Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Van Naxhelet naar Terres du Val: ontleding van een rebranding op 450 hectare

Op 5 november 2025 is het Domein van Naxhelet overgegaan in Terres du Val. Achter deze rebranding schuilt meer dan alleen een naamsverandering: het is het resultaat van een unieke strategie van verticale integratie in Europa, waar biologische landbouw, ambitieuze wijnbouw en hoogwaardige gastvrijheid samenkomen op 450 hectare van het plateau van Wanze. Eerste oogst, eerste sappen, eerste lessen van een model dat het Belgische agrotourisme zou kunnen herdefiniëren.

In Vinalmont, op de hoogten met uitzicht op de Mehaigne en de Maas, bewerkt de familie Jolly hun land sinds 1813. Zeven generaties later is de historische boerderij getransformeerd tot wat zijn leiders een ‘ecosysteem’ noemen. Hier voedt elke activiteit de ander: oude granen worden zuurdesembrood, groenten uit de tuin vullen de borden van het gastronomisch restaurant Pollen, en compost uit de keukens verrijkt de wijngaarden opnieuw.

Charles-Édouard Jolly, operationeel verantwoordelijk sinds 2015-2016, belichaamt deze transversale visie. Opgeleid in management aan de UCLouvain en vervolgens in milieubeheer aan de faculteit agronomie, definieert hij zichzelf als een ’territoriale ondernemer’. Een formule die het doel samenvat: economische winstgevendheid, lokale werkgelegenheid creëren en regeneratie van ecosystemen combineren.

© Maurine Toussaint

We doen niet aan agrotourisme alleen ten dienste van het toerisme. We zijn echte ondernemers. We produceren wijn, we produceren en verkopen granen. Dit zijn echte beroepen op zich, die winstgevend moeten zijn en werkgelegenheid genereren,” benadrukt Charles-Édouard Jolly.

De projectarchitectuur berust op vijf onderling verbonden pijlers: een sinds 2010 gecertificeerde biologische boerderij (omschakeling gestart in 2005), een wijngaard van 20 hectare aangeplant tussen 2021 en 2025, een 4-sterren superior hotel met 35 kamers in een gerenoveerde vierkantshoeve, een dubbel gastronomisch aanbod (het door Gault&Millau onderscheiden restaurant Pollen en een bistro voor gedeeld dineren), en een golfbaan met 30 holes ontworpen door de Britse architect Martin Hawtree, het enige GEO Certified-golfbaan in Wallonië sinds de conceptie.

Naxhelet verdwijnt: de anatomie van een strategische rebranding

De beslissing om het merk Naxhelet (hoewel stevig gevestigd in het Belgische golflandschap) te laten verdwijnen, is niet lichtvaardig genomen. Volgens Charles-Édouard Jolly, na “grote familiedebatten“, werd geconcludeerd dat het merk een belemmering voor groei was geworden.

Naxhelet was voornamelijk bekend vanwege golf. Mensen zeiden: ‘Ik ga slapen bij de golfbaan van Naxhelet.’ We denken dat we daar een beetje onder hebben geleden omdat we meer zijn dan dat en dat je niet per se golfer moet zijn om bij ons te komen. Vooral het hele domein beperken tot golf, betekent niet al het andere dat we bieden zien.

© Maurine Toussaint

Het was ook praktisch: voor de unificatie moest de klant navigeren tussen verschillende identiteiten: Champain voor de bakkerij, Ferme du Val voor de landbouwexploitatie, Naxhelet voor gastvrijheid en sport. “Als we uitlegden dat ze in het restaurant Pollen waren, gelegen bij Naxhelet, waar ze van Champain brood aten gemaakt met meel van de Ferme du Val, was dit een complexiteit waaraan we leden“, erkent de leidinggevende.
De naam Terres du Val, ontwikkeld met een communicatiebureau twee jaar geleden, voldoet aan alle voorwaarden: het roept de bodem, territoriale verankering en landbouwdimensie op. Het is een paraplumerk dat zowel de verkoop van wijn, overnachtingen, brood als bedrijfsevenementen kan legitimeren.

Twee uitzonderingen blijven echter bestaan: Naxhelet blijft voor de golfclub stricto sensu, en Pollen behoudt zijn eigen identiteit: “omdat het in de wereld van de gastronomie belangrijk is dat restaurants hun eigen naam hebben“, en ook om het etiket van “hotelrestaurant” of “golfrestaurant” te vermijden.

De transformatie gaat verder dan benaming. De volledige visuele identiteit is uniform: hetzelfde logo, dezelfde kleurenpalet, dezelfde bewegwijzering, van de bakkerij tot de ingang van het domein en de hotelkamers. “Je betreedt een wereld, ongeacht via welk kanaal, maar je betreedt één uniek universum dat we uniek en buitengewoon willen maken“, vat Charles-Édouard Jolly samen.

Het wijnkundig risicoproject: 20 hectare en een toegegeven durf

De wijngaard vormt het middelpunt van de nieuwe strategie. Geplant tussen 2021 en 2025, beslaat hij 20 hectare (een aanzienlijke oppervlakte op Belgische schaal, vergelijkbaar met de reuzen in de sector zoals Chant d’Éole). Maar het zijn niet alleen de volumes die intrigeren, het is de positionering.

