Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

“We zijn afhankelijk van vier dagen per jaar”

Binnenkort vindt WECANDANCE weer plaats op het strand van Zeebrugge. Het festival, dat gemiddeld 60 000 bezoekers per editie trekt, focust niet alleen op muziek, maar zet ook in op mode en een culinair vernieuwend aanbod.

Met een diverse line-up van internationale en lokale artiesten, biedt WECANDANCE een breed scala aan muziekgenres, variërend van elektronische dansmuziek tot hiphop, techno en andere populaire stijlen. Bezoekers kunnen genieten van meer dan 150+ nationale en internationale artiesten op 6 stages, elk met hun eigen thematische inrichting en sfeer.

Bart Roman, organisator en oprichter van WECANDANCE, doet het verhaal achter het electronische beach festival. Hij studeerde marketing aan de Hogeschool Gent, maar vond zijn passie in het nachtleven. In 2003 startte zijn carrière als manager van de Culture Club in Gent. “Ik ging er oorspronkelijk maar zes maanden werken, maar ik ben uiteindelijk bijna zes jaar gebleven”, vertelt hij. In 2009 opende hij, samen met twee partners, een eigen discotheek in Knokke, Kitsch Club, en organiseerde al evenementen op het strand.

Bart Ramon © WECANDANCE
Bart Roman © WECANDANCE

“In 2009 merkten we al dat de vraag naar entertainment aan de Belgische kust groter was dan het aanbod”. Die vaststelling leidde tot de oprichting van het WECANDANCE festival. Bart Roman, fervent liefhebber van food en mode, zag het festival als een kans om al zijn passies te combineren. “Ik was altijd gefascineerd door mode, vooral door Belgische designers, en muziek is de rode draad door mijn leven.”

WECANDANCE onderscheidt zich door zijn focus op een globale ervaring. “We wilden een festival creëren dat mensen overdag konden beleven, in plaats van alleen ’s nachts”. Deze shift is deels ingegeven door de behoefte van mensen om hun tijd optimaal te benutten en de sociale voordelen van minder nachtelijk lawaai. Bovendien is de trend van dagfestivals  al gevestigd in Amerika, waar Roman veel inspiratie vond.

Een uniek element van WECANDANCE is het jaarlijkse thema, dat Bart Roman en zijn team gebruiken om telkens een ander verhaal te vertellen. “Een festival biedt een groter speelveld dan een nachtclub om creatief te zijn en iets bijzonders te creëren,” zegt hij.

WECANDANCE
©WECANDANCE

Klimaatverandering

Duurzaamheid speelt een grote rol bij het WECANDANCE festival. Bart Roman is zich heel goed bewust van de stijgende zeespiegel en andere klimaatuitdagingen: “We hebben de laatste drie jaar gezien dat het water verder is gekomen dan ooit tevoren”. Deze realiteit dwingt het festival om continu te evalueren hoe ze het terrein veilig en droog kunnen houden voor hun bezoekers.

Daarnaast heeft WECANDANCE zich al vroeg ingezet voor milieuvriendelijke initiatieven, zoals hervulbare bekers, die al sinds 2013 worden gebruikt. “Onze bezoekers worden elk jaar bewuster en wij moeten elk jaar meer tijd en geld inzetten om het festival zo milieuvriendelijk mogelijk te maken”, aldus Bart Roman. “Zeker in een natuurgebied zijn de vereisten hiervoor erg hoog. In het verleden zijn er al vergunningen van andere evenementen op het strand plots ingetrokken”.

Het festival heeft ook te maken met onvoorspelbaar weer, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. “Vorig jaar hebben we te maken gehad met extreme weersomstandigheden tijdens het festival, maar dankzij extra kosten voor maatregelen zoals het aanleggen van een dijk en extra tenten, is het event toch veilig kunnen doorgaan”.

WECANDANCE
©WECANDANCE

Een complexe business

De organisatie van een festival als WECANDANCE komt dus de nodige uitdagingen. “We draaien tussen de zes en zeven en een half miljoen euro omzet per jaar, maar we zijn afhankelijk van slechts vier dagen per jaar om ons geld te verdienen”. Onvoorziene weersomstandigheden en climate change zullen in de toekomst een grotere financiële impact hebben. “Onze overheadkosten lopen het hele jaar door, maar we moeten alles terugverdienen in die paar festivaldagen.”

Ondanks de risico’s blijft Bart Roman gepassioneerd en toegewijd aan het festival en de ervaring die het biedt. “We doen dit met liefde en passie voor de creativiteit en de mensen. Het geeft enorm veel voldoening om te zien hoe mensen genieten van wat we hebben gecreëerd”.

© WECANDANCE
© WECANDANCE

Vooruitzichten

Bart heeft geen plannen om het festival naar het buitenland te verplaatsen, ondanks de uitdagingen in België. “We hebben een uniek concept uitgebouwd in Zeebrugge dat je niet zomaar verplaatst naar het buitenland.”

Latest article