Steeds meer vlootbeheerders integreren kunstmatige intelligentie om de veiligheid te verbeteren, kosten te verminderen en het gebruik van hun voertuigen te optimaliseren. Een internationale studie plaatst België onder de meest geavanceerde landen op dit gebied.
“AI is geen modeverschijnsel meer,” merkt Lucas Avink op, Regional Sales Director bij Webfleet, de vlootbeheersoplossing van de Bridgestone-groep. “Het biedt concrete antwoorden op de dagelijkse uitdagingen van vlootbeheerders.”
Kunstmatige intelligentie neemt inderdaad een strategische rol in voor Belgische vlootbeheerders. Volgens een internationale studie uitgevoerd door Webfleet, gebruikt 62% van hen al AI of is van plan dit binnen de komende vijf jaar te doen — een percentage boven het wereldgemiddelde (58%), dat België naast de Verenigde Staten en Italië plaatst onder de meest geavanceerde landen.
Hoge verwachtingen, beperkte hindernissen
In ons land zijn de prioriteiten duidelijk: 61% van de respondenten verwacht een betere routeplanning, 47% rekent op efficiëntere voorspellende onderhoudsdiensten en 50% hoopt op de automatisering van bepaalde administratieve taken.
Hoewel het enthousiasme groot is, blijven de zorgen beperkt: slechts 18% van de Belgische beheerders maakt zich zorgen over de impact van AI op hun baan, waarvan 4% “zeer bezorgd” is. De overige bezwaren hebben vooral betrekking op de complexiteit van integratie (78%) en de risico’s met betrekking tot gegevensbeveiliging (56%).