© Marine Toussaint

De investering was niet blindelings. De familie riep de hulp in van Claude en Lydia Bourguignon, de beroemde bodemmicrobiologen die prestigieuze domeinen zoals Romanée-Conti adviseren. Hun analyse onthulde een bijzondere geologische ader: leisteen- en keienbodems, ideaal voor drainage (cruciaal in het Belgische vochtige klimaat) en warmteopslag (belangrijk in een koel klimaat). Dit soort terroir, anders dan het Vlaamse zand of de Champagnese krijt, belooft levendige en minerale wijnen, onderscheiden van de nationale concurrentie.

Hoe kunnen we rotsachtige hellingen met weinig agrarisch rendement en winstgevendheid optimaal benutten? Hoe geven we een tweede leven aan geclassificeerde gebouwen die tot nu toe eerder kostencentra waren dan winsten?” legt Charles-Édouard Jolly uit, die de logica van grondoptimalisatie rechtvaardigt.

Een tegenstroom in druivenaanplant

De variëteitsstrategie zelf was een gok. Waar bijna alle Belgische wijngaarden zich primair richten op mousserende wijnen, gevolgd door wit, heeft Terres du Val meer dan 6 hectare voor rode wijn geplant. De druivenaanplant combineert gevestigde waarden (chardonnay, pinot noir, pinot meunier, pinot gris) met gedurfde keuzes: de gamay anticipeert op klimaatverandering, die België in staat stelt gestructureerde rode wijnen te produceren, en de chasselas, een zeldzaam ras buiten Zwitserland, dat zich onderscheidt op wijnkaarten van sommeliers.

© Maurine Toussaint

Het is een zeer gedurfde gok geweest die we vanaf het begin hebben gemaakt, omdat de meeste, zo niet alle, wijngaarden in België zich eerst richten op mousserende wijnen, gevolgd door witte wijnen. Wij doen het tegenovergestelde: we hebben meer rood geplant“, verklaart Charles-Édouard Jolly.

De onderliggende logica is risicobeheer. Alle percelen voor stille wijn kunnen, in geval van een moeilijk jaar door klimaat, als mousserende wijn worden gevinifieerd. Dit strategische aanpassingsvermogen maakt het mogelijk de volatiliteit inherent aan wijnbouw in onze breedtegraden op te vangen.

September 2025: evaluatie van een eerste oogst

In afwachting van de voltooiing van hun eigen kelder hebben de Jolly’s hun toevlucht gevonden bij hun buren van Château de Fumal (het domein van François-Hubert du Fontbaré), met wederzijdse voordelen zoals het delen van de pers en toch hun onafhankelijkheid behoudend voor de rest van de vinificatie. Hier rusten momenteel de eerste sappen van de oogst van 2025.

De wijnoogst van 2025 belooft uitstekend te zijn in België, wat Terres du Val ideale omstandigheden biedt voor een begin. Dit jaar hebben alleen de aanplant van 2021 en een deel van 2022 vruchten afgeworpen. De volumes zullen jaarlijks met bijna 30% toenemen, met een significante sprong verwacht in 2028-2029, wanneer de 9 hectare geplant in 2025 in productie gaan. Uiteindelijk overschrijdt het potentieel de 80.000 tot 100.000 flessen per jaar.

De eerste proeverijen hebben vooral gerustgesteld over het rode wijnproject. De gamay heeft een mooie structuur en een uitgebalanceerde fruitigheid, verre van al te flauwe versies. De pinot noir, getroffen door een wespenplaag, zal worden opgevoed in gebruikte Bourgondische vaten die structuur en rondheid toevoegen zonder een houtachtige smaak te geven. De chasselas bevestigt zijn differentiatiepotentieel.

© Maurine Toussaint

Het was een gok, maar dat is het niet langer, want ik heb nu geproefd en ben gerustgesteld. We hebben een prachtig rodewijnterroir en we kijken ernaar uit om dit te laten proeven, omdat het zeer bevredigend zal zijn om ons als wijngaard te positioneren die hiervan een kenmerk zal maken.

De eerste witte (chardonnay) en rode (gamay) cuvées worden verwacht in de zomer van 2026. Voor de mousserende wijnen moet nog geduld worden betracht. Het domein mikt al op het

Martin Boonen
Martin Boonen
Martin Boonen is een gediplomeerd journalist van het Institut de Journalisme de Bruxelles (2012). Hij heeft samengewerkt met tal van redacties, in uiteenlopende functies gaande van journalist en rubriekshoofd tot eindredacteur en hoofdredacteur – zowel voor digitale media als de geschreven pers. Met een uitgesproken expertise in startups en sociaal geëngageerd ondernemerschap, werd hij in 2025 benoemd tot hoofdredacteur van de Belgische website van Forbes. Sinds 2011 is hij aangesloten bij de Organisation de la Presse Périodique (OMPP).

Latest article