Stéphan Uhoda, CEO van de groep Uhoda (evenementen, carwashes, tankstations, kruidenierswinkels, vastgoed) die meer dan 400 mensen in dienst heeft, houdt van kunst en investeert erin; een passie die hij wil delen met zoveel mogelijk mensen, onder meer via de zevende kunst en het Internationale Komediefilmfestival van Luik (FIFCL), waarvan de tiende editie plaatsvindt van 5 tot 9 november.
Het Internationale Komediefilmfestival van Luik viert zijn tienjarig bestaan en heeft dit jaar Lambert Wilson als patroon. Het festival eert dit jaar Jean Reno en Muriel Robin, naast andere prestigieuze gasten zoals Dany Boon, Frank Dubosc, Bouli Lanners en Valérie Lemercier.
Dit jaar worden onder andere films vertoond met Mads Mikkelsen (De laatste Viking, in competitie), Benoît Poelvoorde (De gelukkige ster, bij de opening) of de nieuwste lange film van Dimitri Verhulst (auteur van De helaasheid der dingen). Ook is er een korte filmcompetitie en een carrièrebeurs.
Dit jubileumjaar wordt de groep Uhoda hoofdsponsor van het evenement, een steun die alleen maar sterker wordt, zoals uitgelegd door CEO Stéphan Uhoda: “we zijn partners van het eerste uur. Ten eerste omdat ik altijd van cinema heb gehouden. We werken ook een beetje voor de Europese Commissie in deze sector: wij organiseren hun voorstellingen op festivals zoals Cannes, Berlijn of de Mostra. Cinema deelt, creëert verbindingen tussen mensen en ontwikkelt emoties en creativiteit, wat overeenkomt met waarden die we graag zien in ons bedrijf.” De groep besloot hoofdsponsor te worden vanwege de nieuwe regionale culturele beleidsmaatregelen die subsidies verlagen (met 21% in dit geval) om de begroting van het festival in evenwicht te brengen: “wat logisch lijkt, voegt de ondernemer toe, de publiek-private samenwerking krijgt daardoor meer betekenis; en waarschijnlijk ligt de verantwoordelijkheid bij ons, de bedrijven, om onze bijdrage iets te verhogen: de toekomst van cultuur zal waarschijnlijk liggen in de ontwikkeling van een meer omvangrijke samenwerking tussen de private en de publieke sector of door middel van particuliere stichtingen zoals in de Angelsaksische wereld.”

Wat betreft de keuze voor het Komediefilmfestival, legt Stéphan Uhoda uit dat het een internationaal evenement is dat Luik op het internationale toneel plaatst, en de Luikse maatschappij zich ten doel heeft gesteld om elk cultureel project te steunen dat de Vuurnamige Stad kan laten stralen: “bijvoorbeeld, voegt de lokale zakenman toe, toen wij de kunstenaar Daniel Buren uitnodigden om op het nieuwe station van Guillemins in te grijpen.”
Nu hoofdsponsor, wil de groep Uhoda dat het festival op zijn beurt groter wordt. Het feit dat ze hun 10-jarig bestaan vieren, is volgens de ondernemer al een teken van volwassenheid, wat blijkt uit de gestage groei van het herfstige evenement. “Deze volwassenheid blijkt ook uit het feit dat de organisatoren de professionele kant ontwikkelen, met name de creatie van een filmmarkt sinds de laatste editie; een teken van erkenning van de filmprofessionals.”
Bovendien bevestigt de aanwezigheid van een carrièresalon in de cinema de groep in hun keuze, aangezien de samenleving Cecoforma, waar ze deel van uitmaakt, het woord opleiding in hun naam heeft. “Het festival koppelt ook aan opleiding, voegt Stéphan Uhoda toe, omdat het ook ontmoetingen biedt waar grote regisseurs en acteurs hun werk komen uitleggen, wat verbindingen creëert tussen de professionals in de komediefilm.”

Hoewel Stéphan Uhoda al bekend stond als investeerder en ondersteuner van hedendaagse kunst, stelt dit filmfestival het bedrijf in staat betrokken te raken bij de 7e kunst, meer populair en dan ook door middel van het komediegenre, vooral aangezien de groep actief is in de dienstensector. “En dan, concludeert Stéphan Uhoda, het punt van convergentie in onze bijdrage is de gezelligheid, die, rond cultuur in het algemeen, je in staat stelt nieuwe dingen te ontdekken en ervaring te delen.”
Internationaal Komediefilmfestival van Luik, van 5 tot 9 november in Luik www.fifcl.be
