Gabriel Levie en Franck-Victor Laurant zijn de medeoprichters van Wequity, een start-up die gespecialiseerd is in ESG-data (milieu, sociaal, governance) en kunstmatige intelligentie gebruikt om informatie uit diverse bronnen te analyseren, zodat bedrijven hun verplichtingen op dat gebied kunnen beheren. Beiden hebben een deel van hun jeugd in het buitenland doorgebracht: Franck-Victor in Madagaskar en Cambodja tijdens vrijwilligerswerk, en Gabriel in de Verenigde Staten en Engeland voor zijn studie. Deze ervaringen hebben hen gemotiveerd om bij te dragen aan maatschappelijke projecten. In 2021 richtten ze Wequity op en binnen vier jaar wisten ze 2,6 miljoen euro op te halen. Een blik op een succesverhaal, soms bezaaid met obstakels, met Franck-Victor Laurant.
Forbes.be – Franck-Victor, hoe kwam je op het idee voor Wequity?
Franck-Victor Laurant – Ik heb een redelijk klassiek juridisch parcours, met studies aan Saint-Louis en daarna UCLouvain. Maar ik ben altijd gepassioneerd geweest door digitalisering. Ik begon al op jonge leeftijd met programmeren. Ik was ook actief in cybersecurity. Vervolgens ben ik teruggekeerd naar een juridische carrière, hoewel het ondernemerschap in mij bleef sluimeren. Toen ik in mijn eerste bachelorjaar zat, startte ik een vzw genaamd Civix. We ontwikkelden een app voor de verkiezingen in 2019. We stonden als eerste op de AppStore en hadden enkele honderden gebruikers. Het was geen winstgevend project, maar het gaf me echt de drang om verder te ondernemen. Aan het einde van mijn studie kwam ik weer in contact met Gabriel, met wie ik op de basisschool zat en waarmee ik jarenlang geen contact had gehad. We kwamen elkaar weer tegen in Master 1. Tijdens zijn studie zette hij een NGO op die grote universiteiten in Engeland, zoals Oxford en Cambridge, aanspoorde om niet langer in olie en fossiele brandstoffen te investeren. Hij vertelde me over duurzaam financieren, en dat wekte mijn interesse. We besloten daarom samen iets te starten. In het begin spraken we met veel mensen in de duurzame financiële sector. We ontmoetten meer dan honderd personen en experts over de periode van zes maanden tot een jaar. We richtten een bedrijf op, maar hadden geen geld. We moesten daarom beginnen met het maken van websites, gedurende twee maanden, wat ons 15.000 euro opleverde en ons in staat stelde Wequity echt te starten. Een investeerder drong erop aan om te stoppen met de ontwikkeling van websites en ons te concentreren op ons nieuwe bedrijfsmodel, waarbij hij de financiële kant garandeerde. En zo begon het echt te rollen.
– We ontwikkelden een eerste software binnen ESG, die media-screening uitvoerde. We volgden sociale media en identificeerden controverses, die we vervolgens aan banken verkochten, zoals Belfius. Het is een erg complexe markt, dus we richtten ons op de compliance-sector, omdat er toen steeds meer vraag naar was. We verkochten deze software aan een reeks spelers zoals Syensqo, Cargill of de Wereldbank. De ‘Big Four’ (de vier grootste audit- en advieskantoren wereldwijd, te weten Deloitte, PwC, EY en KPMG, NDLR) maakten ook gebruik van onze oplossing. Tot nu toe hebben we daarmee 2,6 miljoen euro opgehaald. En we breidden geleidelijk uit, want we realiseerden ons dat compliance op zich interessant is, maar dat je maar één rapport hoeft te maken. We specialiseerden ons in ESG-vragenlijsten en breidden uit naar verschillende afdelingen.
– Maar dat veranderde een beetje negen maanden geleden, met de komst van Donald Trump in het Witte Huis…
– Ongeveer negen maanden geleden begon de regelgeving inderdaad te veranderen. De wind keerde een beetje en compliance werd aanzienlijk verminderd. We hadden het daar een beetje moeilijk mee, om eerlijk te zijn. 2025 was HET beste jaar voor ons, omdat we lopende deals hadden met de Big Four voor een groot bedrag, omdat deze bedrijven het nodig hadden en het het moment was waarop ze alle rapporten moesten maken. Wij helpen dat veel sneller te doen. En we verloren de helft van de deals. Het ondernemersleven is dus nooit rooskleurig. Maar we hielden onze software en breidden uit naar verschillende verticals, niet alleen in duurzaamheid. We moesten uitbreiden simpelweg omdat we cash moesten genereren. Tegelijkertijd hebben we dezelfde technologie hergebruikt om juridische teams, zoals notarissen of kleine advocatenkantoren, te helpen kunstmatige intelligentie in hun praktijken te integreren. We hebben nu twee softwareprogramma’s: Wequity en Nora Legal. In België werken we bijvoorbeeld met het notariskantoor Berquin in Brussel of het advocatenkantoor Chiomenti in Italië. We hebben klanten wereldwijd, in de VS of overal in Europa. Dat is het voordeel van de sector: we kunnen echt het buitenland betrekken en het is niet beperkt tot België. We hebben nu meer dan honderd klanten in verschillende verticals en maken gebruik van dezelfde technologie.
