Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Eva Faict: “Amazon investeerde meer dan 450 miljoen euro in België”

Amazons Country Manager voor België en Nederland, de Gentse Eva Faict, vertelt over haar indrukwekkende carrièrepad, van haar vroege passie voor economie tot de lancering van Amazon in België. Onder haar leiding past Amazon zich aan de specifieke kenmerken van de Belgische markt aan en ondersteunt het de expansie van lokale bedrijven.

Eva Faict, hoe komt men aan het hoofd van Amazon België?

Mijn passie voor vraag en aanbod begon al op zeer jonge leeftijd, toen mijn nicht en ik papieren bloemen verkochten op het strand. Daarna studeerde ik economie aan de Brusselse campus van KU Leuven voordat ik een carrière in consulting begon, waarbij ik met internationale bedrijven werkte en de wereld rondreisde, wat geweldig was. Daarna ging ik aan de slag bij Amazon in het Verenigd Koninkrijk, aangetrokken door de klantgerichte aanpak. Na terugkomst van mijn zwangerschapsverlof heb ik Amazon naar België gehaald en vandaag ben ik Country Manager. Sinds januari ben ik ook verantwoordelijk voor Nederland.

©Duckmotion

Hoe ziet u de ontwikkeling van Amazon in België?

Amazon werd in oktober 2022 in België gelanceerd via de amazon.com.be shop. Sindsdien is ons productaanbod aanzienlijk gegroeid, van 180 miljoen naar meer dan 400 miljoen in meer dan 30 categorieën, en we blijven onze diensten en functionaliteiten verbeteren, zowel voor onze klanten als voor onze verkooppartners.

Om aan de groeiende vraag te voldoen, hebben we sinds onze komst meer dan 450 miljoen euro in België geïnvesteerd, waarvan 250 miljoen euro in 2023, inclusief investeringen in onze infrastructuur en personeelsvergoedingen.

Hoe verbetert Amazon in België de winkelervaring voor zijn klanten?

amazon.com.be biedt Belgische klanten een lokale en meertalige (Nederlands, Frans, Engels) winkelervaring, met een ruime keuze aan internationale en Belgische merken, aantrekkelijke prijzen, een snelle en betrouwbare levering en Prime-voordelen. Er zijn veel redenen waarom Belgische klanten graag winkelen op amazon.com.be. We zijn er erg trots op dat we de afgelopen (twee) jaar een sterke relatie hebben opgebouwd met Belgische merken – zowel grote als kleine. Dit is erg belangrijk voor ons, omdat we weten dat onze klanten graag lokaal winkelen. Als onderdeel van ons engagement om lokale klanten in contact te brengen met lokale bedrijven, lanceerde amazon.com.be de winkel “Brands of Belgium”, een speciale etalage voor nieuwe, opkomende en gevestigde lokale merken.

We streven ernaar om onze klanten veel waarde en besparingen te bieden door middel van een breed scala aan dagelijkse aanbiedingen, of het nu een normale winkeldag is of een van onze grote shopping-evenementen.

©Duckmotion

Hoe ondersteunt Amazon in België lokale bedrijven?

Ons doel is om een springplank te bieden voor Belgische KMO’s om grotere markten te bereiken. Via programma’s zoals “Shipped by Amazon” en de “European Expansion Accelerator” kunnen bedrijven internationaal uitbreiden en klanten over de hele wereld bereiken. In 2023 verkochten Belgische kmo’s meer dan 10 miljoen producten op Amazon, of meer dan 20 producten per minuut, wat neerkomt op een stijging van meer dan 75% ten opzichte van 2022.

Hoe integreert Amazon duurzaamheid in het bedrijf?

Duurzaamheid staat centraal in de wereldwijde activiteiten van Amazon. In 2019 waren we medeoprichter van de Climate Pledge, met de ambitie om de netto CO2-uitstoot tegen 2040 tot nul te herleiden, tien jaar eerder dan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs, een gedurfde toezegging waar we actief naartoe werken. Voor het vijfde jaar op rij blijft Amazon ’s werelds grootste particuliere inkoper van hernieuwbare energie, wat helpt om de uitstoot te verminderen.

Op het gebied van verpakkingsreductie hebben we het programma Shipped Without Additional Amazon Packaging gelanceerd, waarbij bepaalde artikelen die geen extra verpakking nodig hebben direct in de originele verpakking van de fabrikant worden verzonden, simpelweg met toevoeging van een adreslabel. De afgelopen vijf jaar heeft dit programma al meer dan een miljard zendingen in Europa mogelijk gemaakt zonder extra Amazon-verpakking. We investeren ook in natuurprojecten, met een investering van 1,1 miljoen euro in het behoud en de bescherming van het Nationaal Park Brabantse Wouden in België. Dankzij deze financiering kan het Nationaal Park zijn eeuwenoude bossen behouden, die op de UNESCO-lijst staan, zodat meer mensen kunnen genieten van de voordelen die de natuur te bieden heeft.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Forbes Belgium (@forbes_belgium)

Wat zijn volgens u de prioriteiten van de Belgische markt met het oog op de ontwikkeling van online retailing?

Onze prioriteit is om een brede selectie van producten, concurrerende prijzen en betrouwbare levering te garanderen, terwijl we ons aanpassen aan de veranderende verwachtingen van lokale klanten.

Dit artikel is opgesteld in nauwe samenwerking met amazon.com.be.

Latest article