Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Tijd is geld, ook in de F1

De Formule 1 viert dit jaar haar 75e verjaardag met opvallende veranderingen en een stapje richting Hollywood. F1 The Movie, de film geregisseerd door Joseph Kosinski, met Brad Pitt in de hoofdrol en gesponsord door IWC, brengt de glamour en snelheid van de Formule 1 op spectaculaire wijze naar het grote scherm.

© IWC

F1 The Movie is niet zomaar een racefilm”, vertelt Christoph Grainger-Herr, CEO van IWC. “Hij is synoniem met meerdere primeurs in de filmwereld. Zo zijn de scènes voor het allereerst opgenomen met echte raceauto’s, tegen de achtergrond van daadwerkelijke Formula 1-races. Toen ze begonnen met de opnames voor de film met Lewis Hamilton (als producent en zijn teambaas Toto Wolff als adviseur nvdr) was een van de eerste opmerkingen vanuit de racegemeenschap dat alle Formule 1-films er tot dan toe te traag uitzagen. Een regisseur als Joseph Kosinski, die veel waarde hecht aan realisme, hoefde dat maar één keer te horen om direct uit te zoeken hoe hij de F1-wagens in de film tegen echte snelheden kon laten racen en zo het gewenste effect bereiken. Uiteindelijk koos hij, samen met filmproducer Jerry Bruckheimer, voor Formule 2-auto’s waarop een Formule 1-carrosserie werd gemonteerd. Deze wagens worden bestuurd door zowel acteurs als stuntcoureurs en rijden op aanzienlijk hogere snelheden dan ooit tevoren. Een noodzaak gezien sommige filmopnames tussen de echte Grand Prix races door in slechts acht à negen minuten voltooid moesten worden. Enkele filmscènes werden opgenomen meteen na de officiële podiumceremonie van de Grand Prix van Abu Dhabi waardoor acteurs zoals Brad Pitt en Javier Bardem samen met echte coureurs als Charles Leclerc en George Russell op het podium stonden. Dit alles gebeurde voor hetzelfde publiek dat kort daarvoor de prijsuitreiking had bijgewoond, wat zorgde voor een naadloze overgang tussen fictie en realiteit.” 

Cameorol

Toen ik vorig jaar tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi mijn cameorol opnam, was het echt ongelooflijk om te zien dat je niet kunt onderscheiden waar de filmset eindigt en de echte actie begint”, vertelt Grainger-Herr. “Na twee uur filmen, ging ik naar de bar en vroeg er om een watertje. Waarop de man aan de andere kant antwoordde: ‘Dit is geen bar, maar een rekwisiet.’ Echt ongelooflijk. Mijn cameorol was trouwens puur fun. Toen we ontdekten dat er een scène in de film zat met sponsors, stonden veel acteurs reeds in de coulissen. Ze vroegen me: ‘Wil je niet meedoen, nu je er toch bent?’ En natuurlijk zei ik ja! Wie zou de kans laten schieten om deel uit te maken van zo’n groot filmisch evenement? Ik heb geen idee of ik uiteindelijk in de definitieve montage terechtkom of dat ik eruit geknipt word. Het was trouwens adembenemend om de regie van Joseph Kosinski te aanschouwen. Net als bij een Formule 1-team was alles op de set ongelooflijk kalm, beheerst en precies – het liep gewoon op rolletjes. De parallellen tussen filmproducties op hoog niveau en Formule 1 zijn fascinerend. En zelfs als je kijkt naar de fine watchmaking, zie je dezelfde overeenkomsten. Horlogemakers werken met dezelfde rust en stille precisie.

Technische precisie

F1 The Movie is een ambitieus project dat filmtechnische innovatie naar een hoger niveau tilt,” vertelt Grainger-Herr. “Om de actie op het racecircuit (waaronder dat van Spa-Francorchamps nvdr) op de meest authentieke wijze vast te leggen, moest de crew op maat gemaakte camerasystemen en innovatieve technologieën ontwikkelen. Dat sluit perfect aan bij een huis als IWC Schaffhausen, want alles wat wij als horlogemaker doen, is diep geworteld in technische precisie. De razendsnelle wereld van de F1 en het fictieve APXGP-raceteam uit de film hebben ons geïnspireerd om een unieke collectie IWC Pilot’s Watches te creëren.” Als sponsor stelde IWC een honderdtal echte Pilot’s Watches horloges en enkele Ingenieur-modellen ter beschikking van de acteurs en de leden van het zogenoemde 11e raceteam APXGP-team uit de film waaronder één Ingenieur-model met groene wijzerplaat voor de pols van Brad Pitt. De Ingenieur-collectie, die oorspronkelijk in de jaren ‘50 werd gelanceerd en in de jaren 70 opnieuw werd ontworpen door Gérald Genta is geïnspireerd op de precisie en techniek die ook in de autosport centraal staan. “Natuurlijk zullen niet alle horloges in de uiteindelijke montage terechtkomen!”, vertelt Grainger-Herr. “Wij gaan als sponsor in gesprek met het productieteam, de regisseur, de rekwisietenmeester en de producenten over hoe bepaalde elementen worden uitgelicht of geïntegreerd. Uiteindelijk ligt de beslissing echter volledig bij de regisseur en het productieteam – het is hun artistieke visie. Bij het opstellen van het contract is niets gegarandeerd; alles blijft onderworpen aan de creatieve keuzes van de filmmakers. En dat is essentieel – het zorgt ervoor dat de regisseur niet beperkt wordt door de verplichting om een horloge hier of daar te plaatsen, alleen omdat wij erbij betrokken zijn. Het is een gezamenlijke discussie, maar uiteindelijk is het niet onze beslissing.” 

Latest article