Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Nicolas en Arthur Lhoist: racket men

Nicolas en Arthur Lhoist behoren tot één van de rijkste families van het land. Samen met hun broer Jérôme zijn ze erfgenamen van de Lhoist groep, één van de wereldleiders in kalk, dolomiet en mineralen. 

In 2021 besloten de broers hun respectieve bedrijven samen te voegen in één groep, Tero, waarvan ze hopen dat het de leider wordt in de Franstalige padelwereld, met als doel om 100 tot 120 banen te ontwikkelen in België en vervolgens internationaal. Ontmoeting met twee broers die de ondernemersgeest in het bloed hebben. 

Vandaag zijn de twee broers vooral dankbaar voor de kansen die hun familiegeschiedenis hen heeft gegeven. Hun familie was voor hen “gewoonweg een fantastische kweekvijver”, die hen van jongs af aan in contact bracht met de zakenwereld. Maar beiden wilden graag hun eigen koers varen. Voor Nicolas “was het heel duidelijk dat ik niet in de familiegroep wilde werken”. 

De broers Lhoist weigerden alleen in naam te bestaan. De drijvende kracht achter hun dagelijkse business kan in één woord worden samengevat: ondernemerschap. “We hebben ons eigen verhaaltje kunnen ontwikkelen. We hebben ons persoonlijk ontwikkeld en we hebben erkenning gekregen voor wat we samen met Tero hebben gecreëerd. Ik denk dat het een verhaal is dat weerklank vindt, dat hout snijdt”, aldus Nicolas Lhoist. 

Hij ontkent echter niet dat hun familie-erfenis een geweldige kans is geweest en hen in staat heeft gesteld om veel dingen te doen. “We zouden elke dag thuis kunnen blijven, naar de fitness gaan of onze private bankers kunnen bezoeken, van het leven kunnen genieten en altijd op vakantie kunnen gaan”, geeft hij toe. “Maar we houden van werken, we houden van deze smaak voor werk, we willen ondernemend zijn, we willen grenzen verleggen, en dat is de boodschap die we willen overbrengen. 

Die goesting om te ontwikkelen, om groot te denken, om te werken, desnoods veel… De twee broers zijn van plan deze waarden door te geven aan hun kinderen. “Het is niet omdat we relatief veel geld hebben kunnen opstrijken, dat we hebben kunnen erven, dat we achterover moeten leunen en niets moeten doen. Dat is eigenlijk wat ons allebei drijft. Het financiële aspect is niet onze primaire motivatie. Maar het is wel het logische gevolg als we de dingen goed doen en ons bedrijf goed ontwikkelen. Het is duidelijk dat we hopen op een dag financieel onze draai te vinden.” 

©DR

“Het is niet we geld geërfd hebben, dat we achterover moeten leunen en niets moeten doen” 

Hun succes gaat onverminderd door sinds Nicolas en Arthur in 2021 hun krachten bundelden en de Tero Group oprichtten. De twee ondernemers runnen restaurants, vrijetijdsfaciliteiten, padelbanen binnen en buiten en een teambuildingbedrijf. Hun doel? Een geïntegreerde, verjongende ervaring bieden op het gebied van eten, vrije tijd en accommodatie op uitzonderlijke locaties, met een minimale impact op het milieu. 

Hun klanten? Een gevarieerd klantenbestand, van kleine bedrijven van 8 tot 10 personen tot grote internationale groepen. Onder hen bedrijven uit allerlei sectoren, grote groepen zoals McKinsey, Deloitte en PwC, banken zoals Belfius en CBC, maar ook Solvay en de Europese Investeringsbank. 

Sinds 2021 zijn de broers meer aanwezig in de media, terwijl de familie Lhoist zich voorheen op de achtergrond hield. “Wij zijn een generatie die meer over zichzelf praat, die wat meer nadruk legt op onze initiatieven dan de generatie die ons voorging”, geeft Arthur toe. “We staan er ook erg voor open om dit te delen, omdat we weten dat het belangrijk is om een signaal af te geven. We vinden het leuk om over ons project te praten en het naar voren te brengen. Maar we zijn ook toegankelijk. We kennen al onze medewerkers. We staan dicht bij onze teams, we staan dicht bij het veld.” 

Voor Nicolas is zijn vroegere discretie verbonden met de historische discretie van de groep Lhoist. “We zijn ermee doordrenkt. Het is deze familieachtergrond die onze zorg voor discretie heeft gevormd. Maar nu zijn we een generatie die assertiever is. We moeten over de groep kunnen praten, omdat we over ontwikkeling moeten kunnen praten, cijfers moeten kunnen geven en transparant moeten kunnen zijn.” 

