Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Le Creuset viert zijn honderste verjaardag

Octave Aubecq, een industriële specialist in emailleren, en Armand Desaegher, een meester in gietijzerbewerking, ontmoetten elkaar in 1924 op een innovatiemarkt in Brussel. Het jaar daarop stichtten ze samen in Noord-Frankrijk een keukengerei-merk met een exponentieel en roestvrij succes.

Het icoon dat geduld en aandacht ademt, transgenerationeel en onmisbaar, de cocotte doet het beter dan ooit. Marie Gigot, Brussels directeur-generaal voor Frankrijk en Benelux van het historische merk, legt uit dat Covid een versneller was voor de belangstelling voor gietijzeren, roestvrijstalen of keramische cocottes, pannen en potten, aangezien koken de nieuwe nuttige en waardevolle hobby werd. “We hebben nog nooit zulke cijfers gezien, en die zijn sindsdien blijven groeien.” Ondertussen is de sociologie van consumenten geëvolueerd, mede dankzij sociale media, zelfs terwijl deze traditionele kookaccessoires, totems van volwassenheid, tussen de €165 en €639 worden verkocht, exclusief speciale edities. “De interesse van een nieuwe generatie in duurzame en overdraagbare kwaliteit vertaalt zich in aankopen in de winkel. De nieuwe klanten van Le Creuset zijn soms erg jong, jongens en meisjes die een cocotte krijgen voor hun 20ste verjaardag, of als verhuiscadeau.”

Marie Gigot © Le Creuset

Kleuren en smaken

Marie Gigot trad in 2023 toe tot het bedrijf, na 19 jaar bij LVMH. Ze nam de tijd om haar project bij Le Creuset langzaam te laten sudderen, aangetrokken door de “ongelooflijke moderne visie” van Paul Van Zuydam, de 87-jarige voorzitter die het bijna-familiebedrijf sinds eind jaren ’80 bezit. “Hij bracht het naar een internationale dimensie, terwijl het lange tijd relatief lokaal bleef.” Paul Van Zuydam verheft gietijzer naar zijn hoogste poëtische betekenis. Hoewel de emblematische heldere oranje kleur een eerbetoon is aan gesmolten metaal en koolstof, zijn er nu meer dan honderd tinten beschikbaar, waaronder een glittervariant en een gouden knop voor de speciale 100-jarige editie “Flamme Dorée”.

© Le Creuset

Het belang van continuïteit

Le Creuset, genoemd naar de mal waarin gietijzer wordt gegoten om de vorm van de cocotte te creëren, vertrouwt ook op de gepassioneerde toewijding van vaklieden die de producten nog steeds maken in de smederij van Fresnoy-le-Grand. “Elke stuk wordt ontworpen volgens dezelfde vakmanschap sinds een eeuw“, benadrukt Marie Gigot. De cocottes blijven trouw aan de oorspronkelijke vormen, zonder onnodige franje, en belichamen de fusie van ogenschijnlijk tegenstrijdige elementen zoals glas (voor emailleren) en gietijzer, net als het samenspel van erfgoed en innovatie. Het zijn inderdaad de oude cocottes waarin de beste moderne successen worden behaald.

Latest article