– Kunt u ons meer vertellen over Nora Legal?
– Het is een iets meer nichemarkt dan Wequity. Voor notarissen bijvoorbeeld vertegenwoordigt het een markt van 30 miljoen per jaar, in België in ieder geval. De bestaande spelers hebben momenteel een monopolie met een verouderde software. Met onze technologie is het echter niet erg moeilijk om door te breken in deze markt. Een voordeel is ook dat de verkoopcyclus veel korter is. We zijn Belgisch en hebben veel contacten. Dankzij dat hebben we al 50 notariële praktijken die met ons testen en een reeks praktijken die we al hebben omgezet. En we hebben het platform pas een maand geleden gelanceerd! We hebben het nog maar net uitgebracht en we hebben er al 50 op een markt van 1.200 notariskantoren. Bovendien kunnen we deze verticale toepassen op andere markten, of het nu in notariaat is of in kleine niches van advocatenkantoren, zoals milieurecht of immigratierecht.
– Hoeveel mensen werken er bij Wequity en Nora Legal samen?
– We zijn met een tiental mensen voor beide platforms, verdeeld over Brussel, Frankrijk en Polen.
– En uw activiteiten binnen Civix, gaan die door?
– Ja, ik blijf deze vzw ondersteunen. We hebben veel projecten die door de Europese Commissie worden gefinancierd, over politieke educatie of over desinformatie in verband met AI, wat tegenwoordig erg aanwezig is met de geopolitieke context die we kennen. We verzorgen veel workshops op scholen om jongeren tussen 15 en 17 jaar te informeren over AI. Civix heeft ook een cybertrainingskamp gelanceerd om volledig gratis elke jonge persoon op te leiden in cybersecurity. Deze organisatie heeft geen financieel doel, maar ik heb toch 400.000 euro weten op te halen. We zijn nu een team van zeven.
– Heeft de Forbes 30 under 30-onderscheiding je iets opgeleverd, zowel jou als Gabriel?
– Ik ben natuurlijk enorm blij deze onderscheiding te hebben ontvangen. Op persoonlijk vlak woon ik twee derde van de tijd in New York en dankzij het Forbes-netwerk kon ik daar een tennispartner vinden. Hierdoor ontmoet je rechtstreeks mensen die ongeveer jouw leeftijd hebben, die erg interessant zijn en die je kunnen helpen om gemakkelijker toegang te krijgen tot de Amerikaanse markt, een cultuur waarin het belangrijk is om jezelf te kunnen presenteren. Mijn zakenpartner en ik zijn nog steeds erg jong en zijn niet de besten in zelfpromotie. Ik denk dus dat deze eer daarbij helpt. En bovendien helpt het om een bepaalde druk vast te houden om in het dagelijks leven verder te blijven gaan en vooruit te komen. Dit is waarom we er niet een te grote zaak van maken.
– Heb je advies voor jonge ondernemers?
– Het leven opent deuren. Soms moet je die zelf vinden. Maar als hij eenmaal open is, moet je ervoor gaan! Zelfs als het in het begin angstaanjagend is, is het echt de moeite waard. Om geen spijt te hebben, moet je je idee uitproberen, want wat daaruit kan komen, kan echt geweldig zijn. Je moet niet bang zijn om te falen of op een later moment te struikelen. We hebben allemaal het recht om te mislukken. We waren jong en zijn dat nog steeds, en we zullen waarschijnlijk falen, misschien een, twee, drie, vier keer. Maar we zijn blij het samen te doen. En als we het weer zouden moeten doen, zouden we het opnieuw doen. We zijn ervan overtuigd dat juist door te falen, je iets waardevols leert en dat je daar iets waardevols uit haalt. Het draait om het aangrijpen van kansen. In ons geval, als we in het begin geen websites hadden ontwikkeld, zouden we ons bedrijf niet hebben gehad en zouden we geen investeerders hebben gehad die ons geld gaven. Het is die vonk die je moet creëren. En zodra er kansen vallen, moet je ze grijpen.