En de cijfers spreken voor zich! De Tero groep telt momenteel 180 voltijdse equivalenten, 850 teambuildingevenementen per jaar en een geconsolideerde omzet van 30 miljoen euro, met de ambitie om 80 miljoen euro te bereiken tegen 2030. Het bedrijf realiseert momenteel 90% van zijn omzet in België en 10% in Luxemburg.  

“Het Groothertogdom is een fantastische kans 

Voor de gebroeders Lhoist is het Groothertogdom een “fantastische opportuniteit” omwille van zijn unieke geografie, zijn dynamiek, zijn politieke en fiscale stabiliteit en zijn rol als economische grootmacht. De synergiën met België zijn ook opmerkelijk, met klanten uit Luxemburg die naar België komen voor teambuildingseminars. Tero heeft twee evenementenlocaties in Luxemburg speciaal voor B2B, evenals een teambuildingbureau en een businessclub, B17. 

Het succes in zowel België als Luxemburg kan ook worden verklaard door een belangrijk begrip in het bedrijfsleven: plezier. “We halen veel uit wat we doen en ik denk dat dat belangrijk is”, zegt Arthur Lhoist. “We hebben het geluk gehad dat we zijn opgevoed met onze eigen passies, die we hebben kunnen ontdekken: Nicolas door sport en ik door koken. En passie is een van de belangrijkste waarden van het bedrijf. 

Wallonië heeft ondernemers nodig, mensen die blijven investeren in zijn weefsel 

De broers Lhoist zijn van plan om deze ondernemerspassie door te geven aan Wallonië, waar ze naar eigen zeggen “verliefd op zijn”. “We houden van de Waalse bodem en ik denk dat we op dat front dingen in beweging willen zetten. Wallonië heeft ondernemers nodig, mensen die blijven investeren in zijn weefsel. En als wij, op onze eigen kleine schaal, een verschil kunnen maken, dan is dat gewoon fantastisch! Wij gingen naar school in Forrières, in de provincie Luxemburg, naast de steengroeve van Jemelle. Papa werkte in de steengroeve. Daar zijn we opgegroeid. We weten waar we vandaan komen, wat onze grond is en het heeft ook ons levensverhaal gevormd”, besluit Nicolas.

biografie

Nicolas Lhoist is CEO van de Tero Group. Hij richt zich op de ontwikkeling van het bedrijf, onderhoudt nauwe banden met de commerciële teams en houdt rechtstreeks toezicht op de activiteiten in verband met sport en sportevenementen, waaronder padel. 

Na zijn middelbare school in Loppem, vlakbij Brugge, studeerde hij politieke wetenschappen en internationale betrekkingen in Saint-Louis en aan de UCL, voordat hij een bachelor in management behaalde in Ichec en een master in sportmanagement in Lausanne. 

Hij keerde terug naar België om People First op te zetten, een sportgericht teambuildingbedrijf dat hij gedurende meerdere jaren ontwikkelde. In 2016 kocht hij de evenementengroep Knokke Out, waarmee hij zijn aanbod uitbreidde met expertise in zaalbeheer en catering. 

Naast zijn profiel als ondernemer is Nicolas Lhoist ook voorzitter van de voetbalclub van Rochefort (D1 ACFF), waarvan hij hoopt dat deze binnenkort de overstap naar het profvoetbal zal maken. 

De rol van Arthur Lhoist is meer gericht op Food and Beverage, waarbij hij gebruik maakt van zijn culinaire achtergrond. Als Chief Impact Officer houdt hij zich ook bezig met duurzaamheid en de sociale en milieu-impact van Tero. 

Om zover te komen, studeerde Arthur ook Nederlands op de middelbare school in Loppem, waarna hij een master in duurzame ontwikkeling en management haalde aan de universiteit van St Andrews in Schotland. Andrews in Schotland. Na twee jaar in België te hebben doorgebracht, studeerde hij een jaar aan de Cordon Bleu kookschool in Londen en volgde hij een opleiding biologische landbouw. 

In 2014 opende hij een restaurant in Bierges (dat in juni 2024 sloot) en vervolgens ontwikkelde hij een project voor biologische markten in de buurt van Rochefort, dat de cateringactiviteiten van de groep bevoorraadt. In 2017 opende hij een tweede Tero restaurant in Saint-Gilles. 

In 2021 bundelden de twee broers uiteindelijk hun krachten om de Tero groep te vormen.

Latest article