Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Marie-Marie: het Belgische familiebedrijf dat begon als boetiekzaak en uitgroeide tot specialist in bed- en badlinnen

Dit jaar viert Marie-Marie, een vooraanstaande specialist in bed- en badlinnen, haar 45ste verjaardag. Met een winkel die 10 jaar bestaat in Antwerpen, een tweede vestiging in Knokke, een groeiende online winkel en twee eigen merken, heeft Marie-Marie haar stempel op de markt gezet.

Wat in 1979 begon als een handelsbedrijf in Italiaanse textielmerken voor bed- en badlinnen, heeft zich nu ontwikkeld tot een onderneming die de volledige productie van dekbedsets, kussens en dons in eigen hand heeft. Dit stelt hen in staat om controle te hebben over elk aspect, van kleur en ontwerp tot duurzame materiaalkeuze en productieproces in Europa. Sinds ruim 10 jaar leiden de zussen Valerie en Laurence Vandenbussche, de tweede generatie, het familiebedrijf. Ze bouwen voort op het concept dat hun ouders met toewijding hebben opgebouwd.

De gevel van het eerste pand in Antwerpen voor de verhuis naar de Steenhouwersvest

Laurence Vandenbussche is 36 jaar en verantwoordelijk voor de algemene leiding van het bedrijf, strategisch, financieel en ze heeft ook de verantwoordelijkheid over de eigen productie. Valerie is 38 en is de commercieel verantwoordelijke. Ze ontfermt zicht daarbij over de klanten, de projecten en de aankoop van de collecties van Marie-Marie, alsook de productontwikkeling.

Eerste generatie Marie-Marie

De twee ambitieuze dames hebben niet stilgezeten sinds ze het stokje overnamen van hun ouders. In 2017 introduceerden ze de online winkel waardoor Marie-Marie ook internationaal bekend werd. En na verschillende proef-pop-upwinkels is het sinds 2021 ook mogelijk om persoonlijk langs te komen in de winkel in Knokke. Laurence: “We zijn opgegroeid met de visie en missie van onze ouders. Deze blijft onveranderd: onze klanten verwennen met het mooiste bed- en badlinnen om van hun huis een warme thuis te maken.”

Focus op online verkoop

De keuze om een focus op online te leggen, heeft goed uitgepakt. Vandaag de dag vertegenwoordigt hun online omzet +/- 20% van hun totaal omzet. “We zien hier wel nog wel groei mogelijk. Als fysieke retailer hebben we al heel wat ervaring maar vandaag kan offline niet zonder online blijven bestaan. We zijn op tijd gestart met onze online aanwezigheid, waardoor we tijdens covid ook klaar waren om te schalen. We waren dankbaar dat we toen al een goede fundering hadden. Zo hebben we een grote sprong kunnen maken in omzet en die hebben we kunnen vasthouden nadien.”

Valerie: “We geloven in een omnichannel aanpak en zien dat klanten door onze offline winkels vertrouwen hebben om ook online te kopen. De laatste zes jaren hebben we ons laten begeleiden door een agency die ons zowel op marketingvlak als op developmentvlak veel hebben bijgeleerd. Sinds dit jaar hebben we een volledig intern en onafhankelijk team dat zich focust op onze online shop. Ons doel is om ervoor te zorgen dat online verkoop in de komende drie jaar de grootste omzet binnen de groep vertegenwoordigt.”

Place Reservee

De laatste vijf jaar is Marie-Marie verdubbeld in omzet, mede dankzij de opening van hun tweede winkel in Knokke in 2021 en de groei van hun online winkel. Maar ook internationaal zijn er extra plannen. Recent lanceerden de zussen “Place Reservee”, een strandlakenlabel. Steunend op de 45 jaar familiegeschiedenis, expertise en kennis binnen de textielindustrie, willen ze hiermee een frisse wind doen waaien binnen de sector. Laurence: “We lanceren dit los van Marie-Marie en het is afzonderlijk gedeponeerd als aparte merknaam. We hebben hier internationale ambities mee en starten dit jaar met een pop-up in Le Bon Marche grootwarenhuis in Parijs waardoor we heel wat visibiliteit krijgen. We zijn nog in volle ontwikkeling van nieuwe producten en collecties en bouwen verder aan een mooie portefeuille van dealers in binnen en buitenland.” Naast de consumentenmarkt richt Place Reservee zich ook op de B2B-markt. Zo zijn de gepersonaliseerde strandlakens al te zien bij Collins Club in Knokke. “In België liggen we sinds dit seizoen al bij enkele mooie retailers, maar met Place Reservee hebben we voornamelijk ook internationale ambities. We willen niet enkel afhankelijk zijn van de Belgische zomers maar kijken ook buiten onze grenzen waar het klimaat zachter is en de zomers langer.”

De toekomst van het familiebedrijf

“We hebben het geluk om samen te ondernemen en een gedeelde passie te hebben”, aldus Laurence. “Ondernemen is vallen en opstaan en in dit traject zijn we heel dankbaar dat we dit samen als zussen kunnen doen.” Valerie vult aan: “We hebben al vaak gezegd dat het alleen niet hetzelfde zou zijn. Net omdat we zo complementair zijn. We hebben elkaar nodig en zijn ons hier ook van bewust.”

“We zijn zelf de tweede generatie en hebben beiden ook twee kinderen”, vertelt Laurence. “Stilletjes denk je al wel eens aan de volgende generaties en bewust en onbewust handel je in verschillende bedrijfskeuzes steeds op de lange termijn. We ondernemen met passie en zijn steeds bezig met de toekomst, mooie dingen creëren en anderen blij maken met heerlijke lakens. Het zit in ons bloed!”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article