Het is hét nieuws van de week in de luxewagenmarkt: de allereerste 100% elektrische Ferrari is aangekondigd voor 2026. Eenvoudigweg Elettrica genoemd, zal dit coupémodel vier personen kunnen vervoeren en ongeveer 1.000 pk onder de motorkap hebben. Niettemin is er geen sprake van een volledige overgang naar elektrisch aangedreven voertuigen voor het hele gamma, benadrukt het merk met het steigerende paard.
Dit model markeert echter een belangrijke stap in de multi-energie strategie, die reeds interne verbrandingsmotoren en hybride motoren (HEV) of plug-in hybrides (PHEV) omvatte. Deze twee laatste motoren vertegenwoordigden al de helft van de verkoop, maar Ferrari had nog niet de stap naar volledig elektrisch gezet. Een achterstand ten opzichte van concurrenten zoals Porsche, Lamborghini en Lotus, maar volgens de fabrikant verklaarbaar: “een model als dit zou pas worden gelanceerd wanneer de beschikbare technologie uitzonderlijke prestaties en een authentieke rijervaring zou kunnen garanderen, in lijn met de waarden van het merk.” Het project is nu klaar voor productie, volgens Ferrari, en profiteert van meer dan 60 exclusieve gepatenteerde technologische oplossingen. Voor het eerst worden het chassis en de carrosserie gemaakt van 75% gerecycled aluminium, wat een totale reductie van 6,7 ton CO2 per geproduceerd voertuig oplevert. Verwachte prijs voor de Elettrica? 500.000 euro. De snelheid laat zeker niet af, want de wagen gaat van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en heeft een topsnelheid van 310 km/u. Dit alles met een actieradius van 530 kilometer.
Nog geen design voor deze auto, wat het moeilijk maakt om een beeld te krijgen van zijn contouren. Alleen de architectuur is onthuld, met een zeer lage zitpositie in een aluminium chassis met een grote motor op elk wiel. Achteraan introduceerde Ferrari het eerste gescheiden subframe in zijn geschiedenis. Dit is ontworpen om het geluid en de trillingen in het interieur te verminderen, terwijl het nog steeds de stijfheid en rijdynamiek biedt die van een auto uit Maranello mag worden verwacht. De batterij heeft een energiedichtheid van bijna 195 Wh/kg, de hoogste van alle elektrische voertuigen, en is voorzien van een koelsysteem dat is ontworpen om de warmteverdeling en prestaties te optimaliseren. “Trouw aan de technische en ambachtelijke tradities van het merk, is elk van de belangrijkste componenten van deze auto intern ontwikkeld en geproduceerd om te garanderen dat de nieuwe Ferrari Elettrica ook de ongeëvenaarde niveaus van prestaties en uniciteit biedt die alleen Ferrari kan bieden“, aldus het Italiaanse merk. De drie beschikbare rijmodi (Range, Tour en Performance) bepalen hoe energie, beschikbare kracht en tractie worden beheerd. De schakelflippers achter het stuur stellen de bestuurder in staat toegang te krijgen tot vijf geleidelijk hogere niveaus van koppel en vermogen om een progressief acceleratiegevoel en betrokkenheid te bieden. En het geluid dan, terwijl Ferrari’s bekend staan om het kenmerkende geluid dat hun motoren produceren? Het is ontwikkeld om de unieke kenmerken van de elektrische aandrijflijn te accentueren. Een nauwkeurige sensor vangt de mechanische trillingen van de aandrijflijncomponenten op, die worden versterkt om een authentieke geluidservaring te bieden die de dynamische rijervaring weerspiegelt en de bestuurder een directe klankrespons biedt. De onthulling van de Elettrica gaat begin 2026 verder met een voorproefje van het interieurontwerp. Enkele maanden later, in de lente, zal de reis culmineren met de wereldpremière waarin deze harmonieuze alliantie tussen technologie en design wordt onthuld.