bekendstaat als zeer moeilijk voor uw sector? Met de waardevolle steun van mijn klanten had ik het geluk om de periode van de gezondheidssluiting zonder schade te doorstaan. Onze structuur is flexibel genoeg om in bijna elke situatie oplossingen te vinden. De pandemie is daar een goed voorbeeld van. We merkten dat we televisiestudio’s (camera’s, regiekamers, schermen…) installeerden bij F1-coureurs, topsporters of bedrijfsleiders die thuis vastzaten en moesten optreden in verschillende internationale media maar dat niet konden doen met hun thuiswebcam. We zijn de experts in aanpakken. Ik houd van de naam van het bedrijf: JustUnlimited. Het weerspiegelt onze mentaliteit goed: hoe chaotischer, hoe beter we presteren! Het is misschien niet het gemakkelijkst, maar daar maken wij het verschil.

Latest article