Als Europese leider in de recycling van metalen en kunststoffen is Galloo een familiebedrijf dat stevig verankerd is in West-Vlaanderen (Menen). Onder leiding van Jan Vandeputte belichaamt het bedrijf een duurzaam industrieel model, strategische diversificatie en directe management. Een ontmoeting met een directie die vrijuit spreekt.
« Wij zijn eerlijk en direct, zonder omwegen. Dat zit in ons West-Vlaamse DNA », zegt Jan Vandeputte direct. De toon is gezet. Aan het roer van Galloo, waar hij in 1991 begon, vertegenwoordigt deze industrieel een managementstijl die overeenkomt met zijn bedrijf: geworteld, rigoureus, discreet… en buitengewoon efficiënt.
Galloo, opgericht in 1939 door zijn grootvader, ontstond « per fiets, met een aanhangwagen, om schroot in te zamelen ». Na de oorlog maakte het bedrijf een opmars door het recupereren van materialen die door het Duitse leger waren achtergelaten. Vervolgens kwamen de eerste sorteermachines, innovaties geïnspireerd door steenkool en de voedingsmiddelenindustrie, de eerste shredder in 1976, en het begin van plastic sortering in 1982. « We recycleerden al kunststoffen en non-ferrometalen toen de meeste concurrenten nog alles naar de stortplaats brachten », herinnert hij zich.

Vandaag verwerkt Galloo ongeveer 1,3 miljoen ton materialen per jaar. « Ijzer, koper, aluminium, kunststoffen van afgedankte auto’s, huishoudelijke apparaten of elektronisch afval. Onze lijnen draaien 24 uur per dag, met een capaciteit van 30 tot 35 ton per uur. Dat is drie keer meer dan het sectorgemiddelde. »
Deze ultrafijne sortering is gebaseerd op geavanceerde technologieën: magneten, sensoren, aspiratie, flotatie… « Vroeger persten we hele karkassen die we naar de gieterij stuurden, met koper, aluminium en ijzer gecombineerd. Dat was verspilling. Vandaag scheiden we bijna alles, met een waarderingsgraad van bijna 98%. »
Kunststof, een edele materie
Onder de geëxtraheerde materialen nemen kunststoffen een strategische plaats in. « We sorteren de ABS, polypropyleen, polystyreen enzovoort. Deze kunststoffen zijn erg in trek bij autofabrikanten, vooral voor het herfabriceren van bumpers of dashboards. Het zijn edele materialen als je ze goed isoleert. »
Om dit te bereiken, werkt Galloo al lange tijd samen met industriëlen zoals PSA (nu Stellantis). « We hebben bijvoorbeeld voorgesteld om bepaalde niet-recycleerbare decoratieve inlegstukken te vervangen door eenvoudigere, maar beter waardeerbare onderdelen. Deze logica van recycleerbaarheid integreren we al in de ontwerpfase. »
Diversificeren om te blijven
Een andere activiteit die zich ontwikkelt is de recycling van zuiver staal voor de grote industrieën. « We persen het staalafval van Volvo Cars Gent, bijvoorbeeld. Deze worden vervolgens direct in de gieterij hergebruikt. Dit vermindert de ecologische voetafdruk van de productie. »
Maar Galloo beperkt zich niet tot de autorecycling. Sinds 2002 is het bedrijf ook actief in scheepsontmanteling. « We hebben een site in Gent overgenomen die in staat is schepen van 4.000 tot 6.000 ton te ontmantelen. Dat is complex: eerst moeten de oliën, asbest, vloeistoffen worden verwijderd… »
Dit multi-markt model beschermt Galloo tegen de schommelingen van grondstofprijzen. « De prijzen schommelen volgens de wereldwijde conjunctuur. Om stabiel te blijven, moeten we wendbaar en divers blijven. We kunnen niet afhankelijk zijn van één enkele sector. »
Investeren om beter te sorteren
Deze strategie is gebaseerd op een stevig investeringsplan: jaarlijks tussen de 50 en 62 miljoen euro worden tot 2030 in nieuwe technologieën geïnvesteerd. « We moderniseren onze vermalers, we installeren nog preciezere sorteerlijnen, we testen flotatietechnologieën voor complexe kunststoffen. »

De massale toestroom van elektrische voertuigen vormt een nieuwe uitdaging. « Wij behandelen de batterijen niet, dat is te specifiek. Ze worden vooraf verwijderd en toevertrouwd aan gespecialiseerde partijen zoals Umicore. Maar onze teams zijn getraind in veiligheidsprotocollen, want zelfs de extractie brengt risico’s met zich mee. »
Onafhankelijk en vrij
Galloo, dat zijn vandaag 45 sites in België, Frankrijk en Nederland, meer dan 800 werknemers en een omzet van 600 miljoen euro. Ondanks deze schaal blijft het bedrijf een familiebedrijf … en dat wil het blijven.
« We hebben een beursgang overwogen, maar dat zou onze flexibiliteit doden. We zouden verantwoording moeten afleggen aan aandeelhouders, rapportagetermijnen moeten respecteren… Bij ons komt een project binnen, en we nemen binnen een uur een beslissing. Dat is onze kracht. »
Deze vrijheid is zeer belangrijk voor Jan Vandeputte. « Hier ben ik opgegroeid. Ik heb vrachtwagens en heftrucks bestuurd en op de lijnen gestaan. Ik ken het bedrijf van binnenuit. Ook vandaag beheer ik nog alle aankopen. Zo behouden we de controle. »
En de toekomst? « Galloo blijft een familiebedrijf. Blijft dat zo? De toekomst zal het uitwijzen. Mijn kinderen zijn nog jong. Wat zeker is, is dat we zullen blijven innoveren, investeren en altijd meer en beter sorteren. »
Want bij Galloo gaat niets verloren. Noch de materialen, noch de overtuigingen.