Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Grote successen voor Domaine du Chant d’Eole: grootste wijndomein van België in familiebezit, een cosmeticamerk en Michelinster

Het gaat Domaine du Chant d’Eole voor de wind. Het wijndomein gelegen in België, in handen van de familie Ewbank de Wespin, begon in 2010 met 10 hectare aan aangeplante wijnstokken. Op dit moment van schrijven strekt de wijngaard zich uit over 52 hectare. Daarmee kunnen ze over enkele jaren 600.000 flessen distribueren. Met een omzet die meegroeit met de wijngaard, is het tijd geworden voor internationale expansie.

Het domein is momenteel bezig met het ontwikkelen van een strategisch plan voor deze internationale uitbreiding. Maar dat is niet het enige waar ze aan werken: de restproducten van de productie worden besteed aan een tweede, zeer groeiend en zeer creatief bedrijf, en ook hun ‘wijntoerisme’ behaalde flinke mijlpalen.

Het domein van Chant d’Eole

Domaine du Chant d’Eole is voortgekomen uit een samenkomst tussen een familie van Champagneproducenten en Louis Ewbank de Wespin, een lokale boer uit de regio Montois. In 2010 werd hij gecontacteerd door de wijnbouwfamilie uit de Champagnestreek die een bod deden op hun landbouwgrond. Dat weigerden ze, maar het idee dat zijn grond met de savoir-faire van de wijnfamilie gebruikt zou worden als wijngaard, stond hen wel aan. Na een vruchtbare samenwerking, waarbij ook Hubert Ewbank, het neefje van Louis, zich bij het team voegde, betrad Le Chant d’Eole in oktober 2015 de markt voor hoogwaardige mousserende wijnen en maakten ze gebruik van traditionele productiemethoden. Ondertussen heeft de familie de aandelen terug overgenomen en is Domaine du Chant d’Éole weer honderd procent eigendom van de familie.

(links) Hubert en (rechts) Louis

Verschillende productlijnen

Domaine du Chant d’Éole viel al meermaals in de prijzen: zo pakte het in 2019 op het Concours Mondial in Brussel in Zwitserland een gouden medaille met zijn Brut Blanc de Blancs. Uit 260 champagnes en 500 cava’s, prosecco’s en crémants werden ze uitgeroepen tot het domein met de beste bubbels ter wereld. Dat was een kantelmoment voor Chant d’Eole waarbij België ook eindelijk werd erkend als een land dat grote wijnen produceert. Naast hun traditionele cuvées (Brut Blanc de Blancs, Brut Rosé en Brut Réserve), hun aperitieflikeur (Elixir Saint Georges) en hun cocktail (Eole Belgian Spritz), heeft het domein ook twee restaurants (Brasserie d’Eole en l’Impératif d’Eole), meerdere zalen voor privé- en zakelijke evenementen en biedt het een reeks activiteiten voor het brede publiek (afterworks, brunches, shows, concerten…). Ook die initiatieven doen het goed. Zo ontving restaurant l’Impératif d’Eole begin 2024 nog een Michelinster. Deze ster is het resultaat van een perfecte combinatie tussen de unieke en emotionele keuken van chef Neusy en de unieke locatie: hoog boven op de kelder, midden in de wijngaard van Chant d’Eole.

Chef Benoit Neusy in Impératif d’Eole

Cosmetica van de wijnstokken

Anne-Sophie Charle, echtgenote van Hubert Ewbank, de man die ondertussen eigenaar is, zag ook grote mogelijkheden. In haar geval niet op het gebied van food and beverage, maar van cosmetica – iets helemaal anders. Welja… Helemaal anders? Dat valt blijkbaar best mee. Maison Éole, dat in 2021 het levenslicht zag, is een cosmeticalijn gecreëerd op basis de restproducten Belgische wijnstokken. Dit bleek een goudmijn te zijn van concentraties van actieve stoffen. Tijdens het ontwikkelproces vonden ze een tricyclisch polyfenol in de wijnranken, dat ze ‘Wine Extract³’ noemen. Dat is een polyfenol met drie atoomringen dat zich onderscheidt van klassieke polyfenolen door een vijf keer krachtiger antioxiderende werking. En dat doet wonderen voor de huid.

Anne-Sophie Charle

Anne-Sophie stelde drie prioriteiten voor om haar cosmetische lijn te lanceren: betrokkenheid bij een innovatief R&D-proces, productie in België en maatschappelijke betrokkenheid. “We willen alle vaardigheden van België benutten”, aldus eigenaar Hubert Ewbank de Wespin. “We werken bijna uitsluitend samen met Belgische onderaannemers.”

Duurzaamheid ten top

“Wat betreft het integreren van actieve ingrediënten uit de wijngaard, worden er verschillende benut: druivenpitolie die na de oogst koud wordt geperst. Dit wordt ook wel “het goud van plantaardige oliën” genoemd. De droesem van fermentatievaten worden gebruikt. Dit zijn eiwitten die zeer rijk zijn aan vitamines en aminozuren. Er wordt gebruikgemaakt van wijnsteenzuur uit de vaten. Hiervan worden natuurlijke, zachte en nieuwe huidscrubs gemaakt, exclusief voor Maison Éole. En dus Wine Extracts³. Dit polyfenol is nooit eerder in de Europese cosmetica gebruikt en garandeert een antioxidantkracht die vijf keer effectiever is.”

Anne-Sophie Charle met haar Maison Éole producten

“Sinds de lancering is haar omzet elk jaar verdubbeld, wat zorgt voor duurzame groei. Vandaag de dag heeft Maison Éole 250 verkooppunten, voornamelijk in apotheken maar ook in spa’s en instituten, in België, Frankrijk, Luxemburg en Spanje.”

Ondernemerskoppel

Hij is wijnmaker op hun wijndomein, zij maakt succesvolle cosmetica basis van de restproducten van het wijndomein van haar man.

Hoe voelt het nu om als stel te werken aan twee van zulke prachtige initiatieven?

Hubert: “De uitdaging is opwindend omdat we twee managers zijn die gedijen in onze respectievelijke projecten en zo complementair zijn. Onze prioriteit is om bedrijven te creëren die de Waalse economie kunnen ondersteunen en waarderen door het beste te doen wat we kunnen. En om bij te dragen aan de ontwikkeling van het gebied door nieuwe werkgelegenheid te creëren. Wat ons als stel betreft, houden we ervan om elkaar dagelijks uit te dagen op onze respectievelijke domeinen, onze ideeën tegen elkaar af te wegen en samen onze bedrijven te laten groeien. Maar het is bovenal een gezins- en collectief project met alle medewerkers die ons begeleiden!”

En ziet het ondernemerskoppel de toekomst?

“Hoewel we in 2010 zijn gestart, verwachten we de eerste dividenden pas rond 2035. Ondertussen zullen we wellicht dus nog in andere activiteiten investeren om te diversifiëren. Mijn nonkel, met wie ik samenwerk, heeft zes kleinkinderen en ik heb zelf drie kinderen. We zien Chant d’Éole vooral dus als een investering in de volgende generaties.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article