Sonaca, de Belgische kampioen in lucht- en ruimtevaart, heeft een belang van 51% verworven in de Spaanse luchtvaartequipment specialist Aciturri Aerostructures. Forbes België was aanwezig bij de officiële afsluiting van deze transactie en biedt inzicht in deze historische dag voor de Waalse en Belgische economieën.
“Dat is een autoclaafoven. Zo’n grote ovens hebben we niet in België, maar hier zijn ze nodig voor de productie van hun verticale staarten,” (een onderdeel dat de verticale structuur van de staart van een A350-vliegtuig vormt, NDLR). Yves Delatte, de CEO van Sonaca, is bijna thuis wanneer hij de hangars van de Spaanse luchtvaartequipment specialist Aciturri Aerostructures bezoekt, waarin zijn groep zojuist 51% van de aandelen heeft verworven.
Samen worden de twee partners de onafhankelijke Europese leider in de productie van vliegtuigcomponenten en de derde grootste wereldwijd. Ze zijn actief in de luchtvaart, ruimtevaart en defensie. De nieuwe structuur heeft meer dan 6.700 werknemers, waarvan 2.500 bij Aciturri, en is aanwezig in zeven landen, inclusief België (in Gosselies), de Verenigde Staten, Mexico, Canada en Brazilië (het land van Embraer, de derde grootste vliegtuigconstructeur achter de reuzen Airbus en Boeing). De gecombineerde omzet zal dit jaar 1,2 miljard euro bedragen, waarvan meer dan 700 miljoen voor Sonaca.
Waar de groep uit Charleroi een wereldleider is in metalen vliegtuigstructuren, is Aciturri vooral bekend vanwege zijn expertise in composiettechnologie. Dit materiaal is essentieel voor de ontwikkeling van lichtere en duurzamere vliegtuigen en draagt bij aan de decarbonisatie van de luchtvaart.
Om deze succesvolle fusie te vieren, nam Sonaca een delegatie mee bestaande uit hun directie, evenals een aantal journalisten en hoge vertegenwoordigers van hun twee aandeelhouders, Wallonie Entreprendre, de financiële arm van de Waalse Regering, en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (SFPIM), het investeringsfonds van de Belgische staat. Deze twee actoren schroomden niet om de overname van Aciturri financieel te ondersteunen, waarvan de details om strategische redenen geheim blijven in een veeleisende sector.

Tijdens het bezoek aan de fabriek, gelegen nabij Valladolid, op twee uur rijden van Madrid, kregen de gasten stap voor stap inzicht in het ontwikkelingstraject van de verschillende stukken die Aciturri vervaardigt. Vervolgens was het tijd voor toespraken voor al het personeel. Na het symbolisch ondertekenen van een verticale staart, gedecoreerd in de kleuren van de twee nieuwe “getrouwden”, samen met zijn collega Ginés Clemente, uitvoerend voorzitter van de Spaanse leverancier, namen Yves Delatte en de Belgische directie de tijd om Belgische chocolade uit te delen aan al het personeel.
De Carolo-baas was begrijpelijkerwijs in de wolken tijdens deze dag die in de annalen zal worden bijgeschreven en die het resultaat markeert van een proces dat in oktober 2021 begon. “We ontmoetten elkaar hier buiten op de parkeerplaats, gedwongen door Covid“, herinnert hij zich. “Door deze strategische alliantie creëren we nu een nieuw zwaartepunt in de Europese luchtvaartindustrie. Dit is een keuze voor de toekomst, met een duidelijk doel: de norm worden in de ontwikkeling en productie van duurzamere vliegtuigen.“
“Men moet ook beseffen dat elke keer dat je vliegt, of het nu met een Airbus, Boeing of Embraer is, er onderdelen van Sonaca in zitten“.

Er verdwijnen geen banen als gevolg van deze overname, aangezien beide partijen groeien. De winstgevendheid ligt zelfs hoger in Spanje dan in België, vanwege de aanzienlijk lagere productiekosten op het Iberisch schiereiland. Dit zal bovendien de winstgevendheid van Sonaca versterken, wijst de gelukkige overnemer aan.
Daarnaast willen de twee partners volop profiteren van de verhoogde defensiebehoeften, gezien de geopolitieke context. “Maar ik heb deze dynamiek al op gang gebracht sinds mijn aankomst bij Sonaca vier jaar geleden!” benadrukt de Belgische CEO snel. Ongeveer 10% van Aciturri’s activiteiten is gewijd aan defensie, en de Belgische groep heeft de ambitie om nieuwe producten te ontwikkelen, zoals een raketschakelaar.
Het was alweer tijd voor de Belgische delegatie om terug te keren. Yves Delatte moest naar Californië voor de prinselijke economische missie die daar een week verbleef. Minister van Defensie Theo Francken zou ook deelnemen en de CEO was vastbesloten om ervoor te zorgen dat Sonaca zich adequaat positioneerde bij de Amerikaanse spelers in de sector.