September was de maand van belangrijke aankondigingen in de technologie. Een snel overzicht van de belangrijkste.
Apple introduceert de 17e versie van zijn iPhone

Nvidia investeert 100 miljard in OpenAI
Een andere grote aankondiging van september is de enorme investering van Nvidia in OpenAI, de ontwikkelaar van ChatGPT. De chipfabrikant, wiens waardering bijna 4.500 miljard dollar (!) bedraagt, zal 100 miljard investeren in de bouw van enorme datacentra voor de leider in generatieve AI.
Het doel is om “minstens 10 gigawatt Nvidia-systemen te implementeren voor de nieuwe generatie AI-infrastructuur van OpenAI”, gelijk aan het gemiddelde vermogen van tien kernreactoren. Dit zal dienen om de volgende generatie modellen te trainen en uit te voeren in het kader van de ontwikkeling van superintelligentie, leggen de twee partners uit.

Ter herinnering, OpenAI en Nvidia zijn al partners met Microsoft, Oracle, en SoftBank in het Stargate Project, dat voorziet tot 500 miljard dollar te investeren in AI-infrastructuur in de Verenigde Staten tegen 2029.
Meta en zijn AI-brillen
AI is, zoals altijd, overal. Het kan worden toegepast op allerlei zaken, zelfs in zonnebrillen. Tijdens het Meta Connect 2025-evenement kondigde Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, vorige maand de lancering aan van slimme brillen aangedreven door AI.
De “Meta Ray-Ban Display” onderscheidt zich door zijn geïntegreerde scherm (met een resolutie van 42 pixels per graad) in het rechterglas, waar berichten, foto’s of video’s kunnen worden weergegeven. Het scherm kan geactiveerd worden via de stem en de camera die in het frame geïntegreerd is. Het kan ook worden bediend met vingerbewegingen, mits het dragen van een armband, de Meta Neural Band, met een batterijduur van 18 uur en waterbestendigheid.
Zal het commercieel succes hebben? Moeilijk te zeggen. Voorlopig verliest Meta veel geld op dit segment maar lijkt in te zetten op de toekomst, op het moment dat we ons van onze smartphones willen bevrijden en in contact willen staan met een reeks draagbare verbonden apparaten.
De brillen worden voorlopig alleen in de Verenigde Staten verkocht voor 799 dollar, wat neerkomt op 675 euro. Ze zijn dus niet verkrijgbaar in Europa, waar techbedrijven veel meer gereguleerd zijn, mede dankzij de bekende GDPR.
De brillen zijn het resultaat van een samenwerking die enkele jaren geleden is begonnen tussen Meta en het beroemde zonnebrilenmerk Ray-Ban. Deze Ray-Ban Meta, waarvan zojuist een nieuwe evolutie is gepresenteerd, zijn de best verkochte slimme brillen ter wereld, met enkele miljoenen verkochte exemplaren.
Volgens Grand View Research heeft de markt voor slimme brillen vorig jaar bijna 2 miljard dollar bereikt en zou tegen 2030 jaarlijks meer dan 8 miljard kunnen overtreffen.
Drie miljard Instagram-gebruikers

